Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

lørdag 25. oktober 2008

Sjef for generalkommandoen Anders Gjedde Nyholm. (In Norwegian).



Nå tenkte jeg på han tippoldefaren min, Anders Gjedde Nyholm, som var sjef for generalkommandoen, dvs. alle hærenhetene i Danmark, i mellomkrigstiden.

Dvs. hæren, marinen og flyvåpenet, hvis de hadde det osv.

Bestemoren min, Ingeborg, som er hans barnebarn da, hun sa at han var flink i alt.

Jeg tror jeg har det litt lignende jeg og, bare at jeg sikkert ikke er så flink som han da.

Men det var vel ingenting på skolen som jeg ikke skjønte.

Untatt matten i tredje klasse på Gjerde i Drammen, man det var da jeg var russ, og undervisningen var så ustrukturert, syntes jeg, og jeg hadde ikke så mye tid til å lese, siden jeg jobba ganske mye på CC osv.

Men jeg kan ikke ha vært like flink som han Gjedde Nyholm.

For han ble jo sjef for generalkommandoen i Danmark.

Og han hadde jo til og med et adelsnavn, Gjedde.

Mens jeg ble en slags slave på Rimi, og så ble jeg brukt av target-guy, av politiet, hvis jeg har skjønt det riktig.

Så hvis tippoldefaren min var flink i alt, så ble han sjef for generalkommandoen.

Mens jeg ble slave på Rimi og herjet med som target-guy av politiet.

Så jeg tror ikke jeg kan ha vært like flink i alt, som tippoldefaren min.

Det tror jeg nok ikke.

Med vennlig hilsen

Erik Ribsskog

PS.

Det var visst enda fler bilder der.

Jeg får vel ta med alle mens jeg er i farta:









PS 2.

Here is some information about Anders Gjedde Nyholm:

(this info is from the list of biographies "Danmarks Hær" ("The Danish army") published in 1934)

List of awards:
Denmark, Order of Dannebrog (Grand Cross)
Denmark, Order of Dannebrog, Silver Merit Cross
Anhalt, Albrecht der Bär (Knight 1. class)
Belgium, Order of the Crown (Grand Cross)
Finland, Order of the White Rose (Commander 1. class)
Finland, "Skyddskårernas Fortjenstkors"
France, Legion d'Honneur (Knight)
Italy, Order of the Crown (Commander)
Mecklenburg-Schwerin, Greifen Orden (Knight?)
Netherland, Oranje-Nassau Order (Commander)
Oldenburg, House Order (Knight)
Russia, Order of St, Anne (3. class)
Sweden, Order of the Sword (Knight 1. class)
Sweden, Order of Vasa (Commander)

http://gmic.co.uk/index.php?showtopic=17652

PS 3.

Nyholm, Anders Gjedde, Lieutenat-General, , born 2. July 1861 in Holstebro. Son of , captain L. C. Nyholm of Bangsbo and Maren, born Gjedde.
Married 6. April 1888 to Mary Eva Carla, born Fog.

1878 Graduate from Borgerdydskolen - 30. July 1881 Secondlieutenant, 1. October 1883 Lieutenant, 1890-95 involved in the building of Middelgrundsfortet, 28. January 1897 Captain and head of the building department of the naval defense, 1898 Head of the railroad defense, 1903 Chief of staff of the Engineering Corps, 1906 Deputy head of 1. General Command, 1. November 1909 Lieutenant-colonel, 1911 Commander of the Engineering Corps, 1913 Chief of the Engineering Corps, 23. September 1914 Colonel, 6. November 1918 Major-General and Commander of Copenhagen, additionally 1921-22 Chief of 2. Division og 1922 General-Inspector for the Engineering Corps, 20. October 1926 Lieutenant-General and Chief of the General Command. 31. July 1931 Retired.

1893-1908 Teacher at the school for officers, 1909-10 Head of the planning of naval fortifications on Sealand.
Travels on duty: in 1891 to Germany, Holland, Belgium and France, in 1895 to Russia, Romania, Austria and Italy, in 1903 to France and Holland. 1912 monitoring maneuvers in Vestergötland (Sweden) and 13. October - 14. November 1917 monitoring war operations on the German western front (Belgium and France).

Until 1909 Treasurer for 'Det Krigsvidenskabelige Selskab' and editor of 'Militært Tidsskrift', 1920-23 Chairman of Danish Officers Association in Copenhagen, from 1931 honorary president of 'De danske Soldaterforeningers Samvirke' for greater Copenhagen, from 1933 Chairman of Association of Officers without active duty.

___

Borgerdydskolen: Gymnasium school
Middelgrundsfortet: A naval fortification for the defense of Copenhagen.
'Det Krigsvidenskabelige Selskab' = 'Society of War Science'
'Militært Tidsskrift' = 'Military Magazine'
'De danske Soldaterforeningers Samvirke' = 'Union of Danish Soldiers Associations'

http://gmic.co.uk/index.php?showtopic=17652

PS 4.

Han Anders Gjedde Nyholm, hadde også en kjent bror, som het Didrik Galte Gjedde Nyholm, som var dommer, i noe som het 'world court', det var visst de som f.eks. dømte i striden mellom Norge og Danmark, om Øst-Grønland, på 30-tallet.

Men da døde han her Didrik Galte Gjedde Nyholm, noen dager før avstemningen da, sa bestemor Ingeborg.

Så hun synes det var hell i uhell, siden hun har bodd i Norge, siden etter krigen, så tror hun at hun ville fått høre det da, hvis han grandonkelen hennes, hadde stemt for å gi Øst-Grønland til Danmark.

Da grandonkelen hennes døde, så ble det istedet en annen danske, som skulle dømme, forklarte bestemor, på telefon, her for noen uker siden.

Da hadde stått i avisen, siden grandonkelen hennes var syk.

Om det ble enten grandonkelen eller han andre dansken, som skulle dømme.

Men det ble han andre da, siden han Didrik Galte Gjedde Nyholm som sagt døde.

Men men.

Han fikk ihvertfall dømme på 20-tallet.

Og han var også dommer i Egypt, for engelskmennene, sa bestemor Ingeborg.

Så sånn var det.

Skal jeg se om jeg finner mer om det igjen:



http://query.nytimes.com/mem/archive-free/pdf?_r=1&res=9A03E0DC153EEE3ABC4D52DFBF66838A639EDE&oref=slogin

PS 5.

Og de her Gjedde Nyholm-brødrene, Anders og Didrik Galte, som han vel het.

Moren deres, het Maren Gjedde, det står det i PS 3 der også, at moren til Anders Gjedde Nyholm, var Maren Gjedde.

Og det er da oldemoren, til bestemor Ingeborg.

Og bestemor Ingeborg, sa det på telefon, at hun Maren Gjedde da er etterkommeren, etter Ove Gjedde, som også var veldig kjent.

Han var admiral, og koloniserte trankebar, i India vel, for Danmark-Norge.

Og var også lendsmann, eller hva det heter, i Norge, etter at han kom hjem fra Trankebar.

Han var lendsmann, ikke lennsmann, som det er nå, men noe sånn at han var danskekongens stedfortreder, eller noe da.

Han var i Numedal og Brunlandnes blant annet, husker jeg at jeg har lest.

Og han bodde også i et slott i Helsingborg, for på den tiden var Skåne danskt.

Og han var fra Skåne han her Ove Gjedde.

Men da Skåne ble svenskt, så flytta han til Danmark.

Og hun Maren Gjedde, hun bodde vel på et slott eller herregård, som het Højris, på øya Mors, i Limfjorden, på Jylland.

Og jeg fikk et sølv øl-krus, av bestemor Ingeborg, på bursdagen min, i 2004.

Jeg var på besøk hos henne i Nevlunghavn da.

Jeg visste ikke jeg skulle få det kruset.

Men bestemor trykte det ned i bagen min.

Så gikk jeg forbi Oslo City, på vei hjem etterhvert.

Så var det to utlendinger, som gikk inn i bagen min, med vilje, så det ut som.

Så da var det en liten tapp, på en krone, på toppen av det ølkruset, som jeg trodde da hadde blitt litt dytta ut av posisjon.

Så prøvde jeg å dytte den tagen tilbake.

Det var en av kongekrone-tagene.

Løven hadde en krone.

Men da røyk den taggen.

Men den var bare en milimeter, eller to.

Noe sånt.

Eller kanskje tre.

Men alikevel.

Så det sølv ølkruset, er litt skadet nå.

Men jeg visste jo ikke at jeg skulle få det.

Og bestemor pakka det ikke ordentlig inn.

Så det var litt dumt.

Men men.

Sånn skjer.

Det er jo ikke sånn man kan selge uansett.

Det ølkruset, er fra 1700-tallet, og har vært i Gjedde-familiens eie da.

På det slottet, Højris, på Jylland.

For noen av de tidligere eierne, har gravert inn navnet sitt osv.

Så det stod 'Gedde' der, en annen måte å skrive Gjedde på da, på kruset.

Og det lå også et fotografi, i svart-hvitt vel, av Højris, inni det kruset.

Men men

Det er ikke noe å gjøre med det nå.

Det ligger hos City SelfStorage i Oslo det kruset.

Hvis ingen har tatt det.

Jeg får jo ikke rettighetene mine, i forbindelse med at jeg har overhørt at jeg er forfulgt av noe 'mafian'.

Alle myndighetene tuller med meg, og de har brukt meg som noe 'target-guy' osv., har jeg overhørt.

Så de vil vel ikke la meg få kontroll da.

At de, myndighetene, uansett hva jeg gjør, vil motarbeide meg, sånn at jeg aldri får kontroll.

Noe sånt, virker det for meg.

Så folks rettigheter er null verdt.

Myndighetene har null respekt for folks rettigheter.

Enda jeg er i Heimevernet osv.

Så ag-en min og HV-uniformen, ligger også hos City SelfStorage.

Hvis ingen har rappa det.

(Fattern sa at Oslo-politiet hadde ringt søstra mi, at unformsjakka mi er hos politiet.

Men fattern sier så mye rart.

Og søstra mi juger så fælt.

Så jeg har nå kutta ut begge.

Men men).

Men jeg skal se om jeg finner bilder av han Ove Gjedde og av det kruset:



Ove Gjedde (1594-1660) Født i Skåne. I 1618 ble han satt i ledelsen av en ekspedisjon til India av Christian IV. Danmark hadde Tharangambadi som koloni i 200 år på grunn av Gjedde. Da Gjedde kom tilbake til Danmark i 1645 ble han riksadmiral. I 1648 ble han alvorlig syk, og ble derfor satt til lendsmann av Helsingborg slott.

Etter freden i Roskilde, tapte Danmark Skåne til svenskene. Men da svenskekongen Karl X Gustav brøt fredsavtalen i 1658 tok de Gjedde som fange. Han ble først sent til fengsel i Helsingborg slott, men ble senere sent til Malmö. I 1660 ble Gjedde løslatt mellom en fangeutvekslig mellom Sverige og Danmark. Da var Gjedde en gammel og fysisk svak mann. Han hadde allerede et gravmonument i den gamle danske byen Helsingborg. Sagnet sier at "hans ben etter Roskildefreden aldri fant hvile etter Skåne ble svensk".


http://no.wikipedia.org/wiki/Ove_Gjedde

PS 6.

Her er det ølkruset, på bordet der, med løve med krone på.

Det er bestemor Ingeborg på bildet.

Jeg tror de maleriene også har vært på Højris, ihvertfall har de vært hos familien hennes i Danmark.

Noe sånt.





PS 7.

Og jeg vet at man egentlig ikke skal prate om, at man er i HV, og har AG osv.

Men jeg føler meg litt torturert her.

Iom. at jeg har overhørt at jeg er forfulgt av 'mafian', og at jeg har blitt brukt som 'target-guy'.

Men jeg skjønner egentlig ikke helt hva dette skal bety.

Fordi jeg har lest om sånne her ting i avisa.

Så mafia for meg, det er i USA og på Sicilia.

Og at politiet skal bruke vanlige sivile folk, som 'target guy'.

Nei det hører ikke hjemme i den verden, som jeg kjenner, for der har folk rettigheter.

Så det her forstår jeg ikke noe av.

Jeg vil gjerne gå videre med livet mitt.

Jeg er en lovlydig og rettskaffen borger, mener jeg.

Og alikevel så blir jeg behandla som værre en dritt, av myndighetene.

Av så og si alle jeg kontakter av myndigheter, uansett land.

Så det er her er helt på tryne.

Men jeg er altså vant til å ha en AG-3, i leiligheten min, i Oslo, på St. Hanshaugen.

Det våpenet er vel også kallt AK3.

Det har 7.62 ammunisjon.

Så det er river ganske bra, og er et kraftig våpen, sammenlignet med mange av de nye høyhastighetsammunisjons-våpnene, som blir brukt nå for tiden.

Onkelen min i Larvik, som jeg ikke prater med nå, men prata med litt i 2005, har forklart litt om det her da.

For han er sånn våpenfanatiker, og har rifler og revolvere og hagler osv.

Men maskingevær har han ikke.

Vi skulle øvelsesskyte der, en gang, som jeg og søstra mi og broren min, besøkte Martin.

Men da lot han meg ikke øvelsesskyte på gården der, med AG-en, enda det er på en gård, og de har skytebane der, eller blinker da, som de bruker til å øvelsesskyte på.

Fordi han var redd for at naboene skulle høre automatild.

Men jeg skulle jo bare skyte på enkeltskudd da.

Det er jo ikke noe vits i å skyte på automat, på noen små blinker.

Det er for mye rekyll, i AG-en.

Men men.

Det er lov å øvelsesskyte, på skytebaner, med HV, eller også utenfor HV, hvis man er i HV, så jeg tror ikke jeg hadde gjort noe galt, hvis jeg hadde øvelsesskutt, med AG-en, på gården til onkelen min.

Det hadde vel bare vært bra, så hadde jeg fått skutt inn våpenet litt kanskje, og justert sikte litt eventuellt.

Det er mulig.

Jeg håper jeg huska å olje inn AG-en før jeg dro for å studere, i Sunderland, i 2004.

For den har liggi hos City SelfStorage, i fire år nå, hvis ikke noe har skjedd med tinga mine.

Men jeg får ikke noe støtte fra noe familie eller myndigheter, så jeg får ikke sjekket dette.

Ingen i familien min har noengang gitt meg noe støtte, som jeg kan komme på.

Ikke mye i hvertfall.

Og ingen av de som er familie og venner, kan jeg stole på noe særlig heller dessverre, når det gjelder alvorlige ting.

For alle har gjort noe kødd, oppigjennom åra.

Det er ingen jeg er på bølgelengde med da.

For å si det sånn.

Enda jeg som sagt er en steight og rettskaffen person, for å si det sånn.

De på morssida mi, er for det meste en gjeng eksentrikere, eller hva man skal kalle dem.

Som driver med kunst, og kjøper klær på loppemarked, og røyker hamp, eller hva man skal kalle det, til den store gullmedaljen.

Og fattern, han kasta meg ut da jeg var 19, og solgte barndomshjemmet mitt.

Så jeg har klart meg selv, siden da.

Så da er det ikke så mange igjen.

Broren min Axel, kjenner kriminelle folk osv., i Oslo.

Så han er vel ikke sunnest og ha med å gjøre om sånne her ting da.

Og heller ikke kamerater fra Oslo, for de også kjenner kriminelle.

Og søstra mi har jeg kutta ut.

Og Magne Winnem fra videregående, han er jeg ikke helt sikker på hvor jeg har han heller.

Så da er det ikke så mange igjen.

Så da må jeg nesten stole på at jeg får rettighetene mine, fra myndighetene, for å få kontroll.

Men det får jeg ikke.

Så da lever jeg i et helvete, og vet at jeg er forfulgt av noe 'mafian', og har blitt brukt som noe 'target guy', og at kolleger fra da jeg jobba på Arvato/Microsoft, muligens er i klørna på noe mob/mafia.

Så det er ikke så artig gitt.

Så alt jeg har, er denne bloggen, hvor jeg skriver om hva som har skjedd.

Så håper jeg at noen legger merke til hva som foregår.

At ikke alle driter i det, om politiet driver å torturerer folk.

At det er noen rettskafne folk igjen i Norge eller andre steder.

Hvis noen dømmer meg pga. noe sladder eller rykter, så burde det vel egentlig være unødvendig å skrive det, at ingen har rett til å dømme andre, untagen domstolene.

Det er domstolene som skal dømme.

Og alle har rett til en rettferdig rettsak.

Men det her vet vel alle fra før.

Det lærer man vel på grunnskolen, eller noe.

Så det er det vel ikke noe vits i, for meg, å skrive.

Men men.

Vi får se.

Skal jeg se om jeg finner noen AG-er på nettet da.

Vi får se.

PS 8.

Her var det et par bilder av AG-3.

Kanskje jeg får rettighetene mine, hvis jeg forklarer, at jeg har pleid å hatt en sånn AG-3 og 100 skudd, i leiligheten min, i Oslo sentrum, i mange år.

Vi får se.

Jeg begynner å bli litt desp. her, etter å finne ut hva som foregår.

Så jeg får håpe det.

Vi får se.


Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter