Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

fredag 14. desember 2018

Da min mor flytta til Drøbak, i 1996, så flytta hu inn på 'territoriet', til en for meg ukjent 'Ribsskog-stjernegris', som døde et par år seinere. (Fra Akershus Amtstidende 30. oktober 1998)



PS.

Det at det står, at min slektning Asbjørn Ribsskog, fikk: 'Avskjed i nåde etter søknad'.

Det høres litt hardt ut.

For 'nåde', det er noe man får, istedet for å bli henrettet, liksom.

Så det er kanskje noe man lærer om, på krigsskolen, osv.

At når man blir yrkesoffiser.

Så er det nesten ingen vei tilbake.

Man må være veldig lojal mot Forsvaret, resten av livet.

Så man må nesten se på det, å være offiser, som en spesiell jobb, og som et slags kall.

For å passe inn.

(Kan det virke som).

Så hvis man har mange andre interesser i livet, så er kanskje ikke Forsvaret, det rette stedet.

(For å si det sånn).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Mer om Asbjørn Ribsskog:



https://www.myheritage.no/site-family-tree-67419522/ribsskog#!profile-1000434-info

PS 3.

Når jeg ser i PS-et ovenfor.

Så ser jeg, at Asbjørn Ribsskog, hadde en bror, som het Johannes Ribsskog.

Men det er altså ikke min morfar Johannes 'Stakkar'.

Min morfar, var kun en fetter, av Asbjørn Ribsskog.

(Og min oldefar Johan Ribsskog, hadde 10-12 søsken, (var det vel).

Så min morfar hadde vel mange titalls søskenbarn.

For å si det sånn.

Så at folk som er født, i gamle dager, har en fetter.

Det viste de vel muligens ofte ikke om.

Uten at jeg tørr å si det sikkert).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4.

Nå skrev jeg øverst i bloggposten, at Asbjørn Ribsskog var 'stjernegris'.

(Stjernegris var noe mine medsoldater under førstegangstjenesten på Terningmoen sa.

Om de høyere offiserer, (majorer osv.), som jobbet, på ski og vinterskolen for infanteriet.

For disse holdt til, på Terningmoen, (og jeg var datakurs-veileder-assistent for dem, en dag, husker jeg, før jeg urettmessig fikk sparken).

Noe jeg har skrevet mer om i Min Bok 3).

Og kaptein var en kjent grad, i hæren/infanteriet.

Og det kan virke som at min morfars fetter, kun ble kaptein, (det står: 'Kommandørkaptein').

Jeg søkte på Wikipedia nå.

Og kommandørkaptein svarer til oberstløytnant.

Så da er det en stjernegris, (vil jeg si).

Selv om den graden, er et par grader, under admiral/general.

Så når det er snakk om en 'stjernegris', (altså en _høyere_ offiser), så må det kanskje være litt hardt, (med avskjed i nåde osv.).

(Noe sånt).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 5.

Nå står det i artikkelen øverst i bloggposten.

At Asbjørn Ribsskog avtjente førstegangstjenesten, da tyskerne angrep oss.

Og da måtte han vel ta et valg, da.

Kapitulere til tyskerne, (og liksom være landssviker).

Eller kjempe videre mot tyskerne.

Det var nok vanskeligere for de som var inne til førstegangstjeneste, å komme unna.

Min morfars fetter fulgte kanskje bare strømmen, siden han var i Forsvaret.

Så han hadde muligens ikke planer om, å jobbe i Forsvaret.

Men siden at han avtjente førstegangstjenesten, da tyskerne angrep.

Så fulgte det ene med det andre muligens.

Og han ble offiser, istedet for lærer/bonde, (som resten av 'Ribsskog-folka').

Men dette kan muligens ha vært litt tilfeldig.

For det var ikke sånn, at min morfars fetter, søkte seg til krigsskolen.

Det var kanskje sånn, at han ble dratt med til England osv., av ivrige befal/medsoldater.

(Noe sånt).

Så min morfars fetter, var muligens ikke, så motivert, da.

Siden at Forsvaret muligens, var en arbeidsplass, som han ikke hadde havna i, hvis han ikke tilfeldigvis hadde avtjent førstegangstjenesten, da tyskerne angrep, (i april 1940).

(For å si det sånn).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 6.

Asbjørn Ribsskog sin kone Berit, (som hadde pikenavn Amundsen), var fra Drøbak, (fra Akershus Amtstidende 13. juni 1980):


PS 7.

Berit Ribsskog f. Amundsen døde visst i 1985, (og om hu er i slekt med den kjente polfarer Roald Amundsen, det tørr jeg ikke å si noe om):


PS 8.

Berit Ribsskog døde visst tidlig og brått:


PS 9.

Berit og Asbjørn Ribsskog, var farmor og farfar til den svenske politikeren Jenny Ribsskog, (som kontaktet meg på Facebook, mens jeg bodde i Leather Lane, (hvor jeg bodde fra 2005 til 2011), i Liverpool):


http://johncons-mirror.blogspot.com/2010/12/jeg-sendte-en-ny-facebook-melding-til_21.html

PS 10.

Her er mer om dette:


PS 11.

Jenny Ribsskog nevner ikke sin eldre halvbror Henning Feltstykket, i Facebook-meldingen i PS 9.

(Selv om hu nevner sine to andre søsken Siri og Henning).

Men det er kanskje fordi at (Carl) Henning Feltstykket ikke heter Ribsskog, til etternavn.

(For å si det sånn).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 12.

Her er mer om dette:


https://www.myheritage.no/site-family-tree-67419522/ribsskog?rootIndivudalID=1000438&familyTreeID=1#!profile-1501243-info

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter