Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

søndag 6. november 2022

Det huset som brant ned på Bergeråsen natt til i dag (hvor sju hunder døde) var visst Havnehagen 8, som var barndomshjemmet til min tidligere kamerat Ulf Egil Havmo. Noe sånt

havnehagen 8


PS.

Her er mer om dette (fra Fremtiden 15. mars 2016):

havmo sitt hus


PS 2.

Enda mer om dette:

havnehagen brann

https://www.svelviksposten.no/to-personer-huslose-etter-brann/s/5-57-2016061

PS 3.

Jeg var gjest i dette huset, en håndfull ganger, rundt midten av 80-tallet.

(De hadde blant annet noe kitsch der (en Venezia-gondol (i plast) eller noe lignende) fra deres lange Italia-ferie (som muligens var fra juni/juli til september/oktober eller noe, i 1982).

Noe sånt).

Og jeg husker at jeg stod bak de bilene der en gang.

Og så sa Ulf sin mor, til Ulf, at han måtte spise, ellers skrumpa magesekken hans inn.

Men Ulf og jeg var ikke så glade i mat.

(På den tida).

Vi var mest glade i potetgull og godteri.

(Sånn som jeg husker det).

Og det var vel sånn, at jeg (fra da jeg bodde hos min mor i Larvik osv.) var vant til å gå, i X antall timer/dager, uten mat.

Og når Ulf da besøkte meg (i Leirfaret 4B, hvor jeg bodde aleine).

Så var jeg ganske kresen muligens, og maten jeg kjøpte inn for helgen (jeg pleide å få en hundrings av min farmor) ble kanskje spist opp på lørdagen.

Og så spiste jeg kanskje ikke, før det ble mørkt.

(Da pleide jeg å snike meg ned til der min far bodde (hos Haldis Humblen).

Og finne noe iskrem (eller noe lignende) i garasjen (hvor Haldis hadde noen av sine mange frysere).

Husker jeg).

Og hvis Ulf da hang hos meg.

(Han ville en periode være som meg (da mente han vel muligens at han ikke ville være ungdomskriminell).

Noe sånt).

Så fikk nok ikke han i seg så mye mat han heller.

Det lå kanskje en halv gulost i kjøleskapet.

Men brødet var kanskje noen dager gammelt, og ikke så fristende.

(Jeg/vi forbant kanskje disse gulost-brødskivene med skolen/matpakka.

Og så skydde vi de kanskje litt, i helgene.

For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 4.

Som jeg har blogget om tidligere.

Så var det sånn.

At min mors foreldre kjøpt et hus i Nevlunghavn (utafor Larvik) på midten av 70-tallet.

Og det huset var muligens litt katta i sekken.

For jeg har nokså nylig funnet ut, at det huset, hadde vært eiet, av noen kjente nazister (fyrvokter Edvardsen & Co.) under krigen, osv.

Og jeg vet ikke om det var fordi at min mor og hennes foreldre liksom skulle ape disse nazistene.

Men en sankthansaften.

(Det kan kanskje ha vært sankthansaften 1978.

Eller sankthansaften 1977).

Så måtte min lillesøster Pia og jeg (som hadde feiret sankthans der, et par år tidligere, da vi våket, halve natta (til det ble lyst igjen) ute i skjærgården, etter at min morfar (og min mor) hadde rodd oss ut til en øy).

Vi måtte legge oss, i sju/åtte-tida, om kvelden.

I et kammers (i Blombakken 9) som vendte ut mot gata.

Og i dette litt gamle skipperhuset (som var bygget sammen med et bryggerhus).

Så var det nokså lytt.

(Vinduet stod kanskje åpent).

Så vi lå da (hele kvelden) og hørte på at barne-familier osv., gikk fra campingplassen (Oddane Sand) og ned til havna (hvor de kanskje så på sankthans-bålet, eller noe lignende).

Og det var jo litt som tortur, å ligge der, i flere timer, uten å få sove.

(Mens vi måtte høre på, at unger på vår egen alder (og kanskje enda yngre).

Hadde det morsomt/hyggelig.

For å si det sånn).

Og jeg tenkte at jeg skulle trøste Pia litt.

Og så fortalte jeg om hvordan det ville bli, å besøke min far og de igjen (eller om det var å flytte dit).

Og da hauset jeg kanskje opp det stedet (Sand/Berger) litt.

Og jeg skrøyt av at vi kom til å få masse brus og godteri (som vanlig, må man vel si) hos min far og de.

Og at vi fikk lov til å være oppe lenge, osv.

Så da min mor fikk en 'attpåklatt-unge' (min yngre halvbror Axel) noen måneder/år seinere.

Så var det sånn, at min mor, plutselig sa (i forbindelse med at vi fikk ei litt lite likandes hushjelp, fra kommunen) at: 'Du får bo hos din far, hvis du ikke er snill'.

(Noe sånt).

Og det hadde jeg jo drømt om.

(Kanskje ikke akkurat på den tida.

Men ihverfall på den nevnte sankthansaftenen.

Og det var også sånn (rundt midten av 70-tallet) at jeg flere ganger, hadde låst meg inn på do (hos min fars foreldre).

Når min mor og stefar skulle hente meg.

Husker jeg).

Så det å flytte til min far, var jeg helt klar for.

(Må jeg si).

Så jeg begynte da å smelle med dørene osv. (i Jegersborggate i Larvik, hvor min mor da bodde).

Og da fikk jeg lov (etter noen uker) å flytte til min far.

Og da syntes vel de i min fars slekt, at dette var gjevt, i begynnelsen.

(For jeg var jo gromgutten i slekta, osv.

For å si det sånn).

Men det ble kanskje ikke akkurat som jeg hadde tenkt.

Jeg måtte jo bo aleine etterhvert.

Og det med godteri og brus og sånn.

Det ble kanskje ikke nøyaktig som jeg hadde spådd (den nevnte sommerkvelden i Nevlunghavn).

Men jeg overdrev da kanskje litt, for å trøste min lillesøster.

Og så gikk det kanskje ikke helt troll i ord, da.

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 5.

Mer om Ulf og dem sin mystiske sommerferie (fra 'Min Bok'):

ulf sin ferie


PS 6.

Ulf fortalte at hans storebror Jens Åge var veldig populær blant damene på Frøya (og Ulf ville vel også ha det til, at jeg (som var seint i puberteten, og derfor venta litt med å sjekke damer) også ville ha fått meg dame der):

ulf frøya

PS 7.

Det kan kanskje ha vært sånn, at Ulf og dem, egentlig var på Frøya, sommeren/høsten 1982.

Og så har de sagt (til rektor Borgen, på Berger skole) at de var i Italia.

(For de tenkte kanskje, at skolens folk, da ville si, at det var greit, å ta lenger ferie.

Noe sånt).

Selv om det ikke forklarer den nevnte gondol-pynten dems.

(For å si det sånn).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 8.

Den som 'kringkastet', at Ulf og dem var i Italia.

(På skolen).

Det var muligens min klassekamerat Ronald Lund.

Hm.

Eller om det kan ha vært Frode Vidar Holm.

(Noe sånt).

Det var ihvertfall noen i klassen.

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 9.

Mer om denne brannen:

brann på berger

PS 10.

Nå var det forresten en brann, i Sandsveien (et par steinkast unna) for X antall måneder siden.

Og der døde det fire mennesker (hvis jeg ikke tar helt feil).

(Noe som er kjent fra media osv.).

Så det blir kanskje feil å fokusere for mye på den siste brannen.

(Selv om dette var midt på Nedre, på Bergeråsen, med nabo-hus på alle kanter (i Havnehagen).

Og Nedre/Bergeråsen/Havnehagen har jeg jo blogga mye om, i årenes løp.

For å si det sånn.

Da jeg flytta fra min mor i Larvik, til min far på Berger, høsten 1979.

Så hang jeg en del i Havnehagen, siden at jeg kun kjente min yngre fetter Tommy, på Bergeråsen.

Og han pleide å henge en del i Havnehagen (han var i samme gjeng som Jørn Winters osv.).

For å si det sånn).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 11.

De som jeg har blogga om, som bodde like dette 'brann-huset'.

Det var Petter og Christian Grønli, som bodde i Havnehagen 4 (hvor det døde litt mange (Thor Furuheim og Tove Grønli) på mistenkelig vis (må man vel si) på begynnelsen av 80-tallet).

Og Anne Uglum og dem.

Og Jørn Winters og dem.

Og Scott Johansen (som nå er kjent som internett-kriger) og dem.

(For å si det sånn).

Og også Leif Arne Pedersen (som min søster Pia var begeistret for) vokste opp, over gaten (mer eller mindre) for det huset som brant nå.

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter