Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

onsdag 3. november 2021

Faren til Ragnhild fra Stovner var visst den første kapteinen, på SS Norway. (Fra Aftenposten 15. januar 2017)

føste kaptein

PS.

Det var forresten sånn.

(Som jeg vel har skrevet om i Min Bok).

At min far, (i mai 1980), dro med min lillesøster Pia og meg, da SS Norway, (som på den tida var verdens største cruiseskip), kom kjørende inn til Oslo, for første gang.

(Vi kjørte fra Bergeråsen/Svelvik.

En kjøretur på 7-8 mil.

Var det vel).

Og dette var som en slags folkefest.

Vi stod oppe på Akershus festning, (på/ved Kontraskjæret), og så på at SS Norway seilte inn mot Oslo.

(Og der var det også kjempemange andre folk.

Som om det var 17. mai, nyttårsaften eller Musikkens Dag, (som min Rimi Bjørndal-kollega Karl Henrik Burud fikk meg til å dra på, en gang på andre halvdel av 90-tallet).

Noe sånt).

Og det var utallige båter, som kjørte rundt cruiseskipet.

Og jeg lurer på om noen båter med vannkanoner, sprutet vann opp i luften, for å hilse.

(Noe sånt).

Og det var vel også mulig å gå ombord på skipet.

(Som hadde en promenadegate, (omtrent som på de nye Kiel-ferjene), som var like brei som en vanlig gate, (noe vel onkel Håkon hadde lest om i avisa, på Sand/Roksvoll).

For å si det sånn).

Men vi hadde ikke tid til å gå ombord på skipet.

(Sånn som jeg husker det).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Jeg har forresten lest om, ganske nylig.

At jomfruturen, til SS Norway, (over Atlanteren), ble en skandale.

Det var visst sånn at toalettene slutta å fungere.

(Etter at skipet ble ombygget, for de trengte mindre motorkraft, enn det selger-rederiet trengte.

Noe sånt).

Og mange av 'æres-passasjerene', (som skulle gå på i England), fikk ikke være med.

(For å si det sånn).

Så sånn var visst det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 3.

Her er mer om dette, (fra Arbeiderbladet 19. mai 1980):

mer om skandale

https://www.nb.no/items/9cacda9ff928633e4f22eaf2545470e2?page=7&searchText="ss%20norway"

PS 4.

Faren til Ragnhild fra Stovner, måtte visst ha beskyttelse fra fallskjermjegere og livvakter, etter at et norsk rederi, kjøpte Frankrikes stolthet SS France:

fallskjermjegere etc

https://www.klikk.no/historie/ss-norways-tragiske-endelikt-6857849

PS 5.

Faren til Ragnhild var visst den første nordmannen etter krigen, (selv om Ragnhild vel mente at faren var tysk), som kjørte gjennom Nordvestpassasjen, (også fra Aftenposten 15. januar 2017):

mer om faren til ragnhild

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter