Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

tirsdag 28. august 2012

Min Bok 5 - Kapittel 1: Innflyttingsfesten

På innflyttingsfesten min, i leilighet 303, i Rimi-leilighetene, i Waldemar Thranes gate 5, på St. Hanshaugen.

Så dukka Magne Winnem opp, med sin kone Elin, (husker jeg).

Og Andre Willassen, (fra Gjerdes videregående), og hans dame, (som jeg kun så denne ene gangen vel, og ikke husker hva heter nå, dessverre), dukka også opp, husker jeg.

(Hu dama til Andre Willassen, hu jobba vel på CC Matsenter, i Drammen, hvis jeg husker det riktig.

Der hvor Andre Willassen selv jobba som assisterende butikksjef.

Men Rimi kjøpte opp CC Matsenter og CC Storkjøp, (hvor jeg jo hadde jobba, skoleåret 1988/89, da jeg gikk på Gjerdes videregående), på den her tida.

Så jeg mener at Andre Willassen, fortalte meg det, på den her innflyttingsfesten, (må det vel ha vært), at CC Storkjøp nå hadde blitt til en Rimi-butikk, (den også).

Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Jeg hadde jo vært i 30-års dagen, til Morten Jenker, (fra Rimi), i Avstikkeren, på Bergkrystallen, noen år før det her.

Og jeg huska jo det, at han bød på gryterett da.

Så det var kanskje derfor at jeg kjøpte med et par Diva Grandama-pizzaer.

(Som jo butikksjef Elisabeth Falkenberg hadde sagt, at det var så bra kvalitet på, da).

Og stekte de, under den her innflyttingsfesten, da.

(For jeg fant vel en gammel steikeovn, i kjelleren, i Rimi-bygget der, mener jeg å huske.

En kjeller som var noe lignende av den boden, på Ungbo, da.

(Sånn som jeg skjønte det, ihvertfall).

Nemlig at det var sånn, at det var lov å ta det som stod der, av møbler osv., som folk hadde satt fra seg der, da.

For han vaktmesteren, han hadde vel visst meg rundt der, den dagen jeg fikk nøklene til leiligheten, da).

Noe vel Andre Willassen, hinta litt om, at han ikke syntes var så gildt, vel.

Kanskje fordi at dette var de billigste pizzaene.

(Hvem vet).

Men jeg hadde ikke så god råd, for jeg hadde nettopp kjøpt meg den Toyota HiAce-en, (som jeg har skrevet om, i Min Bok 4), og jeg måtte også kjøpe noen nye deler, (som måtte byttes), til den, da.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Andre Willassen klagde også over musikken jeg spilte, husker jeg.

For da han skulle gå hjem, så la han merke til det, at jeg hadde en CD med DumDumBoys, som het 'Splitter Pine', (et album som vi hørte mye på, i Geværkompaniet), stående i CD-stativet, da.

Og da sa Andre Willassen noe sånt som, at 'har vi sitti og hørt på den dårlige musikken, i hele kveld, mens du har hatt den CD-en, stående i CD-stativet, hele tida?'.

Noe sånt.

Så Andre Willassen, han var sur på meg da, husker jeg.

Men det var ikke sånn, at jeg hadde nekta han, å kikke gjennom CD-ene mine.

Så det kunne han vel gjort, hvis han ville det, egentlig.

Og forresten så mener jeg å ha lest det, i avisa, eller noe.

At på fester i Norge, så er det vanlig, at verten bare byr på potetgull, eller noe lignende.

Så jeg slo vel egentlig litt på storetromma da, syntes jeg.

Siden jeg stekte pizza, i tillegg til å vel også ha kjøpt potetgull, da.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Og Magne Winnem, han klagde også, på den her festen.

For han mente det, at jeg var for diskret, når det gjaldt, å vise frem 'godsakene'.

Eller, det han mente, var at jeg ikke burde gjemme bort de to videospillerne mine.

For de stod i et skap, (som jeg hadde hatt med fra Ungbo vel), under TV-en, (som fortsatt var den Mitsubishi-TV-en, som jeg kjøpte, på Spaceworld, (i Drammen), på midten av 80-tallet, som jeg har skrevet om, i Min Bok).

For Magne Winnem, han mente det, at jeg burde være macho, (eller 'harry'), og liksom ikke 'gjemme bort' video-spillerne mine, og videofilmene mine, bak noen skap-dører, da.

Og seinere, så tok jeg vel av de skapdørene.

Og jeg monterte også på noen hjul, under det hylle-møbelet, da.

Sånn at man kunne rulle TV-en, (og de video- og DVD-spillerne som etterhvert stod under TV-en), nærmere sitteplassene, i stua der, da.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Elin og Magne Winnem.

Og Andre Willassen og dama hans.

De gikk hjem, mens kvelden, (eller ihvertfall natten), ennå var ung da, (må man vel si).

Og jeg var vel kanskje litt rastløs, da.

Og jeg hadde vel kanskje ikke drukket så mye, innimellom all pizzasteikinga, osv.

Men jeg huska jo det, at jeg nå bodde i Oslo sentrum, da.

(Og jeg følte meg vel kanskje litt kul, på grunn av det her, da).

Så jeg gikk i cirka 10-15 minutter, da.

Nedover Ullevållsveien, som ble til Akersgata, da.

(For jeg visste nemlig veien ned til Oslo sentrum, fra St. Hanshaugen.

For jeg hadde jo liggi over, hos Magne Winnem, 4-5 år, før det her.

Da vi gikk den samme veien, for å hilse på Jan Tore Sanner & Co., i Unge Høyre, under valgkampåpninga, i Spikersuppa, høsten 1991.

Siden Magne Winnem og jeg, jo hadde vært med på å jobbe med Unge Høyre sitt valgkampprogram, for dette kommunevalget da, (som jeg har skrevet om, i Min Bok 2)).

Og forbi regjeringskvartalet da, til jeg kom fram til Grensen.

Og når jeg gikk til venstre, i Grensen.

Så var det bare noen meter å gå, så lå det smuget som ledet inn til So What der, på min venstre side, da.

Og jeg var jo blakk, etter å ha kjøpt meg bil, osv.

(Det her var vel helt i slutten av januar, (i 1996), vil jeg vel tippe på.

Så jeg venta vel på februar-lønninga, da).

Og derfor, så bestemte jeg meg for å dra på So What, (som lå i det samme lokalet, som diskoteket Marylin tidligere hadde ligget i), da.

For jeg mistenkte vel at det var gratis å komme inn der, da.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Jeg husker at jeg stod i køen, utafor So What der, da.

Mens jeg overhørte at noen folk dreiv og baksnakka meg, vel.

For jeg gikk i noen litt dølle klær, (en chinos-bukse og en skjorte), som jeg hadde kjøpt på tilbud, på Dressmann, vel.

(De samme klærne, som jeg hadde på meg, på dansketuren, med Rimi Nylænde, forresten.

Da jeg dansa med hu afrikanske dama, på dansegulvet, på Stena Saga der, (var det vel).

Som jeg har skrevet om, i Min Bok 4).

For jeg hadde brukt mesteparten av pengene mine, på kjøretimer, i månedene før det her, da.

Så jeg så nok ikke så kul ut, i klesveien, da.

Så jeg overhørte at noen folk babla om meg, og sa noe sånt som, at hvis 'sånne folk', skal dukke opp her, så må vi kanskje ha cover-charge her.

Noe sånt.

(Uten at jeg vet hva de mente med 'sånne folk', liksom.

Men de mente vel kanskje folk som ikke gikk i kule nok klær, da.

Det er mulig).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Vel inne på So What der, så gikk jeg ned i kjelleren der.

(Der hvor jeg møtte søstera til Gøril, (fra CC Storkjøp og Høyen), den gangen vel, som jeg var ute på byen, (da So What fortsatt het Marylin), for dimmepengene mine, sammen med søstera mi).

So What var helt annerledes enn Marylin da, (for å si det sånn).

Det var gratis inngang, på So What.

(Noe det ikke hadde vært, på Marylin.

Selv om Magne Winnem og jeg, pleide å komme inn gratis der, av dørvaktene da, siden vi var stamgjester, eller hva grunnen kan ha vært).

Og musikken, som ble spilt, på So What, det var alternativ rock og indie-musikk, da.

Og brit-pop, som var på frammarsj, på den her tiden.

Jeg ble stående ikke så langt unna dansegulvet, mens jeg drakk av en halvliter, og hørte på den gode musikken, mens jeg så meg litt rundt der, og på folka som dansa osv., da.

Ved siden av meg, så stod det ei dame, som jeg begynte å prate med, om forskjellig, da.

Vi prata vel litt om musikk, tror jeg.

Hu hadde litt former da, (må man vel si).

Men ikke så mye at man kunne si at hu var feit, vel.

Og jeg hadde jo drukket, så.

Så det endte med det, at hu dama, ble med meg hjem, til St. Hanshaugen, for å høre på musikk, da.

Og jeg viste henne den 'nye' Toyota HiAce-en min, når vi gikk forbi den, på parkeringsplassen, utafor Rimi-leilighetene der, da.

Og vi så igjennom CD-ene mine, da.

Og hu likte Nirvana-albumet mitt, (nemlig 'Nevermind').

Og jeg hadde også noen andre sanger, som hu syntes at var kule vel.

Nemlig Nick Cave, med sangen 'Do you love me'.

Og Renegade Soundwave, med en sang som het nettopp 'Renegade Soundwave', vel.

(Som var på en CD, som hadde fulgt med et musikkblad, som jeg hadde kjøpt, på Drammen jernbanestasjon, den jula, (jula 1994 vel), som Pia og jeg, hadde feira jul, i vannsengbutikken, i Drammen, (mener jeg å huske)).

For hu dama her, hu var så glad i alternativ musikk, da.

Og jeg var jo litt bevandret, i den musikk-sjangeren, selv.

For jeg kjente jo Cecilie Hyde, og Lyche-gjengen, fra Drammen, (fra da jeg var russ, på Gjerdes videregående), som jo stort sett hørte på alternativ musikk, med band som Depeche Mode og the Cure, (og det som verre var, hadde jeg nær sagt).

Så det var ikke sånn at alternativ musikk, var noe helt nytt for meg, akkurat.

Og jeg hadde jo også prøvd å følge meg litt, på musikk-fronten, i de årene, som hadde gått, siden jeg hadde blitt kjent med Cecilie Hyde, og de her folka, da.

(Jeg hadde jo kjøpt noen the Cure bootleg-kassetter, på Kensington Market, i London, blant annet, på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Det var jo en stund siden, for meg, (nemlig cirka fem år vel), siden jeg skikkelig hadde pult, (nemlig med hu Ragnhild fra Stovner, da).

Så jeg, jeg var jo rimelig desperat, da, (må jeg vel si).

Så derfor, så var jeg vel også rimelig forsiktig, (mener jeg å huske).

(Jeg ville liksom ikke gjøre noe 'galt' da, når jeg først hadde fått ei dame med meg hjem, liksom).

Men plutselig, når vi så gjennom musikken min, så ville hu dama elske, da.

(Eller hva man skal kalle det).

Da hu syntes at jeg hadde god musikksmak, kanskje.

Noe sånt.

Og da endte vi opp i senga mi, da.

(Som jo var den gamle rammemadrassen, til Magne Winnem).

Og vi klinte og sånn, da.

Og hadde skikkelig forspill da, (heter det vel).

Og det ble ganske hett da, å ligge oppå henne der vel.

Og tilslutt, så var vi så avkledde osv., at jeg bare stakk pikken min inn i fitta hennes, da.

Men da reagerte hu litt, etter et par minutter, (eller noe), da.

Og sa at hu ville at jeg skulle bruke kondom, da.

Og da gikk jeg og fant det, i hylla, som var ovenfor kjøleskapet der, liksom, da.

Og så lå vi å pulte hele natta, da.

Mens vi hørte på Nirvanas Nevermind-album, kanskje fire eller fem ganger, da.

(Noe sånt).

Og mens vi pulte så hørte jeg nesten hele tida piercingen hennes, som hu hadde i tunga.

For den klirra mot tennene hennes da, (husker jeg).

Og så sovna jeg, med kondomen på meg, husker jeg.

Og når jeg våkna, etter et par timer, (eller noe sånt).

Så begynte vi å pule igjen da, husker jeg.

Og da følte hu dama på pikken min, for å sjekke at det var en kondom på den, da.

For aids-frykten, (som hadde begynt på 80-tallet), den var vel fortsatt rimelig i live, på 90-tallet, vel.

(Eller hva det her kan ha kommet av).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Og jeg husker det, at jeg så på hu dama, mens hu gikk nedenfor nedenfor terrassen min, (over parkeringsplassen der), på vei mot Bjerregårdsgate og Ullevållsveien, da.

Jeg hadde vel spurt henne, om hu ville ha frokost.

Men det ville hu ikke, da.

Og hu så ikke feit ut, (vil jeg si), fra terrassen min der.

Men hu så kanskje litt frika ut, da.

Hu gikk vel kanskje i svarte olabukser istedet for blå olabukser, (og sånn), da.

(Litt den stilen der, liksom).

Og hu gikk litt rart da, (vil jeg vel si).

Så man kunne nesten se at hu hadde blitt pult da, (vil jeg si).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Så jeg trengte bare å bo noen få dager, på St. Hanshaugen, før jeg klarte å få med meg ei dame hjem.

Noe jeg ikke hadde klart, en eneste gang, på de 4-5 åra, som jeg hadde bodd, på Ungbo, (på Ellingsrudåsen), da.

Så jeg var rimelig fornøyd, da.

Og da Magne Winnem og Andre Willassen dukka opp på døra mi.

(Av en eller annen grunn.

Andre Willassen, (og dama hans), hadde vel kanskje liggi over hos Magne Winnem og dem, på Bergkrystallen.

Det er mulig.

Og det var sikkert Magne Winnem sin ide, at jeg skulle ha innflyttingsfest der og.

Hvis jeg skulle tippe, ihvertfall).

Så fortalte jeg dem det, da.

At det var flaks, at dem ikke hadde dukka opp der tidligere.

For jeg hadde hatt ei dame der, da.

Og jeg forklarte også det, at vi hadde hatt sex omtrent hele natta, da.

Og jeg var litt sånn daff, på grunn av det her, da.

Og at jeg ikke hadde fått somla meg ut døra, for å kjøpe meg en avis, engang.

Og Magne Winnem og Andre Willassen var kanskje litt morske og alvorlige, (eller sjalu), eller noe sånt, da.

Det er mulig.

Før de stakk igjen, omtrent like raskt som de hadde dukka opp der, da.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Det var fortsatt mye mer, som hendte, den tida, som jeg bodde, på St. Hanshaugen.

Og dette tenkte jeg at jeg skulle prøve å få skrevet mer om, i de neste kapitlene, av Min Bok 5.

Så vi får se om jeg klarer å få til det.

Vi får se.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter