Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

onsdag 3. februar 2016

Mer fra Norge

I dag, (tirsdag kveld), så dro jeg, inn til Oslo, for å handle mat.

Jeg prøvde å rekke, den bussen, som gikk, klokka 21.57, til Oslo.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS.

Akkurat da jeg gikk, til den bussen, (langs den veien, som bussen kjører).

Så kom bussen.

Men den bussen, som går, den andre veien, (til Sandvika), og som heter 151 Rykkinn.

Den går, noen minutter seinere.

Så jeg tenkte, at jeg går bare over veien.

Men så dukka det opp, en svart Audi.

(Som kjørte, i retning, av Sandvika).

Men så begynte Audi-en, liksom på en 'spansk' en, (det vil si en 180 graders sving), i krysset, (for det tar av en vei, (Glassverkveien), mellom bussholdeplassene, på den sida av veien, som bussen, til Oslo, kjører på).

Og Audi-en, den hadde liksom parkert, i krysset, (ved en slags skilt-øy, som var, mellom kjørefeltene), må man vel si.

Så jeg turte ikke, å gå, rett foran Audi-en.

For den kunne når som helst fortsette, å kjøre, mot Sandvika, da.

(For den hadde såvidt begynt, på 180 graders-svingen.

Noe sånt).

Så jeg gikk da istedet, mot fotgjengerfeltet, (bak Audi-en).

Men da kjørte Audi-en.

(Uten at jeg husker, i hvilken retning).

Og bussen, (mot Rykkinn), dukka opp.

Så jeg rakk ikke, å gå, om fotgjengerfeltet, likevel.

Men jeg gikk istedet, rett over veien, (foran en bil, som kjørte, mot Oslo), da.

(Og rett foran bussen og).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 2.

Da jeg gikk på bussen, så lyste reisekortet mitt rødt.

Og jeg hadde kjøpt reisetid, på Jernbanetorget t-banestasjon, i går kveld.

Men det hadde tydeligvis, blitt lagret, som: 'Sone 2Ø', (istedet for: '2V').

Og automaten var også vanskelig.

For jeg prøvde, å trykke, for: 'Samme som forrige gang', liksom.

Men det godtok ikke maskinen.

Det kom gang på gang, en feilmelding.

Og jeg måtte bestille, ved å trykke på masse knapper.

(På den 'tungvinte' måten).

Og den skjemen, på de maskinene, er ikke en ordentlig 'touch-skjerm', vil jeg si.

Det er mer en slags 'sensor-skjerm', muligens.

Og den 'blingser' liksom litt, (må jeg si).

Men om jeg trykka feil, eller om noen overvåket automaten og tulla.

Hva vet jeg.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 3.

Buss-sjåføren bare pekte meg bakover i bussen.

Og jeg gikk av bussen, i Sandvika.

Og så tok jeg, et Lillestrøm-lokaltoget, til Nasjonalteateret.

(Og satt meg, på månedskort-vogna).

Og mens jeg satt, i vogna, så tenkte jeg på, hvordan jeg skulle komme meg tilbake igjen, til Høvik.

For jeg hadde jo reisekort, for steder som Lillestrøm og Hakadal, (tenkte jeg).

(Noe sånt).

Men Høvik, (hvor jeg bor), er ikke så langt utenfor, sone 1.

Og jeg hadde jo sone 1, på reisekortet også, (i tillegg til sone 2Ø).

(Forstod jeg, etter å ha tenkt meg litt om).

For forrige gang, som jeg prøvde å bytte, et sånt reisekort, som det var litt tid igjen på, på Trafikanten.

Så fikk jeg ikke refundert, den reisetiden, som var igjen.

Og dette kortet, (som jeg kjøpte, i går), kosta meg, over 1200 kroner, (for 30 dager).

Så jeg lurte litt på, om jeg måtte bare holde meg hjemme, på rommet mitt, på Høvik, i en måned.

Men så tenkte jeg etterhvert, at jeg kunne jo bare gå, fra der jeg bor, (nemlig på Høvik), til sone 1.

Det er vel ikke så langt, liksom.

Og hvis jeg går av og på toget, på Høvik stasjon.

Så er vel det stasjonen, som er rett etter, sone 1.

Så kanskje det er greit, å ta toget, til og fra Høvik, med sone 1-reisekort, (tenkte jeg, på toget).

For Høvik togstasjon har vært stengt, så jeg har mest tenkt på bussen, som transport, til og fra sentrum, tidligere.

(Og da min tremenning Øystein Andersen, bodde, på Hanaborg.

Så forklarte hans foreldre, (husker jeg), at Hanaborg, var stasjonen, etter sone 1.

Så de gikk til og fra Lørenskog stasjon, var det vel.

Og derfor gjorde jeg det og, en gang, for å spare penger, husker jeg.

Selv om dette var, en gåtur, på cirka 10-15 minutter, da.

Noe sånt).

Men billettkontoret, var stengt, på Oslo S., da jeg var der, i dag.

Så jeg får eventuelt be Trafikanten, (eller noe lignende), om råd, neste gang jeg er, i Oslo.

(Noe sånt).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4.

Jeg gikk, til Kiwi St. Olavs plass.

Og tenkte jeg skulle kjøpe med meg, en sånn billig First Price-sjokolade, for å ha liggende, (i tilfelle, at jeg ble 'godtesjuk'), siden at jeg nettopp, har fått penger, fra Nav.

Men jeg ble overrasket, av at den varen, var tatt ut av esken, og plassert på langs, i hylla.

(Og med 'nabo-varene', for nærme, må jeg si.

Sånn at det ikke var bare-bare, å legge, en sånn sjokolade, oppi handlekurven.

Siden at den varen, nesten 'satt fast' liksom, i hylla da, må man vel si.

Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 5.

Og akkurat, mens jeg prøvde å forstå, hva jeg så, (i hylla).

Så kom det en 'Plan-B-fyr', bak meg, som sa: 'Unnskyld'.

Han kom så raskt, og virket så malplassert, at det må ha vært, noe slags gate-teater, vil jeg nok tippe på.

For akkurat der, hvor denne rare vareplasseringen, var foretatt.

Så stod det, en hel pall, med vedsekker.

Plassert sånn, at det bare ble en smal gang, som kundene kunne gå gjennom, for å komme seg, til kassa.

Og dette er nytt, at det er så trangt der, så jeg ble overrasket, da.

Men dette tullet med sjokoladen, vedsekk-pallen og han 'Plan-B'-fyren, må ha vært del, av et slags plott, (vil jeg si), som var beregnet, for meg.

(Siden at noen overvåker meg, og vet, hva jeg pleier å kjøpe, osv.

Noe sånt).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 6.

Og så dukka det opp, ei lita og tynn kineserdame, i kassaområdet.

Og hu var nok også, noe 'Plan-B', vil jeg nok si.

Noe sånt.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 7.

Så tok jeg trikken, til Bogstadveien.

Og da jeg skulle gå av, så plasserte det seg, en kar, rett bak meg.

Istedet for å plassere seg, foran den andre døra.

Det var rimelig spesielt, vil jeg si.

For det er ikke sånn, på trikken, at det er en dør for utgang, og en dør for inngang, (såvidt meg bekjent, ihvertfall).

På t-banen, så står det ihvertfall klistremerker om, at: 'La folk gå av, før du går på'.

(Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 8.

På Rema Industrigata, (som jeg har lest om, på nettet, at finnes, og som det var første gang, at jeg handla i, i dag, siden at denne butikken, er åpen, helt til midnatt, mandag til fredag).

Så var det sånn, at de hadde plassert, en del varer, (det vil si en vare-hylle), rett bak, den ene kassa.

(Som på Kiwi Karlsrud).

Men i den kassa, så satt det ingen, (da jeg var der).

Så den kassa ble muligens bare brukt, i 'nødsfall' liksom, (hvis jeg skulle tippe).

Men likevel en rar løsning, (å ha varer bak kassa), må man vel si.

(Hvis man ikke er en rar original da, som liker, å puste inn, butikkfolk sin kroppslukt, etter en lang arbeidsdag.

Eller noe i den duren).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 9.

Rema Industrigata, har forresten, bare to kasser, (hvis jeg ikke blingsa).

Men denne butikken, har samme sortiment, som Rema Lambertseter.

(For alle Rema-butikker, har samme sortiment, såvidt meg bekjent, ihvertfall).

Men Rema Lambertseter, har cirka fem ganger, så mange kasser, (som Rema Industrigata), hvis jeg ikke tar helt feil.

Så Rema Industrigata, har tydeligvis, en del plassproblemer, da.

(Noe sånt).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 10.

Etter dette, så tok jeg Ljabru-trikken, til Jernbanetorget.

Og jeg sjekket om billettkontoret, var åpent.

(For jeg tenkte, at jeg skulle klage, på det med reisekortet, og at det hadde blitt feil soner, osv.).

Men dette kontoret, var stengt, for dagen, da.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 11.

Så gikk jeg inn, på Prix.

Og i dag, så hadde de tilbudsvarene, som de var utsolgt for, i går.

(Nemlig store flasker Pepsi og Jegerbrød).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 12.

En butikkleder, i 20/30-åra, med mørkt hår, liksom så meg an, mens jeg gikk og handla, på Prix.

Og da jeg kom til kassa, så var det, et kaos, uten like, må jeg si.

Det stod 7-8 folk, i køen.

Og på Rimi, (hvor jeg jobba, fra 1992 til 2004), så lærte vi, at hvis det var mer enn tre kunder, i køen, så skulle vi rope, på en ny kasse.

Men han Prix-lederen, bare overså dette med køen, og gikk _fra_ kassaområdet, og inn i butikken, da.

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 13.

Jeg gadd ikke, å stå, i den 'klamme' køen, (med 'Plan-B-folk'), må jeg si.

Så jeg gikk og så litt, i butikkhyllene.

Og så blant annet, at Prix hadde 1.2 kilo pommes frites, til 17-18 kroner.

Og det er større, (og billigere), pommes frites-poser, enn det Rema og Kiwi har, (hvis jeg ikke tar helt feil).

Så bra, for folk, (som meg), som er arbeidsledige osv., tenkte jeg.

(Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 14.

Da jeg gikk til kassa, på nytt.

Så stod det en neger der, som blant annet bar, på en melkekartong.

Og han negeren snudde, og gikk inn, i butikken.

Han kommer nok, opp i ræva på meg, som han på trikken, tenkte jeg.

Og en ny neger dukka opp, og jeg gikk bak han, i kassa.

(For å se forskjell, på negre, det er ikke så enkelt alltid, vel.

Og at det skulle være to negre, som begge kjøpte bare et par ting der, da).

Men da jeg gikk til kassa, etter han andre negeren, (uten å liksom, gå veldig nærme han).

Så dukka, neger nummer 1 opp, i 'ræva' på meg, (som jeg egentlig hadde forestilt meg, at han kom til å gjøre, da han snudde).

Så jeg lot også denne negeren, gå før meg.

Mens jeg sa noe, (til meg selv), om at halve Afrika, handla der, (eller noe sånt).

Og jeg brydde meg ikke noe om, at han negeren, så på meg, (mens jeg sa det).

For jeg syntes, at det liksom virka som, at han negeren, var 'tunet' til meg, og liksom var, en 'Plan-B-skuespiller', (eller noe i den duren), da.

(Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 15.

Han som stod i kassa.

(Istedet for å sitte).

Det var han svenske/finske fyren, i 50-åra, med lite hår på hue, og med litt hakeskjegg.

Som hadde slått inn en pakke corn-flakes, (sikkert med en strek-kode, som han har hatt liggende, i kassa, noe som er en skandale, vil jeg si), på min handlelapp, (i mørket der), den første dagen, som jeg handlet, i denne butikken, (etter at det ble Prix).

(For jeg handlet her, noen ganger, i forfjor høst.

Like etter at jeg flyttet tilbake, fra England.

Men da var dette, en Rimi-butikk.

Og folka som jobba der, satt i kassa, og var stort sett høflige.

Sånn som jeg husker det).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 16.

Da jeg kom fram til kassa.

(Etter at kassereren, hadde sagt, sett kurven din der, (eller noe sånt), mens jeg lot han 'ræv-negeren', få gjort seg ferdig.

Så kassereren stressa meg, (og hadde også noen slags fakter vel, med fingeren/hånda si), må jeg si).

Så hadde jeg ingen bak meg.

Og jeg sa fra, til kassereren, at jeg ikke ville, at han skulle slå på, noen corn flakes-esker, i dag.

(For denne corn flakes-skandalen, ville jeg ikke ha, noen repetisjon av, da.

For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 17.

Kassereren ble da, som de rumpenissene, i Ronja Røverdatter.

Han skjønte ikke hva jeg mente, med corn flakes-pratinga.

(Men jeg tenkte, etter at jeg gikk ut av butikken.

At dette er kanskje noe slags 'kalifat-skatt', for dimier, (det vil si nordmenn/ikke-muslimer).

Det at han svenske/finsken, (som ikke slo på navnet: 'Kassaleder', i dag, men istedet slo på navnet: 'Jon'), bare slår på, en corn flakes-eske ekstra, på lappen, liksom.

Hvem vet).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 18.

Kassereren begynte å prate, med noe slags finsk aksent, eller noe.

Og jeg spurte, om han forstod norsk.

(For jeg lurte vel på, om han var finsk eller svensk, da.

Noe sånt).

Og han hadde også drevet, med fakter, (istedet for å prate).

Men svensken/finsken svarte ikke noe.

Men ei full kone, i 60-åra, gikk inn i kassakøen, feil vei.

Og hu begynte, å kjefte, på meg.

(Som sist gang, jeg var, på Kiwi Sandvika kino.

Da var det, ei 'spion-dame', i køen, som begynte, å kjefte, på meg, (da jeg klaget på, (til butikk-folka), at det var en senil gubbe der, som noen liksom hadde satt fra seg, foran inngangsporten)).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 19.

Mens hu fulle kona, dreiv og skrålte.

Så dukka han kassalederen, (med halvlangt mørkt hår), opp der.

Han spurte om hva som skjedde.

Men jeg fikk ikke sagt noe.

For hu fulle kona, dreiv og blanda seg, hele tida.

Så jeg sa til han kassalederen, (som ikke hadde navnskilt, og som ikke ville si, hva han het).

At jeg kan forklare om det neste gang.

(Og jeg har også sendt, om dette, til Coop, (per e-post).

Så at han svensken/finsken, jobber der enda.

Det er litt rart, må jeg si.

Og da jeg jobba, på OBS Triaden, som kasserer.

Så ble vi fortalt, at om det var en kunde, som vi ikke klarte, (som kasserer).

Så skulle vi rope, på en leder, som kunne ekspedere kunden.

Men det gjorde ikke, han svensken/finsken, da).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 20.

Butikklederen sa da, at: 'Jeg ønsker ikke å "sche" deg her igjen'.

(Noe sånt).

Han sa det ganske lavt, og han uttalte ordet: 'Se', helt feil.

(Det er mulig, at de uttaler det ordet sånn, i Fredrikstad.

Men det er vel tvilsomt, det og, tror jeg).

Så jeg sa til butikklederen, at han ikke prata reint.

Og spurte han, om hva han sa.

Og da skjønte jeg, hva butikklederen sa, da.

Og jeg hadde visst bråka, med kompisen hans, (sa butikklederen).

(Mens han holdt armen, rundt han svensken/finsken).

Da syntes jeg, at det ble, som noe 'pakkis-greier'.

Så da sa jeg bare, at jeg skulle ta det, med Coop.

'Gjør det du', sa butikklederen, da.

(Noe sånt).

Og så gikk jeg ut, av butikken.

Jeg studerte togtid-tavla, og så etterhvert det, at det neste toget, til Høvik, gikk en drøy halvtime seinere.

Så jeg satt meg ned, (inne på Oslo S.), og venta litt.

Og hu fulle kona, satt seg, på benken bak meg.

Og bomma en slurk Imsdal, av en nordmann, som satt der.

(Noe sånt).

Mens hu sa, at hu bodde, i Esbjerg.

Og i butikken sa hu, at hu bodde, på Haugenstua.

(Noe sånt).

Og jeg spurte henne, i butikken, om hu jobba der.

(En fleip, om at hu jobba der, gjennom Securitas, for eksempel.

Siden at hu blanda seg, så mye, da).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 21.

Jeg hadde egentlig lyst til, til å gi, hu fulle kona, en god omgang, med juling.

(Siden at hu hadde sørget for, at jeg ble 'bannet', fra å handle, i en butikk.

Noe som aldri har skjedd meg tidligere, i mitt 45 og et halvt år gamle liv).

Men jeg behersket meg, da.

Og tok bare et selfie-bilde.

Og da fikk jeg vel med, (hvis jeg ikke tar feil), hu fulle kona, på det bilde, (mens hu drakk, av Imsdal-flaska, som hu hadde bomma).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 22.

Men jeg satt der, og venta, på toget.

Så dukka det søren meg opp, en vasker, der og.

Så heller ikke på Oslo S., så vasker de, etter stengetid, (virker det som).

(Vaskeren dytta på noe søppel, med en svaber, forresten).

De bruker vel maskiner, inne på Oslo S., hvis jeg skulle tippe.

Så dette var kanskje en Securitas/Plan-B-spion, (eller noe sånt).

Og han han var veldig nærgående, med svaberen sin, (må jeg si).

Så jeg måtte flytte foten min da, (mener jeg å huske).

Og jeg gadd ikke, å sitte der, og bli trakassert lenger.

Så jeg gikk ut, (etter at han vaskeren, begynte å surre, med svaberen sin, rundt føttene mine), mot plattformen, som Spikkestad-toget, skulle gå fra, 15-20 minutter senere.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 23.

Da jeg skulle gå ut, på plattformen, (etter å ha gått, ned rullebåndet).

Så stod det, en Securitas/Plan-B-spion der, med en slags rullings, i kjeften.

Og han begynte, å snakke til meg.

Men jeg bare sa, at jeg ikke, var interessert.

(Det kunne ha vært Warming, (fra militæret, hvor han var lagfører, på lag 3, i tropp 1, som var samme tropp, som jeg var i, i Geværkompaniet, på Terningmoen, juli 1992-kontingent), har jeg tenkt, etter at jeg kom hjem.

Han har vært skuespiller, på Burger King, ifjor, var det vel, (hvis jeg ikke tar feil).

Og latt som, at han var full der, (og da oppførte han seg, cirka som hu fulle dama, på Prix, vil jeg si), husker jeg).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 24.

Her er mer om dette:

IMG_20160202_225145

IMG_20160202_225158

IMG_20160202_234333

IMG_20160203_001922

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter