Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

søndag 4. februar 2018

Her nevner Tore Nerdrum både gården til Bøhmer og gården til Lersbryggen. Men det er vel den samme gården, (som skiftet eier under krigen), mener jeg

nevner både lersbryggen og bøhmer

https://www.svelviksposten.no/barndomsminner-fra-sand/feature/sand/da-var-det-pa-med-eplenikkersen-og-ut-pa-rov/f/5-74-40849

PS.

På 'Gøril og dem sin gård', bodde vel Lersbryggen, (men hvor er liksom gården til Bøhmer):

Roksvold 60-70 tallet gården til lersbryggen

PS 2.

Nå leste jeg artikkelen i Svelviksposten.no på nytt.

Og Lersbryggen bodde visst lenger bort, fra Roksvold.

Han bodde til venstre, når man gikk veien ned til Krok, (forbi Eknæs og dem), skriver Tore Nerdrum.

Så da var nok gården til 'Gøril og dem', gården til Bøhmer.

(Noe sånt).

Så sånn var nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 3.

'Bøhmer-gården'/Søndre Høyen gård, har også vært eiet, av Lersbryggen, (fant jeg igjen nå), men så fikk visst Bøhmer hjelp, av tyskerne/nazistene, (i 1943), og fikk kjøpe tilbake gården:

fikk hjelp av tyskerne i 1943

http://johncons-mirror.blogspot.no/2013/09/jeg-mener-at-grensen-mellom-sand-og.html

PS 4.

Min farfar Øivind Olsen, fortalte forresten, (på Roksvold), på slutten av 70/begynnelsen av 80-tallet.

At jentene på Høyen juksa, med skolebussen.

For det skulle være mer enn tre kilometer, til skolen.

For at man skulle få gratis buss til skolen.

(Fra kommunen).

Og så langt var det ikke, til Berger skole, (mente min farfar).

Så disse jentene, (Gøril og lillesøstera og Anette Eknæs og lillesøstera), juksa med skole-skyssen da, (sånn som jeg forstod min farfar).

(Og de gikk derfor på skole i Svelvik, (barneskole-årene), istedet for å gå på Berger skole.

For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 5.

Geir Arne 'Geri' Jørgensen, (som bodde i Snippen-veien), måtte gå, til Berger skole.

Mens Gøril, (som bodde noen hundre meter lenger nord, på 'Bøhmer-gården'), fikk gratis skolebuss, til Svelvik skole, (eller hva den skolen heter).

(Noe sånt).

Min fars foreldre bodde midt i mellom, (på Roksvold).

Og jeg gikk dit, etter skolen, (hver dag), og spiste middag.

(Og jeg jobba også litt, på verkstedet).

Men jeg hadde jo kortere skolevei, om morgenen, (siden at jeg egentlig bodde på Bergeråsen), da.

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 6.

Her er mer om dette:

gøril og geri paint 2

PS 7.

På 70/80-tallet, så hadde vi strenge vintre liksom, (kanskje noe lignende av vinteren i år), og jeg husker, at på den siste biten, av skoleveien min, så ble jeg piska skikkelig, (i trynet), av nordavinden/snø-føyke, sånn at det svidde skikkelig, i trynet, (og jeg ble nummen liksom, i trynet), så jeg skjønner at Høyen-jentene heller ville ta skolebussen, (for å si det sånn):

nordavind

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter