Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

torsdag 9. januar 2014

Mer om slektsforskning i Rollag





Gmail - Rollagslekt








Gmail


Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>








Rollagslekt











Erik Ribsskog

<eribsskog@gmail.com>


Thu, Jan 9, 2014 at 1:03 PM




To:
Even Tråen <geiteskallin@gmail.com>


Cc:
Soknepresten Rollag <soknepresten.rollag@rollag.kommune.no>, Rollag Bibliotek <Rollag.Bibliotek@rollag.kommune.no>






Hei,



hu Margit Danielsdatter, (som var gift med Gullek Olsen), og mor til

Jøran Gulleksdotter.



Hu står det at var 64 år gammel, i 1865, i denne linken:



http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038097002025



Så hun er altså født i 1801, (får jeg det til å bli).



Men din Margit, (tvillingen til Kari), hu er jo født i 1797.



Så det er fire års forskjell her.



Er du sikker på at dette ikke er dattera til Daniel Hansen, (og at han

fikk en attpåklatt, på plassen sin)?



(Det var derfor jeg sendte, for jeg fikk ikke årstallene til å stemme).



Jeg burde kanskje forkart det jeg lurte på mer nøyaktig, i den første e-posten.



Beklager dette!



Mvh.



Erik Ribsskog



PS.



Vet du forresten noe om hvor Margit Danielsdatter og Gullek Olsen sin

sønn, (nemlig Gullek Gulleksen), var i USA, med min oldemor, (Bergit

Tovsdatter Mogan, som var niese av Gullek).



Det stod North-Dakota, i digitalarkivet.



Noen ved biblioteket i Fargo mente det kunne være i byen Gilby, at de bodde.



Bare lurte.



PS 2.



Jeg jobba som butikksjef, på Rimi Lambertseter, fra 1998 til 2000.



Og der ansatte jeg ei fra Numedal, som het Åse vel, (med lyst hår

vel), og som spilte kirke-orgel.



Hu var i begynnelsen av 20-åra, på den tida.



Er hu fra Rollag eller Veggli, forresten.



Isåfall får dere hilse.



Igjen mange takk for svar.



Jeg skal si fra til alle de kvinnelige tremenningene mine, at det ikke

blir innavl, hvis det blir 'pulings', så da blir nok a Samasati

Margrete Ribsskog, blant annet, fornøyd.



Og hu Anita, fra Robsrudjordet Grill og Markus Thranes vei, i

Hanaborg/Lørenskog.



Bare fleiper.



Håper dere tåler en fleip oppi der!



Jeg har igjen Flesberg og, siden faren din Ågot var derfra.



Men jeg håper jeg finner det på digitalarkivet, så jeg slipper å sende

til halve bygda der også, liksom.



Og for Øivind, (som Ågot var gift med), så har jeg igjen Nesbygda og

Hurum og en svensk skomaker, (Oluf Olsson), som var hans morfar.



Igjen takk for hjelp!





2014/1/9 Even Tråen <geiteskallin@gmail.com>:

> Eg har fått oversendt einmail frå deg med spørsmål om to Danielsdøtrar,

> Margit  f.1797 og Birgit f. 1789

>

> Dei to er trimenningar og samanhengen er slik:

>

> Daniel Sevresson er ukjend , men er fødd på 1600 talet. Han får fleire

> ungar, bla Sevre Danielsson f 1704 og Hans Danielsson f 1714.

> Sevre budde all sin dag i Veggli og fekk bla ein son, Daniel Sevresson f

> 1743.

>

> Hans budde i Hanseplassen, ein husmannsplass til Rollag prestegard. Hans

> fekk ein son Daniel Hansson f 1746.

>

> Daniel Sevresson fekk ei dotter Margit i 1797 (forøvrig tvilling med Kari)

> ho vart mor til Jårån Gulleksdotter f 1831.

>

> Hans Danielsson får ei dotter Birgit i 1789, ho vart mor til Tov Persson

> (Pedersson) f 1830

>

> Jårån Gulleksdotter f 1831 gifta seg med Tov Persson f 1830. Dei fekk

> dottera Birgit i 1880. Og ho vart mor til Ågot di bestemor.

>

> Så innavlsprosenten er temmeleg låg som du ser

>

> mvh

>

> Even Tråen

>

>

>

>

>

>

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter