Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

fredag 2. februar 2018

Anette Eknæs, (som gikk i samme klasse som min lillesøster Pia, på ungdomsskolen), har visst gifta seg, med en Jørgensen

eknæs

https://www.svelviksposten.no/nyheter/brann/svelvik/flyttet-inn-for-to-uker-siden-de-er-i-sjokk/s/5-74-40774

PS.

Det ser kanskje ut som, i Svelviksposten-artikkelen ovenfor.

At han Jørgensen, liksom er bonden.

Men det er hu Anette Eknæs, som liksom er bonden, (vil jeg si).

(Jørgensen er liksom bondekona, da.

Må man vel si).

For jeg husker, at min søster Pia og stesøster Christell, plukka jordbær, for Eknæs, (på Høyen), en sommer, på andre halvdel av 80-tallet.

(Dette må ha vært sommeren 1986 eller sommeren 1987, vel.

For jeg husker at jeg satt på med min klassekamerat Ulf Havmo, på hans moped.

Mens vi kjørte forbi disse jordbær-plukkerne.

Som vi forresten kunne se, fra min farmors hage, (som vi hang litt i, den sommeren), på Roksvold).

Og jeg husker også, at like etter at jeg flytta til faren min, (fra min mor i Larvik), høsten 1979.

Så gikk jeg, (etter skolen), til min farmor, på Sand, (en tomt utskilt fra Søndre Høyen/den gamle vikinggården Høyen).

Og da gikk det fire slanke jenter foran meg, (husker jeg).

(Fire brunetter, vel).

Og det var Gøril (fra CC Storkjøp), lillesøstera til Gøril, Anette Eknæs og lillesøstera til Anette Eknæs, vel.

(Noe sånt).

Så bøndene på Høyen, hadde bare døtre, (vil jeg si).

Så det var kanskje meg, som liksom var bonden, på den tidligere viking-storgården Høyen, da.

(For å si det sånn).

Siden at Roksvold, var del, av Søndre Høyen gård.

(Fram til 60-tallet.

Var det vel).

Så her har Jørgensen vært sleipe, (må man vel si).

Og liksom tulla til seg tittelen eplebonde, da.

(For å si det sånn).

Og min lillesøster Pia, dro en gang, (rundt midten av 80-tallet), med Anette Eknæs, til Roksvold, (husker jeg).

Og disse, (Pia og Anette Eknæs og muligens min stesøster Christell), var også utafor 'min' leilighet, i Leirfaret 4B, på Bergeråsen, (en drøy kilometer vel, sør for Roksvold).

Og jeg satt vel foran data-en.

Og så skyggen av Anette Eknæs, (som gikk i trange, tynne/gjennomsiktige og moteriktige stretch-bukser, den sommeren, (mener jeg å huske), så hu var en typisk tenåringsjente da, må man vel si).

Og så hørte jeg, at min søster Pia sa, at det var jeg, som stod i vinduet.

(Noe sånt).

Og så gikk de derfra.

(Uten å forklare hvorfor de var utafor vinduet mitt, (og i hagen min).

For å si det sånn).

Så det var et eller annet, med Anette Eknæs, en sommer, på 80-tallet da, (virka det som).

Men min søster Pia, er muligens så 'tysk', at hu ikke klarte/ville, forklare om hva som foregikk, til meg.

(For å si det sånn).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Anette Eknæs har visst blitt som Teskjekjærringa, (også kjent som Solveig Teodorsen), som skreik om at det var privat vei, (ned til fjorden), noen kilometer lenger sør, på 70/80-tallet:

anette eknæs blitt som teskjekjærringa

https://www.svelviksposten.no/nyheter/svelvik/svelvik-kommune/kritiseres-for-a-stenge-popular-turvei-vi-vil-ikke-rygge-pa-noen/s/5-74-40647

PS 3.

Det var vel denne veien, som Ulf Havmo og jeg, kjørte moped på, (da min søster Pia og stesøster Christell plukka jordbær, for Eknæs), på 80-tallet.

Og ikke visste jeg, at den veien, var privat.

Min farfar Øivind fortalte en gang, (på slutten av 70-tallet/begynnelsen av 80-tallet), noe om Krok/Høyen.

Og det var at han hadde sett noen russere, med walkie talkie-er, stå og late som, at de fiska der.

(Mens de egentlig dreiv og prata, (antagelig om noe hemmelig), i walkie talkie-er, da.

For å si det sånn).

Men min farfar, sa ikke noe om, at det var privat vei der.

Så hvorfor stoppa ikke Eknæs disse russiske spionene, (på 60/70-tallet).

Nei, dette blir rart, at de plutselig skal begynne sånn, (eller om det er en hytteforening, som står bak), på 2010-tallet.

(Minst 40 år etter dette med de nevnte russiske spionene.

For å si det sånn).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4.

Det var forresten sånn, at da mine klassekamerater Carl Fredrik Fallan og Ulf Havmo, skulle dra meg med, til Sand gård, for å søke om jobb, som jordbær-plukkere der.

(En sommer rundt midten av 80-tallet).

Så sa min far og dem, (på Roksvold), at jeg kunne plukke for Jørgensen.

(Noe sånt).

Og det visste jeg ikke hvem var.

Men det var visst en gammel gubbe.

(Noe sånt).

Og det ble ikke noe av, at jeg kontakta, noen Jørgensen, om jordbær-plukking.

(For å si det sånn).

For jeg ble jo dratt med til familien Sand, (av Carl og Ulf), osv.

Og egentlig hadde jeg jo jobb, på Strømm Trevare.

Men mine klassekamerater trodde visst, at jeg var en slags 'jobb-magnet', da.

(Noe sånt).

Og ville ha med meg, i 'jobbsøker-gjengen', (som skulle plukke jordbær, for familien Sand).

(For å si det sånn).

Så det kan tenkes, at han Ivar Jørgensen, som Anette Eknæs, er gift med.

Er en bonde, fra Sand, liksom.

Og at han eier grunn osv. der.

Men da ligger isåfall Jensen Møbler/Hilding Anders osv., i mellom, disse eiendoms-områdene/gårdene, som disse to eier tilsammen, da.

(For å si det sånn).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 5.

Nå er det forresten sånn.

At bøndene på Sand/Høyen nå visst har gått bort, (en del), fra jordbær.

Når jeg leser i Svelviksposten.no om Harald Sand, (heter han vel), osv.

Så er det eple-dyrking som er fokus, (og ikke jordbær-dyrking).

Og det samme er visst tilfellet, hos Eknæs/Jørgensen.

Men hva grunnen til dette kan være, det veit jeg ikke.

Men da jeg plukka jordbær for Sand, (to somre på 80-tallet).

Så ble det sagt, (nå og da), i åkeren.

At de dårlige bæra kunne/skulle vi legge nederst i kurven.

Og noe sånt kunne vel ikke Berger-folka ha sagt.

Hvis ikke bondefamilien Sand, (som stod og fulgte med), hadde godkjent det.

Så det er mulig, at jordbær, fra Sand/Høyen, ikke har vært så veldig ettertraktede da, (siden at det har vært mye dårlige bær, i kurvene).

(For å si det sånn).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 6.

Det står forresten, i Svelviksposten.no-artikkelen, i PS 2.

At den eneste veien, ned til nordre Krok, (for tur-folk), er den som går forbi Eknæs.

Men jeg husker, (fra 70/80-tallet), at det går en vei, ned til Krok-bukta, (heter det vel kanskje).

Fra ved Jensen Møbler/Jordet til Lersbryggen der.

(Jeg solgte noen lodd, (for Berger skole), til noen hyttefolk der, (på en parkeringsplass), hvor denne 'Krokbukt-veien' starter.

Skoleåret 1979/80, var det vel).

Og da er det bare, å gå langs bukta bortover, (kanskje hundre meter, eller noe i den duren).

(I strandkanten liksom.

Hvor det er lett å gå, (må man vel si).

For det er en ganske bred strand der, (og muligens stier mellom noe siv), sånn som jeg husker det.

Og det er ikke noe fjell, (eller lignende der), som man liksom må klatre over.

Sånn som jeg husker det).

Og så kommer man fram, til nordre Krok, (og en brygge osv., som vel står der, fra gamle dager), da.

(For å si det sånn).

Men jeg har ikke gått den veien, siden 80-tallet.

Men jeg er rimelig sikker på, at den veien, nok må finnes enda.

(Hvis jeg skulle tippe).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 7.

Den 'lodd-veien' må ha gått cirka sånn her, (krysset er cirka der jeg solgte lodd, vil jeg si):

lodd veien

PS 8.

Fra Loddveien, så gikk det, en sti, (til bak verkstedet), som nok bare faren min visste om, (og det var bare skog, rundt den stien, så de bygningene som ligger i nærheter av den stien nå, må ha blitt bygget, etter at jeg flytta til Oslo, (for å studere), høsten 1989):

lodd veien med sti

PS 9.

Da min far, min lillesøster Pia og jeg, dro ut med båten til faren min, (rundt midten av 70-tallet), så gikk vi cirka sånn her, (krysset er cirka der jeg solgte, de nevnte loddene, noen år seinere):

prøver å forklare på nytt

PS 10.

Nå har jeg prøvd å tegne inn, hvordan vi gikk til båten, på et foto, fra cirka den samme tida, (70-tallet), krysset er fremdeles cirka der jeg solgte, de nevnte loddene, (for Berger skole):

Roksvold 60-70 tallet med loddvei osv 2

PS 11.

Min lillesøster Pia klagde forresten fælt.

Når vi gikk ut til båten, (husker jeg).

For vi fikk sandflyndrer under føttene.

Mens vi gikk.

(Det var veldig langgrunt der).

Og faren min kjøpe etterhvert en oppblåsbar jolle.

Men den gikk det hull på.

Og så støpte han, en glassfiber-jolle, (husker jeg).

Men disse jollene brukte vi ikke så mye.

(Sånn som jeg husker det).

For min far fikk seg leilighet på Bergeråsen.

(Han bodde noen år hos sine foreldre på Sand, etter skilsmissen fra min mor, i 1973).

Og om det var grunnen, veit jeg ikke.

Men min far solgte ihvertfall 'Krok-båten', (som var en cabin cruiser, som han hadde bygget selv), rundt 1978, (kan det vel ha vært).

(Hvis ikke den båten sank, eller ble stjålet, da.

Hvem vet).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 12.

Disse sandflyndrene.

Som min lillesøster klagde på.

De var kanskje 3-4 centimeter lange.

(Noe sånt).

Og disse flyndrene, fløy nesten bortover, (i ganske høy fart), like over havbunnen.

Og når de traff en menneskefot. så boret de seg liksom inn, mellom foten og havbunnen, da.

(Mens de sprellet og vrikket på seg, (til den store gullmedaljen liksom).

For å si det sånn).

Så det kilte veldig, (og man må muligens si, at det var litt ekkelt), å få en sånn sandflyndre, under foten.

(Må man vel si).

Og dette, (at vi fikk en sandflyndre under foten), skjedde kanskje, 2-3 ganger, for hver gang, som vi gikk ut, til båten, (på den langgrunne stranda), da.

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter