Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

torsdag 9. januar 2014

Jeg sendte en e-post til sognepresten i Rollag





Gmail - Oppdatering/Fwd: Slektsforskning (Berget og Margit Danielsdatter, Rollag Prestegård)








Gmail


Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>








Oppdatering/Fwd: Slektsforskning (Berget og Margit Danielsdatter, Rollag Prestegård)











Erik Ribsskog

<eribsskog@gmail.com>


Thu, Jan 9, 2014 at 1:14 AM




To:
Soknepresten Rollag <soknepresten.rollag@rollag.kommune.no>


Cc:
svelvik.menighet@svelvik.kirken.no


Bcc:
Rollag Bibliotek <Rollag.Bibliotek@rollag.kommune.no>






Hei igjen,



Ågot nevnte forresten svarteboka en gang, på 80-tallet, (husker jeg).



Er det noe dere har mye av, oppe i Rollag?



Eller var det noe hu lærte om, da hu jobba som tjenestepike, for

Jebsen, (på Berger), før krigen?



Ellers så sa Ågot det, at hu stemte KRF.



Og drakk så og si aldri.



(Unntatt at muligens min fille-tante Tone, kunne klare å liksom lure i

henne et glass vin, på julaften.



Noe sånt.



Men min andre fille-tante, (nemlig Inger), hu er i Jehovas Vitner, så

hu drakk vel enda mindre enn Ågot, tror jeg.



Noe sånt).



Mvh.



Erik Ribsskog





---------- Forwarded message ----------

From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

Date: 2014/1/9

Subject: Re: Slektsforskning (Berget og Margit Danielsdatter, Rollag Prestegård)

To: Soknepresten Rollag <Soknepresten.Rollag@rollag.kommune.no>

Cc: svelvik.menighet@svelvik.kirken.no





Hei,



det var kjempebra!



A Ågot ligger begravet på kirkegåden i Svelvik, så jeg får sende kopi dit og.



Jeg fikk forresten 'S' i Kristendom et år, på Svelvik ungdomsskole,

(på 80-tallet), så jeg synes at jeg kan sende litt om sånne religiøse

ting.



(For mora mi dro meg med på søndagsskole, i Østre Halsen, allerede fra

jeg var 3-4 år gammel.



Selv om det ikke var hver søndag, (på langt nær).



Og da hu flytta til Larvik, (via blant annet Brunlanes), så fant hu

metodistenes kirke, i Larvik sentrum, når hu leita etter en kirke, som

hu, søstera mi og meg skulle gå på, på julaften.



Så det endte med at søstera mi Pia og meg, også var en del på

søndagsskolen, til metodistene i Larvik, faktisk, mot slutten av

70-tallet.



Og jeg ble også konfirmert, (en kapellan, nede i Svelvik/Berger, stod

for undervisningen), selv om jeg har meldt meg ut av statskirken nå,

som en slags protest, på at jeg ikke får rettighetene mine, fra

diverse myndigheter.



Hu Berget Danielsdatter, hu ble jo kalt for 'Rollagseiet', så jeg, når

jeg leste Rollag Bygdebok, igjen.



Så de var kanskje etter noen gamle storbønder eller baroner, eller noe?



Hvem vet.



Faren het Daniel Hansen.



Og det er vel jødiske navn?



Min søster Pia har en bastard-unge som også er halv-neger, og som heter Daniel.



Så det er mulig at hu har visst om det her da.



Faren var Keyton fra Somalia.



Men jeg regner med at Daniel Hansen ikke var fra Somalia?



Min far, (Arne Mogan Olsen), han lot meg bo alene, fra jeg var ni år gammel.



For da flytta han ned til ei dame, som heter Haldis Humblen.



Og hennes datter Christell, hu har en halv-bror, i Johanitterordenen.



(Bjørn Humblen).



Og dette måtte jeg finne ut, i Aftenpostens tekstarkiv.



Så dem forteller ikke om sånt, da.



Så jeg er litt var, for de her 'johanitter-navna'.



(For Hans er jo fra Johannes.



Så det er jo mulig at det er Johanitterorden-folk, kanskje?.



Hvem vet).



Uansett så er jeg veldig takknemlig hvis dere finner ut noe mer.



Det er ikke noe hastverk, for min del.



Dette er sånt jeg driver med, som hobby, (må jeg si).



Mitt egentlig slektsforsknings-nettsted, (på My Heritage), ble kapra.



Og My Heritage vil ikke gi meg det tilbake.



Så dette er min første slektsforskning, (som bare var på et ark/en

side), som jeg har begynt med igjen.



Så det tar litt tid for meg, å få søkt gjennom, om slekta, til alle

besteforeldrene mine.



Men jeg har funnet til og med tipptippoldeforeldrene mine, for begge

min mors foreldre.



Så nå prøver jeg å søke like langt tilbake, i slekta, for min fars foreldre, da.



Og når jeg er ferdig med min farmor Ågot, (som var fra Rollag).



Så er det min farfar, (fra Hurum-landet), som er den siste jeg har

igjen, før jeg har funnet navnene, på alle forfedrene mine, til og med

tipptippoldeforeldre, (som jeg har 32 av, ser jeg her).



Så det er litt å finne ut av.



Så det er veldig artig med eventuell hjelp, det er helt sikkert.



Vanligvis, så klarer jeg å finne ut av det selv, i kirkebøker og

digitalarkiv, på nettet.



Min farmors far, var forresten også fra Numedal, (nemlig Flesberg vel).



Men jeg kan ikke huske at min farmor pleide å prate mye om Flesberg.



Hu prata mest om Rollag, (sånn som jeg husker det).



Så det var vel kanskje derfor at jeg tenkte at jeg kunne prøve å sende

om dette, til bibliteket osv., oppi i Rollag, da.



Igjen takk for hjelp med dette!



Mvh.



Erik Ribsskog





2014/1/8 Soknepresten Rollag <Soknepresten.Rollag@rollag.kommune.no>:

> Hei, jeg har fått e-posten din og har tatt kontakt med noen som kan mye om dette. Jeg kommer tilbake til deg når jeg vet mer.

>

> M.v.h.

> Audun Opland

> Sokneprest i Rollag og Veggli

>

> Kontortelefon: 31 02 38 31

> Mobil: 456 16 532

> Adresse: Kommunehuset, 3626 Rollag

>

> -----Opprinnelig melding-----

> Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]

> Sendt: 4. januar 2014 23:49

> Til: Åse Bergan

> Kopi: Soknepresten Rollag; Rollag Bibliotek; svelvik.menighet@svelvik.kirken.no

> Emne: Slektsforskning (Berget og Margit Danielsdatter, Rollag Prestegård)

>

> Hei,

>

> jeg driver fortsatt med slektsforskning, (noe jeg har fått svar om fra biblioteket i Rollag tidligere).

>

> Jeg har funnet ut at min farmor Ågot Mogan Olsen sin mor, (nemlig Bergit Tovsdatter Mogan), hadde to bestemødre, som begge het Danielsdatter.

>

> Det var Margit og Berget.

>

> (Se vedlagt slektsforskning).

>

> Hu Berget har jeg funnet ut om, at var etter noen som bodde på prestegarden i Rollag, nemlig Daniel Hansen og Aase Gundersdatter.

>

> Men det var også fler Daniel oppi der, på den tida, (blant annet en Daniel Sevresen, (har jeg sett i kirkeboka).

>

> Men det er så mange år, å kikke gjennom, (i kirkeboka), for å finne bryllupet til Margit Danielsdatter og Gullek Olsen.

>

> Så jeg lurte på om disse folka fortsatt er kjent oppi der?

>

> Var a Margit også datter av han Daniel Hansen fra prestegarden.

>

> Bare at hu var attpåklatt?

>

> For hu var ikke med på folketellinga for 1801, (var det vel), for prestegarden.

>

> Men hu kunne jo ha blitt født like etterpå.

>

> Bestemor Ågot kunne kanskje noen ganger virke litt innavla.

>

> (Uten at jeg er noen ekspert).

>

> Så det er mulig at begge besteforeldra til mora hennes var søstre.

>

> Hva vet jeg.

>

> Har dere noen 'forklarings' på dette?

>

> Og hvor på det fine prestetunet deres bodde han Daniel Hansen forresten?

>

> Var det i en av de bygningene som det står om på nettet?

>

> (Det stod i folketellinga at han var bonde og også dreide rokker.

>

> Noe sånt.

>

> Jeg fikk forresten et sybord, (eller noe sånt), som var gammelt, til å ha TV-en min på, på gutterommet, på 80-tallet.

>

> For jeg hadde VIC 20, osv.).

>

> Jeg har sett at det var en lav stue, på det tunet, med veggmalerier av Kongsbergmaleren osv., på Wikipedia.

>

> Dessuten, så fant visst mora til Ågot sin foster-far, (Gullek Gullekson Gulleksrud/Traaen), Tråen-skatten, har jeg lest, på nettet.

>

> Den holder vel til like ved prestegården ettersom jeg har forstått?

>

> Håper dere har mulighet til å svare på dette.

>

> (Litt artig å vite hvor 'innavla' man er, liksom.

>

> Selv om jeg skal prøve å leite mer i kirkeboka sjæl og).

>

> Mvh.

>

> Erik Ribsskog

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter