Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

mandag 1. juni 2020

Her kan man se at Bodil Dørumsgard, (kona til min morfars fetter Per Dørumsgard, som var sønn av dikteren/politikeren/redaktøren Asbjørn Dørumsgard), nok hadde med seg en sønn, (Aasmund som ble blind), inn i ekteskapet. (Fra Aftenposten 20. januar 1956)




PS.

Bodil er visst fra Nord-Norge:


https://www.rb.no/lokal-kultur/satte-toner-til-dorumsgard/s/1-95-6991855

PS 2.

Hu Bodil er så fan av Asbjørn Dørumsgard.

Så man kan kanskje lure på, om hu stod i, med Asbjørn, (min oldemors bror), før hu ble gift med sønnen.

Og at Aasmund isåfall, er sønnen, til Asbjørn Dørumsgard.

(Og at Aasmund isåfall, var halvbroren, (og ikke stesønnen), til Per.

For å si det sånn).

Selv om det høres rimelig rart ut, det og.

Så jeg får heller prøve å få drevet med litt mer slektsforskning etterhvert, og finne ut mer om dette.

(Noe sånt).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 3.

Det at Aasmund Dørumsgard fikk så mange sykdommer.

(Han ble blind, han fikk sukkersyke og nyresvikt).

Det kan kanskje ha vært på grunn av, at han var, resultat av incest.

At søsknene Asbjørn og Astrid, (for eksempel), fikk en sønn.

(Selv om dette bare er spekulasjoner.

Det kan være at Astrid var for gammel, til å få et barn, på den tida, som Aasmund ble født.

Noe sånt).

Og hu ene datteren til Aasmund.

Nemlig Catharina.

(Hu som flytta til Toppen på Bergeråsen, (hvor min far, mor, søster og meg bodde, fra 1972 til 1973), og seinere til Svelvik.

Hvor jeg vokste opp, (i tidligere Svelvik kommune), på 70/80-tallet).

Hu ville jo heller adoptere, enn å få barn selv, (kan det virke som).

(Hu adopterte to gutter fra Mellom-Amerika, (og den ene døde).

Noe sånt).

Så det kan kanskje også, peke litt, mot noen rare gener, (og incest).

Men det er mulig, at det ikke var sånn og.

Men man kan kanskje lure litt.

Hm.

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4.

Bodil Dørumsgard sitt pikenavn er visst Lihaug, (fra Lofotposten 19. juli 1990):


https://www.nb.no/items/3612446a55c236d88599d4d40a2aa9f4?page=17&searchText="bodil%20dørumsgard"

PS 5.

Det kan ha vært, at han Aasmund, ble født, utafor ekteskap, oppe i Lofoten/Vesterålen.

Og så har hu Bodil derfor bragt skam, på familien.

Og så har hu rømt ned, til Sør-Norge.

Og så har hu blitt gift med min morfars fetter Per Dørumsgard der.

Og så syntes Per, at hu Bodil var så fager, at han godtok, å få med en unge, som han ikke var far til, på kjøpet, liksom.

(Noe sånt).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 6.

Hvis man ser i dødsannonsen, (til min morfars fetter), øverst i bloggposten.

Så er det nevnt, ei Karen Lihaug.

Og det kan kanskje ha vært mora, til hu Bodil.

Men noe far er ikke nevnt.

Så Karen fikk kanskje Bodil utafor ekteskap.

Og så fikk Bodil en unge utafor ekteskap, hu og.

(Noe sånt).

Eller om faren døde på havet.

Hm.

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 7.

Min morfar Johannes var jo rådmann, i Hadsel, i Vesterålen, på 50/60-tallet.

Så hu Bodil kan kanskje ha rømt, fra Bø til Stokmarknes.

Og så har de spurt min rådmann-morfar, om hva de skulle gjøre, med hu unge Bodil, som hadde havna i ulykka.

Og så hadde min morfar sendt henne, ned til sin fetter, (Per Dørumsgard), på Østlandet, da.

(Noe sånt).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 8.

I PS 4. så skriver Bodil Dørumsgard f. Lihaug, noe om en onkel, som het Martin Pedersen, (og en hytte, som vel ligger utafor allfarvei).

Så det kan kanskje ha skjedd noe rart, (mellom Bodil og onkelen, eller eventuelt mellom Bodil og en fetter), i den hytta, og så har det blitt unge av det.

(Noe sånt).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 9.

Bodil gifta seg visst først, med en handelsbetjent Asbjørn Christensen, (fra Nordlandsposten 7. september 1949):


https://www.nb.no/items/fbbe0fe9b3413e4795c33f0c38b14b3f?page=3&searchText="bodil%20lihaug"

PS 10.

Og så gifta Bodil seg, med min morfars fetter Per Dørumsgard, i 1955, (cirka et halvt år, før han døde):


PS 11.

I PS-et overfor, så kan man se, at min morfars fetter Per Torkel Dørumsgard, visst også kalte seg Bjørnholt.

Det kan kanskje være en gård, (som han eide), eller noe lignende.

Hm.

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 12.

Mer om Rælingen-gården Bjørnholt, (som visst var katolsk prestegård, før svartedauen):


http://ralingen-historielag.no/wp-content/uploads/2011/08/Katolsk-middelalder-paa-Romerike.pdf

PS 13.

Bodil savner ikke Lofot-torsk, (fra Romerikes Blad 17. januar 1999):


https://www.nb.no/items/2573a24ff6766b65e7ff369b65f55b27?page=29&searchText="bodil%20dørumsgard"

PS 14.

Bodil ble født, i 1927 cirka, (får jeg det til å bli).

Så hu var cirka 22 år, da hu gifta seg, med han handelsbetjent Christensen, i Lofoten, (i 1949).

Og så var hu cirka 28 år, da hu gifta seg, med min morfars fetter Per Dørumsgard, (i 1955).

Bodil sin sønn Aasmund, døde ung.

Han døde 42 år gammel, i 1992.

Så han er født cirka 1950.

Det vil si ett år, etter at Bodil gifta seg, med sin handelbetjent Christensen, i Bø.

Det er mulig, at ungen, (Aasmund), fikk veldig mørkt hår.

Og så hadde handelsbetjenten lyst hår.

Og så skjønte handelsbetjenten, at det var Bodil sin fetter sin unge.

(Min mor babla en gang, i januar 1990, (på Borgheim), om at hu hadde blitt misbrukt av en fetter, og at det var derfor, at hu ble gal.

Men hu tulla kanskje, og spilte kanskje Bodil Dørumsgard.

Hm).

Og så ville handelbetjenten skilles.

Og Bodil gikk de 4-5 milene, (ifølge Google Maps), fra Bø til Stokmarknes, med ungen.

Og hu, (som da var cirka 23 år), fikk hjelp av 'stokmarkene'.

De sendte henne til min rådmann-morfar Johannes.

Som så sendte henne, til sine slektninger, på Romerike.

Det kan jo ha vært sånn.

Det med Danmark-jobbing, som 21-åring, det veit jeg ikke hvordan passer inn.

Men hu Bodil het forresten også Eriksen, som ung, (har jeg sett på 'Bokhylla').

Så det er mulig at mora skilte seg.

Og at hu derfor bytta etternavn til kun Lihaug.

Eller om Lihaug var navnet på gården/plassen, (som de var fra), og at de kutta ut å også bruke 'islandsk-aktig' etternavn.

(For å si det sånn).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 15.

Eksmannen til Bodil hadde gullnummer, (fra Lofotposten 3. august 1976):


https://www.nb.no/items/ea09d65f33844e503197e34c5c6a25d4?page=13&searchText="asbjørn%20christensen"

PS 16.

Åsmund er visst Asbjørn Christensen sin sønn, (ifølge en slektshistorie-bok for/av Bø kommune):


https://www.nb.no/items/443dec56ce3431351d9b14ff127519c6?page=179&searchText="bodil%20lihaug"

PS 17.

Bjørnholt var visst pikenavnet til min oldemors bror Asbjørn Dørumsgard sin kone Tora, (så de var muligens skilt, siden at sønnen Per, visst kalte seg Dørumsgard Bjørnholt, ifølge PS 10):


https://www.nb.no/items/3fd1232959893600132e63e16bf8b640?page=445&searchText="bodil%20lihaug"

PS 18.

Morfaren til Bodil het visst Lihaug, så det var nok sånn, at Bodil sin mor Karen, var skilt, fra en herr Eriksen, (eller om Bodil var født utenfor ekteskap, med en herr Eriksen som far):


https://www.nb.no/items/81e18cce0eb8eac40f930fd7223cbdfd?page=97&searchText="bodil%20lihaug"

PS 19.

Det kan se ut som, at Bodil, også har brukt Eriksen, som etternavn:


PS 20.

Det med Eriksen, (i PS-et overfor), var visst, under krigen, (i 1941).

Bodil var født, i 1927.

Så hu var fjorten år, i 1941.

Så hu var nok for ung, til å gifte seg, (må man vel si).

Men det kan ha vært sånn, at faren, het Eriksen.

(Noe sånt).

Og at avisartikkelen, (som man må på Nasjonalbiblioteket for å lese), antagelig er om, at Bodil stod for presten, som konfirmant.

(For å si det sånn).

Så sånn var nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 21.

Bygdeboka, (fra 1963), har ikke noe svar på, hvem faren til Bodil er:


https://www.nb.no/items/81e18cce0eb8eac40f930fd7223cbdfd?page=99&searchText="karen%20lihaug"

PS 22.

Ifølge kommunen sin 'par-bok', så er visst faren en NN, fra Bø:


https://www.nb.no/items/f2e8b1e13113c98559ef854709b6158c?page=581&searchText="karen%20lihaug"

PS 23.

Mora til Bodil har bodd i Svolvær, Trondheim og på Østlandet, (fra Lofotposten 21. desember 1981):


https://www.nb.no/items/a47e9638ca893d18a1c4014e0dc4e2de?page=31&searchText="karen%20lihaug"

PS 24.

Var dette Bodil sin danske arbeidsplass, (nevnt i PS 13):


https://da.wikipedia.org/wiki/Humlegaarden_(klinik)

PS 25.

Bodil sin eksmann, (Asbjørn Christensen), fikk seg etterhvert et stort varehus, i Bø:


https://www.nb.no/items/1e95a988632577cda02659d94e3a3d79?page=13&searchText="asbjørn%20christensen"

PS 26.

Man kan se, i PS-et overfor.

At Asbjørn Christensen sitt firma, het Aasmund Christensen A/S.

Og det kan ha vært Asbjørn sin far.

Så sønnen, (Åsmund Dørumsgard), var muligens oppkalt, etter sin farfar.

(Noe sånt).

Så sånn var visst det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter