Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

søndag 20. juni 2021

Og enda mer fra bestemor Ingeborg. (Fra Østlands-Posten 16. september 2004)

bestemor ingeborg butikk


PS.

Sommeren 1997, (var det vel).

Så dro min mor Karen med min yngre søster Pia, hennes unge mulattsønn Daniel og meg, til Nevlunghavn.

For det var bestemor Ingeborg sin 80 års-dag.

Og da spanderte min mor overnatting, på gestgiveriet, nede ved havna, (i Nevlunghavn), husker jeg.

Og på avreisedagen, så skulle vi en tur, på stranda, (i Gurvika hvor selskapet var), husker jeg.

Og da ville min søster Pia, at jeg skulle stikke innom butikken overfor, og kjøpe med, en halv kylling.

(Eller om det var en hel kylling).

Og da stod det bare ei ung tenåringsjente, bad ferskvaredisken, (husker jeg).

Og jeg bestilte en halv kylling, (eller om det var en hel kylling).

Men hu jenta bare stod der.

Så jeg måtte ta ut kyllingen selv, av grillen, (husker jeg).

(Men jeg hadde jobba på ferskvareavdelingen til OBS Triaden, noen år tidligere.

Så det huska jeg hvordan man gjorde.

For å si det sånn).

Men at de hadde ei jente der, som ikke klarte å gjøre noen ting.

Det var litt rart.

(Må jeg si).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Dette bildet er fra dagen før den nevnte 'kylling-handleturen', (min yngre kusine Rahel, (fra Sveits), har også sneket seg med på bildet):

den helgen

https://johncons.angelfire.com/gurvika.jpg

PS 3.

Jeg jobbet som assisterende butikksjef, på Rimi Bjørndal, på den tida, (som bildet overfor er tatt).

Og butikksjefen, (Kristian Kvehaugen), hadde ferie.

Og min assistent-kollega Irene Ottesen hadde slutta.

Så hu som hadde leder-vakt, den lørdagen, som bildet overfor er tatt, det var hu 'Gokk-Hilde'.

(Hilde H. Berg Sørum f. Larsen).

Og hu klarte ikke å ta bestillinger.

Så jeg måtte dra innom Rimi Bjørndal, dagen etter, (etter å ha tatt buss og tog tilbake til Oslo).

Og så tok jeg melk og brød-bestillingene.

Sånn at hu Hilde, (som egentlig ikke ønsket å ha ekstra ansvar), kunne lese opp disse bestillingene, på mandag morgen, (når meieriet og de ringte).

Og da ble det til, at jeg kjøpte meg en kebab, på Stortovet, (på vei hjem fra Bjørndal igjen), husker jeg.

For jeg hadde ikke spist stort den dagen.

For den nevnte kyllingen, var vel omtrent det eneste vi åt.

(Det var ikke sånn at min mor kjøpte middag til oss, for eksempel.

Hu hadde kanskje lite penger igjen, etter å ha betalt gjestgiveri-regninga.

Noe sånt.

Og min mormor serverte vel heller ikke noe middag.

Sånn som jeg husker det.

Og det nevnte gjestgiveriet, var ikke noe å skryte av, (de hadde ikke ordentlige låser, på doene, (som var på gangen), husker jeg).

Så det var ikke sånn at vi spiste der.

For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4.

Kylling-grillen var visst fra 70-tallet, (fra Østlands-Posten 11. mai 1978):

grill fra 70-tallet

https://www.nb.no/items/3ee30918ba97e76283a763695c348218?page=7&searchText=mauritz

PS 5.

Butikken i Nevlunghavn hadde visst 25 ansatte om sommeren, (mot normal 3-4).

(På 70-tallet).

Og bestemor Ingeborg hadde bursdag, helt på begynnelsen av sommeren, (14. juni hvis jeg husker riktig).

Så det kan ha vært sånn, at hu tenåringsjenta, (som ikke skjønte grillen), kan ha vært på opplæring, (som sommer-ekstrahjelp).

Og at de bare hadde plassert henne, i ferskvaredisken, uten å ha lært henne opp ordentlig.

(Noe sånt).

Men hvorfor hu ikke ropte på noen, (som kunne hjelpe henne med å ta ut kylling).

Det kan man kanskje lure på.

(For å si det sånn).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 6.

Jeg husker forresten en gang, et par år, (eller noe), før jeg flytta fra min mor, (i Larvik), til min far, (på Berger).

(Noe jeg gjorde høsten 1979).

Da bodde jeg, (en helg eller noe), hos bestemor Ingeborg og bestefar Johannes, (i Blombakken), i Nevlunghavn.

(Av en eller annen grunn).

Og da var bestefar Johannes veldig kjedelig.

Han sovna i TV-stua, (om ettermiddagen).

(Som om jeg ikke var der.

Eller hva man skal si).

Og bestemor Ingeborg var like kjedelig.

(Hu var bare inne på kjøkkenet.

For å si det sånn).

Og da dristet jeg meg til å spørre bestefar Johannes, om jeg kunne få noe lørdagsgodt.

(Eller om jeg sa: 'Barne-TV-godt'.

Eller: 'Barnetime-godt', (som min lillesøster Pia pleide å si)).

Pia og jeg fikk bare godteri på lørdager.

Og det hendte at vi klagde, hvis min mor og stefar glemte denne tradisjonen.

(For å si det sånn).

Og da dro bestefar Johannes meg med, ned til en butikk, som lå rett over gata, for den nederste delen av Blombakken.

Og så fikk jeg velge en sjokolade, da.

(Var det vel).

Selv om jeg nok heller hadde sett for meg.

At bestefar Johannes kanskje ga meg noen mynter.

Og at jeg så gikk og kjøpte noe lørdagsgodt selv, for disse pengene.

(For å si det sånn).

Så det var flere butikker, i Nevlunghavn, på 70-tallet.

(Sånn som jeg husker det).

Selv om det muligens bare var Fredrik i Havna som hadde selvbetjening.

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 7.

Her er mer om dette:

johannes butikk

PS 8.

Jeg må forresten innrømme, at jeg bare handla, i butikken overfor, en gang.

(Selv om vi ofte gikk søndagstur forbi den.

For å si det sånn).

Så det er mulig, at den butikken, var mer som en slags krambod eller storkiosk.

(Noe sånt).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter