Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

onsdag 28. november 2018

Mer om min oldefar Johan Ribsskog, (lærer i Asak)


https://www.nb.no/items/bc87d82c1d058f2a13a0cc570349feee?page=55&searchText="johan%20ribsskog"

PS.

Kan det være min grandtante Dagny Ribsskog, (født i 1904), som står foran til høyre, på bildet ovenfor, tro?

Hm.

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Mer om Dagny Ribsskog, (som var mor til min fadder Anna/Annikken Holmsen):


https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Dagny_Ribsskog

PS 3.

Min oldemor Helga Ribsskog f. Dørumsgaard, hadde visst like mørkt hår, som onkel Martin:


https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Helga_Ribsskog

PS 4.

Mer om min oldemor Helga Ribsskog f. Dørumsgaard:


https://www.myheritage.no/site-family-tree-67419522/ribsskog#!profile-1000008-info

PS 5.

Min oldemor Helga Dørumsgaard f. Ribsskog, bodde visst på eiendommen Gimle, da hu gikk på lærerskolen i Elverum, (hvor jeg forresten var under førstegangstjenesten blant annet), og traff min oldefar Johan Ribsskog, (som var fra Flatanger i Trøndelag og gikk på den samme skolen):


https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037064001956

PS 6.

Her er mer om dette:


https://www.ostlendingen.no/elverum/elverum/vil-bytte-vinduene-i-gimle-bygget/s/2-2.2757-1.8493030

PS 7.

Gimle er visst den vakreste salen i Åsgård:


https://no.wikipedia.org/wiki/Gimle_(mytologi)

PS 8.

Da jeg var fem-seks år gammel.

Så hadde mine foreldre vært skilt/separert, i et par år.

Og jeg bodde hos min mor, (og stefar Arne Thomassen), i Brunlanes.

Og etter at min mor hadde bodd i Larvik, i et par år.

Så flytta hennes foreldre etter, (til Nevlunghavn), fra Sætre.

Og da pleide vi, (i et par år), å besøke min mors foreldre Ingeborg og Johannes, på søndagene osv., (i Nevlunghavn).

Og Johannes, (som var sønn av hu Helga Ribsskog, i PS 3).

Han sa minst en gang til meg, (med skøyeraktig stemme): 'Du din tater, du din røver'.

Og det tenker jeg nå, at kan ha vært ting, som bestefar Johannes ble kalt, i Skedsmo, under oppveksten.

(Av de med lyst hår).

Og så skulle Johannes, (som hadde måne/grått hår, på den tida, som jeg ble født, men som egentlig hadde mørkt hår, har jeg seinere sett, på 'Bokhylla').

Liksom ta igjen med meg.

Som hadde gult hår, (som min mor vel sa), under oppveksten, (på 70-tallet).

(Noe sånt).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 9.

Når man ser min onkel Martin.

(Som har veldig mørkt hår.

Som han holder langt.

Nesten som et hippie/jente-hår).

Så kan man jo lure på, om han, (som er født i Stokmarknes vel, hvor min morfar var rådmann).

Har blitt tullet med, av samene, og blitt byttet ut, med en mørkhåret samegutt.

(Når de bodde i Nord-Norge).

Men når jeg ser på hårfargen, til Martin sin farmor Helga, (min oldemor), i PS 3.

Så skjønner jeg, at Martin nok ikke er en bytting, (selv om han har veldig mørkt hår).

(For å si det sånn).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 10.

Min oldefar Johan Ribsskog hadde gått underoffiser-skole/befalskole, før han begynte på lærerskolen, (noe som nok var populært, hos min oldemor Helga Dørumsgaard, som bodde i Leiret, (som vel betyr militærleiren), som sentrum av Elverum blir kalt):


https://johncons-mirror.blogspot.com/2010/06/min-morfars-onkel-bernhof-ribsskog.html

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter