Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Enda en oppdatering/Fwd: Oppdatering/Fwd: Klage/Fwd: Enda en oppdatering/Fwd: Oppdatering/Fwd: Ny klage/Fwd: Klage/Fwd: Oppdatering/Fwd: Ny klage/Fwd: Deres brev fra 27. april/Fwd: Oppdatering/Fwd: Klage
1 e-post
Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com> 17. august 2023 kl. 15:59
Til: postmottak@smk.dep.no
Kopi: postmottak@aid.dep.no, Anne <Anne.Mollerhagen@nav.no>, Sfovpost <sfovpost@statsforvalteren.no>, LbF Leieboerforeningen <lbf@lbf.no>, Bærum Kommune <post@baerum.kommune.no>, NAV Bærum <nav.baerum@nav.no>, amnestyis <amnestyis@amnesty.org>, HRW UK <hrwuk@hrw.org>, Phso Enquiries <phso.enquiries@ombudsman.org.uk>, Akademikerforbundet <post@akademikerforbundet.no>, Politikk Høyre <politikk@hoyre.no>, postmottak@sivilombudet.no, post <post@forbrukertilsynet.no>, Post <post@forbrukerradet.no>, Lisa Eian <eian@eianadvokat.no>, post <post@finkn.no>
Hei,
det er også et tredje ran.
Da jeg bodde i England (hvor jeg bodde fra 2004 til 2014).
Så kontaktet jeg Nav (dette var forresten i 2010) om å få tilsendt min
pensjonsbeholdning.
(Dette var snakk om cirka en million.
Etter at jeg har jobbet i dagligvarebransjen (blant annet) fra 1988 til 2004).
Men da bare begynte de, å ro, til fiskeskjær (som de sier).
Og de har fortsatt ikke svar ordentlig på min henvendelse.
Så det må jeg klage på.
Skjerpings!
Erik Ribsskog
PS.
Dette har jeg skrevet om på mitt nettsted:
https://johncons.net/pensjonsbeholdningsak.html
---------- Forwarded message ----------
From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Date: Wed, 16 Aug 2023 15:48:14 +0200
Subject: Oppdatering/Fwd: Klage/Fwd: Enda en oppdatering/Fwd:
Oppdatering/Fwd: Ny klage/Fwd: Klage/Fwd: Oppdatering/Fwd: Ny
klage/Fwd: Deres brev fra 27. april/Fwd: Oppdatering/Fwd: Klage
To: "SMK Postmottak (SMK)" <postmottak@smk.dep.no>
Cc: postmottak@aid.dep.no, Anne <Anne.Mollerhagen@nav.no>, Sfovpost
<sfovpost@statsforvalteren.no>, LbF Leieboerforeningen <lbf@lbf.no>,
Bærum Kommune <post@baerum.kommune.no>, NAV Bærum <nav.baerum@nav.no>,
amnestyis <amnestyis@amnesty.org>, HRW UK <hrwuk@hrw.org>, Phso
Enquiries <phso.enquiries@ombudsman.org.uk>, Akademikerforbundet
<post@akademikerforbundet.no>, Politikk Høyre <politikk@hoyre.no>,
postmottak@sivilombudet.no, post <post@forbrukertilsynet.no>, Post
<post@forbrukerradet.no>, Lisa Eian <eian@eianadvokat.no>, post
<post@finkn.no>
Hei,
dette er ran på høylys dag.
Dette er penger jeg har ventet på i hele sommer (må jeg si).
Da jeg jobbet som Rimi-butikksjef (fra 1998 til 2002) så var det sånn, at
jeg i forkant av dette, ble opplært i å drive Rimi-butikker av nylig avdøde
Elisabeth Falchenberg (som var butikksjef på Rimi Nylænde).
Og da hennes yngre bror John ønsket å låne 300 av meg (sa han på Facebook)
i begynnelsen av juli.
Så hadde jeg bare en hundrings å låne bort.
Men da fortalte jeg, at jeg ventet på noen penger fra Nav (og han kanskje
kunne låne 200 til når jeg fikk de, sånn at han ikke sulta ihjel, eller hva
problemet hans var).
Men når jeg kontakter Nav nå i august (for jeg tenkte at jeg kanskje fikk
den nevnte sosial-støtte-økningen, for både juli og august samtidig, så
derfor har jeg vært tålmodig, i en måneds tid, angående å vente på disse
lovte grunkene).
Så later de som at de er dumme.
Ei Janne (på Nav sitt sentral-bord) begynte å 'bable' om et husleie-vedtak.
Og en Tom (min saksbehandler heter Kristin såvidt meg bekjent, så denne Tom
veit jeg ikke hvem er, for Janne sa at saksbehandler skulle ringe) sa at de
skulle: 'Se på saken'.
Men dette (at sosial-støtten skulle øke med ti prosent fra juli) er jo noe
er bestemt fra før, fra øverste hold (hadde jeg nær sagt).
Så det at de skal bestemme om dette på nytt, liksom.
Det blir som noe monkey-business, synes jeg.
Så det må jeg klage på.
Dette blir som en farse, og som noe uverdig for landet og Nav, synes jeg.
Dette er på toppen av at et annet ran (må jeg kalle det).
Da jeg flytta tilbake fra England (hvor jeg bodde fra 2004) høsten 2014.
Så dro jeg til Nav Grunerløkka (for jeg bodde på Anker Apartment bare, på
et rom jeg måtte dele med mange sikher, osv. (for det var alt jeg hadde råd
til, for the Jobcenter i England tulla med meg, de siste årene jeg bodde
der, og det var bare forbokstaven)).
Og så, var det sånn.
At siden at jeg er født, på den tjuefemte.
Så måtte jeg da dra til Nav Østensjø istedet.
(Det høres jo helt rart ut, at de har en sånn rar regel.
Men det hadde de visst.
Så det er vel noen som har fått en fikse ide, en gang (innen Nav).
Noe sånt).
Og da sa Nav Østensjø (ei Martine der) at jeg kunne velge mellom hybel i
Bærum og hybel i Bærum.
Det var bare hybel i Bærum som var aktuelt, virka det som.
Og jeg hadde bare rom/seng hos Anker i noen få dager.
Så jeg hadde egentlig ikke noe valg.
Men siden at jeg bor på den og den sida av Lysakerelva.
Så får jeg cirka 2.000 mindre i livsopphold-støtte hver måned.
(Og på Slependen osv., så 'må' man ha månedskort for to soner.
Og det koster over 1.000 kroner, per måned).
Så sammenlignet med en sosial-klient på St. Hanshaugen (hvor jeg bodde fra
1996 til 2004 (jeg leide av Rimi)) som ikke trenger månedskort.
Så har jeg fått cirka 3.000 mindre, i sosial-støtte, i måneden, i snart ti
år.
Og det er jo snakk om 300-400.000 kroner, som denne samfunns-skjevheten har
kosta meg.
Det er et ord som heter: 'Skadefryd'.
Så det er kanskje noen i Oslo, som da ler av meg, siden at de liksom har
ranet meg, for bortimot en halv million.
Det er vel antagelig noe med masseinnvandringen (og at dette er en slags
dimmi-skatt) hvis jeg skulle tippe.
Noe sånt.
Og det er også sånn, at jeg bor i kommunal bolig.
Og den boligen var helt tom, da jeg flytta inn her, i 2018.
Men da fikk jeg (etter et møte) en rekvisisjon, på hvitevarer, brunevarer
og møbler.
Men dette var billigste kvalitet (fra Jysk og Elkjøp).
Så vaskemaskinen, TV-en og sofaen har røket (dette var under
corona-pandemien).
Og da får sosial-klientene i Oslo ny rekvisisjon (innbiller jeg meg
ihvertfall).
Men det har ikke jeg klart å få fra Nav Bærum.
Og det samme når det gjelder tannlege.
I England så får arbeidsledige gratis tannpleie.
Men i Norge så klarer jeg ikke å få Nav til å dekke dette.
Jeg må selv betale for den første timen.
Og Nav foreslår alltid, at jeg må trekke tanna, hvis det er det minste
problem med den.
Mens i England, så satt de inn kroner i jekslene istedet, sånn at man
fortsatt kunne jobbe, uten at ens underordnende (jeg har hatt planer om å
jobbe som IT-leder osv., eller begynne som butikksjef på nytt) ler av en.
(Det er også sånn, at jeg vant driftskonkurransen Rimi Gullårer, som
butikksjef på Rimi Langhus, i 2001.
Og så fikk jeg et skryte-brev av Rimi-Hagen hvor han skrev at jeg var
veldig arbeidssom og at jeg var en veldig dyktig leder.
Men jeg måtte rømme fra landet i 2004, og Lånekassa tulla med meg i
England, så jeg endte opp på gården til min mors yngre bror Martin, i
Kvelde, i 2005, og noen prøvde å drepe meg der, så alle mine
vitnemål/attester ligger der (jeg måtte rømme fra de, jeg dro tilbake til
England igen).
Og ICA nekter meg kopi av dette brevet.
Og det samme med Norsk Hageselskap, for jeg hadde en bra attest fra
redaktør Knut Lønø, i Norsk Hagetidend, fra da jeg hadde et pauseår, fra
NHI (på begynnelsen av 90-tallet).
Og politiet vil ikke etterforske drapsforsøk mot meg, på Løvås gård, i juli
2005).
Så dette er at Nav i Oslo har sendt meg til Bærum, som en slags straff, kan
det virke som.
Så det må jeg klage på.
Skjerpings!
Erik Ribsskog
---------- Forwarded message ---------
Fra: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Date: tir. 15. aug. 2023 kl. 13:25
Subject: Klage/Fwd: Enda en oppdatering/Fwd: Oppdatering/Fwd: Ny klage/Fwd:
Klage/Fwd: Oppdatering/Fwd: Ny klage/Fwd: Deres brev fra 27. april/Fwd:
Oppdatering/Fwd: Klage
To: <postmottak@smk.dep.no>
Cc: <postmottak@aid.dep.no>, Anne <Anne.Mollerhagen@nav.no>, Sfovpost <
sfovpost@statsforvalteren.no>, LbF Leieboerforeningen <lbf@lbf.no>, Bærum
Kommune <post@baerum.kommune.no>, NAV Bærum <nav.baerum@nav.no>, amnestyis <
amnestyis@amnesty.org>, HRW UK <hrwuk@hrw.org>, Phso Enquiries <
phso.enquiries@ombudsman.org.uk>, Akademikerforbundet <
post@akademikerforbundet.no>, Politikk Høyre <politikk@hoyre.no>, <
postmottak@sivilombudet.no>, post <post@forbrukertilsynet.no>, Post <
post@forbrukerradet.no>, Lisa Eian <eian@eianadvokat.no>, post <
post@finkn.no>
Hei,
Nav Bærum tuller med sosial-støtten min til den store gullmedaljen.
Og Arbeids og Inkluderingsdepartementet gidder ikke å svare meg engang.
(Og heller ikke Sivilombudet.
For å si det sånn).
Så dette sender jeg til dere hos statsministerens kontor nå.
Skjerpings!
Erik Ribsskog
---------- Forwarded message ---------
Fra: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Date: tir. 15. aug. 2023 kl. 12:57
Subject: Enda en oppdatering/Fwd: Oppdatering/Fwd: Ny klage/Fwd: Klage/Fwd:
Oppdatering/Fwd: Ny klage/Fwd: Deres brev fra 27. april/Fwd:
Oppdatering/Fwd: Klage
To: <postmottak@aid.dep.no>
Cc: Anne <Anne.Mollerhagen@nav.no>, <postmottak@aid.dep.no>, Sfovpost <
sfovpost@statsforvalteren.no>, LbF Leieboerforeningen <lbf@lbf.no>, Bærum
Kommune <post@baerum.kommune.no>, NAV Bærum <nav.baerum@nav.no>, amnestyis <
amnestyis@amnesty.org>, HRW UK <hrwuk@hrw.org>, Phso Enquiries <
phso.enquiries@ombudsman.org.uk>, Akademikerforbundet <
post@akademikerforbundet.no>, Politikk Høyre <politikk@hoyre.no>, <
postmottak@sivilombudet.no>, post <post@forbrukertilsynet.no>, Post <
post@forbrukerradet.no>, Lisa Eian <eian@eianadvokat.no>, post <
post@finkn.no>
Hei,
nå ringte de fra Nav Bærum.
Det var litt dårlig linje muligens.
Men det var visst en vestlending som het Tom, som ringte.
(Jeg syntes først det hørtes ut som en pakistaner.
Eller noe lignende).
Og han sa: 'Vi skal se på saken'.
Og så skulle jeg få et skriftlig svar.
Dette er det dummeste noen gang, må jeg si.
Dette skulle jo være sånn at alle fikk 700 mer per måned (på grunn av økte
mat-priser).
Og så skal de da 'se på saken'.
Hva f*en skal dette bety?
Dette er det dummeste noen gang, synes jeg.
Dette gir ikke noen mening.
Dette er bare tull og tøys, må jeg si.
Skjerpings!
Erik Ribsskog
---------- Forwarded message ---------
Fra: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Date: tir. 15. aug. 2023 kl. 12:24
Subject: Oppdatering/Fwd: Ny klage/Fwd: Klage/Fwd: Oppdatering/Fwd: Ny
klage/Fwd: Deres brev fra 27. april/Fwd: Oppdatering/Fwd: Klage
To: <postmottak@aid.dep.no>
Cc: Anne <Anne.Mollerhagen@nav.no>, <postmottak@aid.dep.no>, Sfovpost <
sfovpost@statsforvalteren.no>, LbF Leieboerforeningen <lbf@lbf.no>, Bærum
Kommune <post@baerum.kommune.no>, NAV Bærum <nav.baerum@nav.no>, amnestyis <
amnestyis@amnesty.org>, HRW UK <hrwuk@hrw.org>, Phso Enquiries <
phso.enquiries@ombudsman.org.uk>, Akademikerforbundet <
post@akademikerforbundet.no>, Politikk Høyre <politikk@hoyre.no>, <
postmottak@sivilombudet.no>, post <post@forbrukertilsynet.no>, Post <
post@forbrukerradet.no>, Lisa Eian <eian@eianadvokat.no>, post <
post@finkn.no>
Hei,
jeg tenkte, at siden det er så mye tull, så kunne jeg kontakte Nav Bærum
sin leder og.
Og det stod på nettet, at det var ei ny ei, fra Vietnam, eller noe, som
heter Phom Pham.
(Noe sånt).
Og hu fant jeg ikke mai-adressen til.
Så jeg sendte en Facebook-melding.
Og hu driver og hopper opp, og klynger seg til snabelen til en
elefant-statue (på profil-bildet) som om hu er en jentunge.
Så det er bare tull der, virker det som.
Nå har jeg jobbet som butikksjef, osv.
Så hvis disse Nav-damene er vårkåte, så synes de kanskje at det er artig, å
tulle med meg, sånn at jeg kontakter dem i resepsjonen.
Men når det nærmer seg høsten, så synes de visst at jeg er kjedelig igjen
(en Steinar der, bortviste meg fra resepsjons-området, og ba meg om å
istedet bruke en omgjort forslags-postkasse, som de hadde i en krok/gang
der, og noen 'skjema-konvolutter').
Så jeg føler meg ikke velkommen der, etter dette.
Og så begynner de å tulle med støtten.
Og de nekter å ta dette per mail/chat.
Så de går inn for å være jævlige, kan det virke som.
Så det må jeg klage på.
Skjerpings!
Erik Ribsskog
---------- Forwarded message ---------
Fra: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Date: tir. 15. aug. 2023 kl. 10:09
Subject: Ny klage/Fwd: Klage/Fwd: Oppdatering/Fwd: Ny klage/Fwd: Deres brev
fra 27. april/Fwd: Oppdatering/Fwd: Klage
To: <postmottak@aid.dep.no>
Cc: Møllerhagen, Anne <Anne.Mollerhagen@nav.no>, <postmottak@aid.dep.no>,
Sfovpost <sfovpost@statsforvalteren.no>, LbF Leieboerforeningen <lbf@lbf.no>,
Bærum Kommune <post@baerum.kommune.no>, NAV Bærum <nav.baerum@nav.no>,
amnestyis <amnestyis@amnesty.org>, HRW UK <hrwuk@hrw.org>, Phso Enquiries <
phso.enquiries@ombudsman.org.uk>, Akademikerforbundet <
post@akademikerforbundet.no>, Politikk Høyre <politikk@hoyre.no>, <
postmottak@sivilombudet.no>, post <post@forbrukertilsynet.no>, Post <
post@forbrukerradet.no>, Lisa Eian <eian@eianadvokat.no>, post <
post@finkn.no>
Hei,
siden at dere hos Arbeids og Inkluderings-departementet ikke svare meg.
Så har jeg nå blitt sendt rundt som en kasteball, av Nav.
Nav Bærum nekter å skrive annet enn vissvass per mail (se videresendt mail).
Og så sier de at jeg må bruke chat, osv.
Og de (ei Tove der, som avløste robot-dama Frida) hu sa jeg måtte ringe.
Og så ringte jeg, og de sa at jeg måtte snakke med min saksbehandler.
Og hu har ikke fått opplyst etternavnet om.
Så det ble til, at hu skulle ringe tilbake, innen torsdag.
Og jeg har i årenes løp blitt utsatt for mye bølle-ringning (og
nettmobbing, som jeg har sendt om til Datatilsynet).
Så jeg liker egentlig ikke å ha på lyden på mobilen, for det er ofte snakk
om bølle-ringing, osv.
Så dette blir som noe klamt/svett, vil jeg si.
Og det skulle vel vært veldig enkelt og rett fram.
Alle skulle få 700 mer i måneden (fra juli).
Så alle har fått mer, unntatt meg, kan det virke som.
Så dette virker som noe tusking, for meg.
Så dette må jeg klage på.
Hva skal dette bety.
Her lover politikerne gull og grønne skoger (siden at mat-prisene har økt
mye osv.) og så er det noen Nav-ansatte som heller bruker disse pengene
(det er snakk om 700 kroner for juli og 700 kroner for august) på
fredags-pils osv., kan det virke som.
Det må jeg klage på.
Skjerpings!
Erik Ribsskog
---------- Forwarded message ---------
Fra: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Date: man. 14. aug. 2023 kl. 10:57
Subject: Re: Klage/Fwd: Oppdatering/Fwd: Ny klage/Fwd: Deres brev fra 27.
april/Fwd: Oppdatering/Fwd: Klage
To: Møllerhagen, Anne <Anne.Mollerhagen@nav.no>
Cc: <postmottak@aid.dep.no>, Sfovpost <sfovpost@statsforvalteren.no>, LbF
Leieboerforeningen <lbf@lbf.no>, Bærum Kommune <post@baerum.kommune.no>,
NAV Bærum <nav.baerum@nav.no>, amnestyis <amnestyis@amnesty.org>, HRW UK <
hrwuk@hrw.org>, Phso Enquiries <phso.enquiries@ombudsman.org.uk>,
Akademikerforbundet <post@akademikerforbundet.no>, Politikk Høyre <
politikk@hoyre.no>, <postmottak@sivilombudet.no>, post <
post@forbrukertilsynet.no>, Post <post@forbrukerradet.no>, Lisa Eian <
eian@eianadvokat.no>, post <post@finkn.no>
Hei,
det virker som at dere har vært på studietur i Moskva, og lært av Putin
hvordan dere skal gjøre det.
Dette ligner ikke grisen, må jeg si, at dere behandler folk på denne måten.
Det virker som at dere har fått det for dere, at dere skal være så
vanskelig som mulig, i mailer.
Og jeg har gått på handel og kontor (i sin tid) og lært at det er
kunden/borgeren sitt privilegium, å bestemme korrespondanse-metode.
Så dette kjøper jeg ikke, dessverre.
Det virker som at dere er sponset av Telenor og at dere absolutt skal gjøre
ting på klamest/svettest måte.
Så det tror jeg at må være snakk om en slags uhørt uskikk, som dere driver
med.
(At dere maner folk til å ringe osv. (og vente kjempelenge i kø og også
blakke seg, ved å ringe dyre Teletorg-nummer, som det het før).
Istedet for å bare svare folk, på en grei måte, om det de lurer på).
Så dette må jeg klage på.
Skjerpings!
Erik Ribsskog
PS.
Du har heller ingen ordentlig referanse.
Fikk du dette fra Arbeids og Inkluderings-departementet.
Eller virker plutselig mail-adressen deres igjen (det står ikke noe
mail-adresse på nettstedet deres, sist jeg sjekka).
Skjerpings!
man. 14. aug. 2023 kl. 10:09 skrev Møllerhagen, Anne <
Anne.Mollerhagen@nav.no>:
> Hei
>
> Det besvares ingen spørsmål i denne kanalen (e-post) fra NAV-kontoret. Det
> er to måter for å få svar på dine henvendelser til oss:
>
>
>
> 1. Ved å logge deg inn i Ditt NAV på www.nav.no og stille spørsmålene der.
>
>
> 2. Ringe NAV kontaktsenter på telefon 55 55 33 33 (spørsmål om arbeid,
> familie og kommunale tjenester), 55 55 33 34 (pensjon).
>
>
>
> MVh NAV Bærum
>
>
>
> *Fra:* Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
> *Sendt:* fredag 4. august 2023 09:57
> *Til:* postmottak@aid.dep.no
> *Kopi:* Sfovpost <sfovpost@statsforvalteren.no>; LbF Leieboerforeningen <
> lbf@lbf.no>; Bærum Kommune <post@baerum.kommune.no>; (PK) NAV Bærum <
> nav.baerum@nav.no>; amnestyis <amnestyis@amnesty.org>; HRW UK <
> hrwuk@hrw.org>; Phso Enquiries <phso.enquiries@ombudsman.org.uk>; Tr <
> tr@forbrukertilsynet.no>; Akademikerforbundet <post@akademikerforbundet.no>;
> Politikk Høyre <politikk@hoyre.no>; postmottak@sivilombudet.no; post <
> post@forbrukertilsynet.no>; Post <post@forbrukerradet.no>; Lisa Eian <
> eian@eianadvokat.no>; post <post@finkn.no>
> *Emne:* Klage/Fwd: Oppdatering/Fwd: Ny klage/Fwd: Deres brev fra 27.
> april/Fwd: Oppdatering/Fwd: Klage
>
>
>
> Hei,
>
> etter som jeg har forstått det fra nyhetene, så har regjeringen økt
> sosialstøtten med ti prosent fra juli.
>
> (På grunn av de økte matprisene, osv.).
>
> Men nå er vi et stykke ut i august, og jeg har ikke sett noe til disse
> pengene (det var visst snakk om 700 mer i måneden, ettersom jeg har
> forstått det).
>
> Så da lurer jeg på hva Nav Bærum driver med.
>
> (Mail-adressen deres virker visst ikke lenger.
>
> Så jeg sender dette rett til dere i departementet).
>
> Skjerpings!
>
> Erik Ribsskog
>
> PS.
>
> Jeg har også lest i nyhetene, at sosialstøtten i Oslo, er et par tusen mer
> i måneden.
>
> Og der får de visst også dekket tannlege, vaskemaskin og møbler, når de
> trenger dette.
>
> (Mens jeg må bruke livsopphold-pengene, på ting som vaskemaskin.
>
> Jeg fikk kjøpt en vaskemaskin på avbetaling, fra Komplett (etter å ha
> prøvd tre andre steder først).
>
> Og jeg trenger også ny sofa (for Jysk-sofaen som Nav ga meg rekvisisjon
> for å kjøpe til denne kommunale leiligheten i 2018, er nå ubrukelig, for en
> fjær har røket, under der man sitter).
>
> Og en krone falt ut av tenna mine, for noen måneder siden, så jeg burde
> hatt satt på en ny krone (for det ville ikke Nav gi støtte til, forrige
> gang det skjedde, så da endte det med at jeg måtte trekke tanna, og jeg
> trakk også en tann i England i 2005 (med det litt i tankene at da kunne jeg
> bare rydde dette igjen, når jeg flytta tilbake igjen til Norge)).
>
> Så litt rart at det er sånne skjevheter i landet.
>
> Hva skal dette bety, lurer jeg.
>
> Skjerpings!
>
>
>
> ---------- Forwarded message ---------
> Fra: *Erik Ribsskog* <eribsskog@gmail.com>
> Date: man. 15. aug. 2022 kl. 13:17
> Subject: Oppdatering/Fwd: Ny klage/Fwd: Deres brev fra 27. april/Fwd:
> Oppdatering/Fwd: Klage
> To: <postmottak@aid.dep.no>
> Cc: <postmottak@sivilombudet.no>, <sfovpost@statsforvalteren.no>, LbF
> Leieboerforeningen <lbf@lbf.no>, Bærum Kommune <post@baerum.kommune.no>, <
> nav.baerum@nav.no>, amnestyis <amnestyis@amnesty.org>, HRW UK <
> hrwuk@hrw.org>, Phso Enquiries <phso.enquiries@ombudsman.org.uk>,
> inger.lise.blyverket <inger.lise.blyverket@forbrukerradet.no>, <
> tr@forbrukertilsynet.no>, post <post@finkn.no>, Akademikerforbundet <
> post@akademikerforbundet.no>, Politikk Høyre <politikk@hoyre.no>
>
>
>
> Hei,
>
> nå har jeg fått et nytt brev fra Nav om dette.
>
> (Se vedlegg).
>
> Men jeg kan ikke se å ha fått noe svar fra sjølve departementet.
>
> Nav har nektet meg støtte, til nødvending tann-behandling.
>
> Det går ikke ann.
>
> Nå går jeg med en råtnende jeksel (som det nesten ikke er noe igjen av) i
> kjeften.
>
> Og en krone har skallet av.
>
> Osv., osv.
>
> Det er dumt å vente, til at jeg får uutholdelig tannpine.
>
> Her må Nav skjerpe seg, mener jeg.
>
> Og hvorfor får jeg ikke svar fra sjølve departementet?
>
> Jeg har klagd på Nav til dere, siden at de ikke vil gi meg støtte.
>
> Jeg bodde i England, fra 2004 til 2014.
>
> Og jeg ble arbeidsledig under finanskrisen (på slutten av 2008).
>
> Og det var ikke noe problem hos tannlegen der
>
>
>
> De sendte regningene rett til Department for Work and Pensions (het de
> vel).
>
> Så at vi skal ha så mye tull fra byråkratiet i Norge, det er en skam, må
> jeg si.
>
> Skjerpings!
>
> Erik Ribsskog
>
> PS.
>
> Det er også sånn, at vaskemaskinen min har slutta å virke nå.
>
> Så jeg må vaske klær for hånd.
>
> Og jeg må bruke senga mi som sofa, siden at sofaen har røket.
>
> (Og Nav mente visst, i 2018, da jeg flytta inn her (i min kommunale bolig)
> at folk skulle ha ting som sofa (og TV).
>
> For det bestemte de for meg, at jeg skulle kjøpe (de lista opp ting jeg
> trengte til leiligheten på en rekvisisjon, på et slags dobbelt-møte (jeg
> måtte ha to møter på en gang, med ei Bærum kommune/boligbistand-dame og ei
> Nav-dame)).
>
> Så når sofaen (som forresten var for kort til å ta en middagslur på, for
> da fikk man en hard trekant i bakhue) da ryker (etter cirka fire år) så
> burde jeg vel da få støtte fra Nav til ny sofa.
>
> Skulle man vel tror).
>
> Skjerpings!
>
> PS 2.
>
> Det var også sånn, at jeg ba Nav om min pensjonsbeholdning, for 10-15 år
> siden.
>
> For jeg bodde da i England, og skulle starte opp nettbutikk, blant annet.
>
> Men da lot Nav som at de var dumme, og lot som at de ikke skjønte hva jeg
> mente.
>
> Så dette må jeg klage på.
>
> Skjerpings!
>
>
>
>
>
> ---------- Forwarded message ---------
> Fra: *Erik Ribsskog* <eribsskog@gmail.com>
> Date: man. 4. jul. 2022 kl. 22:45
> Subject: Ny klage/Fwd: Deres brev fra 27. april/Fwd: Oppdatering/Fwd: Klage
> To: <postmottak@aid.dep.no>
> Cc: <postmottak@sivilombudet.no>, <sfovpost@statsforvalteren.no>, LbF
> Leieboerforeningen <lbf@lbf.no>, <post@baerum.kommune.no>, <
> nav.baerum@nav.no>, amnestyis <amnestyis@amnesty.org>, HRW UK <
> hrwuk@hrw.org>, Phso Enquiries <phso.enquiries@ombudsman.org.uk>
>
>
>
> Hei,
>
> jeg sender også om dette til dere i det nye departementet.
>
> Jeg fikk tannpine, for et par år siden.
>
> Og da fikk jeg rekvisisjon av Nav, før jeg dro til tannlegen.
>
> Og det var sånn, at Nav etterhvert ville (de hadde en rådgiver, muligens
> en hatsk onkel av meg, som er tannlege i Ås), at jeg skulle trekke masse
> tenner, sånn at kjeften min ville sett ut som et piano.
>
> Det endte med, at jeg fikk en krone, på en av jekslene.
>
> Og så ble jeg enig med tannlegen om, at vi skulle vente og se, når det
> gjaldt den andre tanna (for jeg trakk en jeksel i England i 2005/2006, og
> da klagde min overordnede Marianne Høksås der, på at det ikke var den
> bakerste tanna, som ble trukket, men den nest bakerste, så jeg ønsket å se
> det an litt, og ikke gjøre den samme feilen igjen, for det holdt med et
> hull i tanngarden, tenkte jeg).
>
> Og så har det vært corona-pandemi, og derfor har jeg venta litt, med å gå
> til tannlegen.
>
> Men nå må den nevnte jekselen enten trekkes (mens det fortsatt er noe
> igjen av den) eller at den får en krone (hvis det fortsatt er mulig).
>
> Det er også sånn at britene de satt inn en gullkrone gratis i kjeften min,
> under finanskrisa, etter at jeg ble arbeidsledig der.
>
> Men den krona som jeg fikk i Oslo, for et par år siden, den har nå skallet
> av.
>
> Så det må muligens gullkroner til.
>
> Og det er også flere problemer med tennene, som jeg har fått under
> coronaen, (noen av tennene sprakk muligens litt, da jeg brukte en
> gel-tannpasta, så jeg har nå bytta til en vanlig tannpasta igjen).
>
> Men jeg trenger rekvisisjon, som gjelder, for det første tannlege-besøket
> og.
>
> Det fikk jeg ihvertfall forrige gang (for et par år tilbake) da jeg gikk
> til tannlegen.
>
> Så jeg må klage på at jeg ikke har fått dette nå.
>
> (For jeg har nemlig avsluttet mitt tannlege-forhold, til Galleri
> Oslo-klinikken, under coronaen.
>
> For hu (ei farga ei) på Galleri Oslo Klinikken sa om en tann, som tydelig
> er halv-råtten, at det var rota.
>
> Men det virker som å være tull, vil jeg si.
>
> Så jeg må finne meg en ny tannlege.
>
> Siden at jeg har sagt opp kundeforholdet mitt, hos Galleri Oslo-klinikken.
>
> For å si det sånn.
>
> Og da er det greit å ha med en rekvisisjon.
>
> For da er det enklere å forklare, i resepsjonen.
>
> Hos den nye tannlegen).
>
> Og mens jeg husker det, så fikk jeg rekvisisjon, fra Nav, i 2018, da jeg
> flytta inn, i denne kommunale leiligheten.
>
> Og det var to rekvisisjoner på cirka 10.000 hver, fra Elkjøp og Jysk.
>
> Men mange av varene som jeg fikk (som vaskemaskin og støvsuger), var
> feilvarer, virker det som.
>
> Jeg kjøpte en billig robot-støvsuger, på Jula.
>
> Men seinere har jeg funnet ut, at varme-elementet på vaskemaskinen, nok
> ikke virker.
>
> Så jeg trenger ny vaskemaskin og.
>
> Og sofaen fra Jysk har røket.
>
> Så den burde også blitt bytta ut.
>
> (Den sofaen er også litt 'menneskefiendtlig'.
>
> Sånn at hvis man sovner på den, så får man en hard tre-kant, i bakhodet.
>
> Sånn at man blir litt ør i huet, av å sove på den.
>
> Så jeg burde hatt en lengre sofa.
>
> Vil jeg si).
>
> Det var også sånn, at Jysk Sandvika (ei mørkhåra ung dame der) nektet å
> sende meg salong-bord (selv om det stod på rekvisisjonen), så jeg bruker et
> spisestue-bord, som salongbord.
>
> Noe som er litt upraktisk, må jeg si.
>
> Så om dere kan få Nav til å sende meg rekvisisjon, på disse tingene.
>
> Eller helst en slags form for kontantstøtte.
>
> Siden at Elkjøp/Jysk, begynner å tulle, med kunder som har rekvisisjon fra
> Nav.
>
> (Kan det virke som).
>
> Erik Ribsskog
>
> PS.
>
> Jeg vedlegger et svar-brev fra Nav, på min siste tannlege-søknad.
>
> ---------- Forwarded message ---------
> Fra: *Erik Ribsskog* <eribsskog@gmail.com>
> Date: ons. 8. jun. 2022 kl. 01:23
> Subject: Deres brev fra 27. april/Fwd: Oppdatering/Fwd: Klage
> To: <postmottak@aid.dep.no>
> Cc: <postmottak@sivilombudet.no>, <sfovpost@statsforvalteren.no>, LbF
> Leieboerforeningen <lbf@lbf.no>, <post@baerum.kommune.no>, <
> nav.baerum@nav.no>, amnestyis <amnestyis@amnesty.org>, HRW UK <
> hrwuk@hrw.org>, Phso Enquiries <phso.enquiries@ombudsman.org.uk>
>
>
>
> Hei,
>
> jeg viser til Deres brev fra 27. april (se vedlegg).
>
> For det første så er det vel sånn, at Nav ikke lenger har sin
> mail-adresse, på sitt nettsted.
>
> Og de svarer ikke på sin gamle mail-adresse.
>
> Det er vel egentlig ikke noen unnskyldning, for å ikke ha mail-adresse, i
> våre dager.
>
> Så da melder Nav seg litt ut, må man vel si.
>
> Og da er det vel greit å sende rett til departementet som er overordnet
> Nav, må man vel si.
>
> Selv om Nav vel også er 'deleiet' av kommunen, ettersom jeg har forstått
> det.
>
> Så jeg må klage på at Nav ikke svarer på mailer.
>
> Dere bruker også et ekkelt/ladet språk synes jeg:
>
> 'Din opplevelse av møtet med NAV'.
>
>
> For det første så har dere diktet opp, at det har vært noe møte.
>
> Det har ikke vært noe møte egentlig.
>
> (Det er bare at jeg har søkt om sosial-støtte.
>
> Og at Nav har sendt et 'lure-svar', hvor de skrev noe
> ladet/sykeliggjørende om lege-støtte, noe som er helt irrelevant.
>
> Og det fikk meg til å legge fra meg brevet.
>
> Og jeg så ikke da, at de hadde snytt meg, for april-støtten, (av en eller
> annen åndsvak grunn).
>
> Så jeg hadde bare noen tomflasker osv., å leve av, de første ukene av
> april, (før jeg fikk bostøtten).
>
> Så det var bånn i bøtta, må jeg si.
>
> Det var bare flaks at jeg fikk en erstatning, fra Power, for en
> transportsskade, på et fryseskap, (for Elkjøp hadde ikke kombiskap da jeg
> fikk Nav-rekvisisjon på dette, i 2018, så jeg har bare hatt et lite
> kjøleskap her, uten noe særlig stor fryser, og det var ikke noe særlig, når
> Oda leverte varme varer, under Omikron-tida).
>
> Sånn at jeg kunne kjøpe meg litt bedre mat, enn bare spagetti.
>
> Jeg er over 50 år, og det er nok ikke bra for min helse, hvis jeg ikke
> spiser ordentlig.
>
> Så dette må jeg klage på).
>
> Og for det andre så er det frekt å insinuere, at dette som har skjedd, (i
> forbindelse med min Nav-klage), kun er snakk om 'min opplevelse', av dette.
>
> Jeg skriver om det som har skjedd.
>
> (Hverken mer eller mindre).
>
> Og dere sier at dette er kun snakk om hvordan jeg har 'opplevd' det som
> har skjedd.
>
> Da er litt som noe latterliggjøring, synes jeg.
>
> At dere absolutt skal ha med dette 'opplevd'.
>
> Og ikke bare si: 'Du har forklart om hva som har skjedd'.
>
> Så det må jeg klage på.
>
> At dere vrir det til, at dette kun er snakk om hvordan jeg opplevd/sanset
> det som har skjedd.
>
> Det virker som at dere ikke tar meg på alvor, og at dere ikke hører på
> folk, når dere avfeier dette med, at dette kun er snakk om min personlige
> opplevelse, av det som har skjedd.
>
> Det er bedre at dere skriver: 'Din forklaring om hva som skjedde', synes
> jeg.
>
> 'Din opplevelse av hva som skjedde', blir som noe
> ladet/respektløst/nedlatende å si, mener jeg.
>
> Så det må jeg klage på.
>
> Og det var også sånn, at i fjor, så var det noe lignende.
>
> Jeg hadde levert en strøm-regning, til Nav, (i tide, som alltid, når det
> gjelder strøm/husleie-regninger, siden 2018).
>
> (Siden at jeg bor i en kommunal leilighet, og får sosial-støtte).
>
> Men så hadde Nav av en eller annen grunn fått 'mensen', og ikke betalt
> regningen.
>
> (Jeg vet ikke hva som kan ha skjedd der.
>
> Jeg pleide å levere bilag i skranken.
>
> Men så ba en 'skranke-Steinar' meg om å bruke en sort
> 'forslags-postkasse', (som stod litt gjemt i et hjørne), istedet.
>
> Men han sa ikke hvorfor.
>
> Og så en gang jeg var der et kvarter før det stengte.
>
> Så hadde de stengt for tidlig, ved hjelp av Securitas.
>
> Og da forhørt de meg, om mitt ærend.
>
> Og da ba de vekterne meg om i stedet å bruke en post-luke, som Nav har,
> inne på Løkketangen Senter.
>
> Den postluka er litt lunefull, konvoluttene glir ikke alltid ned, for
> hellinga er litt svak, på postluka, osv.
>
> Så her må jeg klage på 'russisk stenging' og dårlig postluke.
>
> Og det var også noen som hadde festa dobbeltsidig teip, inni den postluka.
>
> Så her ble det tre klager til.
>
> Men jeg mener at jeg hørte, at konvolutten falt ned, (for det pleier jeg å
> sjekke).
>
> Så her har Nav tulla, mener jeg.
>
> De har latt som at de ikke har fått min strøm-regning.
>
> Og så betalte de ikke regningen.
>
> Og så fikk jeg inkasso.
>
> Og så sendte jeg en klage til deres forgjenger-departement.
>
> Og de betalte til og med for mye, ifølge et inkasso-byrå.
>
> Så det ble en floke/smørje da, for å si det sånn.
>
> På grunn av Nav sine aprils-narrer/skøyerstreker, (de kuttet støtten i
> april, etter å ha kasta strøm-regningen min, noen måneder før).
>
> For å si det sånn.
>
> Så det er kanskje bedre, hvis man gjør som i England, (hvor jeg var
> arbeidsledig under finanskrisen), at man har noe som heter: 'Universal
> credit'.
>
> Sosial-klientene får et visst beløp hver måned, og så betaler de husleie
> og strøm osv. selv).
>
> På grunn av det nevnt overfor, så vil jeg gjerne ha svar fra en
> overordnet, på denne klage.
>
> Skjepings!
>
> Erik Ribsskog
>
> PS.
>
> Jeg synes også at det nye navnet deres: 'Arbeids og
> Inkluderingsdepartmentet'.
>
> Det er liksom ikke noe for nordmenn, liksom.
>
> Det er liksom for innvandrere, virker det nesten som.
>
> Da var det forrige department-navnet bedre, må man vel si.
>
> Jeg klagde for 10-15 år siden, og ville ha min pensjonsbeholdning sendt
> til England, for jeg var nettbutikk-grunder.
>
> Men det ville ikke Nav sende.
>
> Så det må jeg purre på.
>
> Hva skal dette bety, lurer jeg.
>
> Jeg har lest på nettet, at andre folk har fått sin pensjonsbeholdning
> sendt til utlandet, fra Nav.
>
> Så her er det forskjellsbehandling, kan det virke som.
>
> Skjerpings!
>
>
>
> ---------- Forwarded message ---------
> Fra: *Erik Ribsskog* <eribsskog@gmail.com>
> Date: fre. 1. apr. 2022 kl. 19:16
> Subject: Oppdatering/Fwd: Klage
> To: <postmottak@aid.dep.no>
> Cc: <postmottak@sivilombudet.no>, <sfovpost@statsforvalteren.no>, LbF
> Leieboerforeningen <lbf@lbf.no>, <post@baerum.kommune.no>, <
> nav.baerum@nav.no>
>
>
>
> Hei,
>
> sender også med sjølve vedtaket, sånn at dere ikke skal tro, at dette er
> en aprilsnarr.
>
> Som jeg vel har klagd på tidligere, så har Nav innvilget meg støtte til
> lege og medisiner, selv om jeg ikke har søkt om støtte til dette.
>
> Så dette er at de mobber meg, og prøver å stigmatisere/sykeliggjøre meg,
> (kan det virke som).
>
> Hvis ikke de hadde skrevet det tullet, (må man vel kalle det), om støtte
> til lege/medisiner, så hadde jeg kanskje lest brevet mer nøye, og fått med
> meg dette ranet, (eller hva man skal kalle det), tidligere.
>
> På forhånd takk for hjelp med Nav.
>
> Erik Ribsskog
>
> ---------- Forwarded message ---------
> Fra: *Erik Ribsskog* <eribsskog@gmail.com>
> Date: fre. 1. apr. 2022 kl. 16:38
> Subject: Klage
> To: <postmottak@aid.dep.no>
> Cc: <postmottak@sivilombudet.no>, <sfovpost@statsforvalteren.no>, LbF
> Leieboerforeningen <lbf@lbf.no>
>
>
>
> Hei,
>
> jeg ventet på å få noen penger (livsopphold-støtte) fra Nav, inn på
> kontoen i dag.
>
> Men så kom det ikke noen penger.
>
> Og så så jeg mer på vedtaket, fra Bærum kommune.
>
> (Fra 7. mars).
>
> Og der står det, at supplerende livsopphold starter fra 1. mai.
>
> Men det skal være 1. april.
>
> (Som for husleie osv.).
>
> Så de har snytt meg for en måned.
>
> Og nå har jeg nettopp kjøpt meg ny fryser, osv.
>
> Så jeg har bare noen tomflasker her.
>
> Så det må jeg klage på.
>
> Jeg har også hatt vannlekkasje på badet i dag og i går, og vaskemaskinen
> har slutta å virke, ser det ut som, (displayet har slutta å lyse).
>
> Så jeg trenger egentlig ekstra støtte, (og ikke mindre støtte).
>
> Så det må jeg klage på.
>
> Kan dere stramme opp kommunen, lurer jeg.
>
> Skjerpings!
>
> Erik Ribsskog
>