Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

lørdag 20. oktober 2007

From: 2400@dagbladet.no Redaksjonen i Dagbladet.no
To: eribsskog@gmail.com
Date: Sat, 20 Oct 2007 02:27:38 +0100
Subject: Bekreft innlegg: RE: RE: Jatakk til ekte dialekt - neitakk til nynorsk

Takk for at du skriver innlegg i debattene på Dagbladet.no. Ditt innlegg er ennå ikke publisert. For å publisere innlegget, må du trykke på lenken nedenfor.

http://www.dagbladet.no/api/kommentar/?op=ConfirmComment&token=d9963cfec577a31f1882c32f5a6b8ff6

Om det ikke skjer noe når trykker på lenken, må du klippe den ut og lime den inn i nettleseren din.

Dette er innlegget vi har mottatt:

---
Postet av cons, 20.10.2007kl. 03:27 fra IP-adresse 86.147.159.200
Tittel: RE: RE: Jatakk til ekte dialekt - neitakk til nynorsk
Hvis alle i Norge hadde skrevet på dialekta si, så hadde det blitt litt kronglete for utenlandsk etteretning osv., å skjønne hva alle driver å skriver hele tida.

Det var i hvertfall sånn riksmål, seinere bokmål da, ble skapt.

Det var da Norge var underlagt Danmark, og det ble vel kalt det danske embedsmannsvelde, eller noe sånt vel?

Og danskene hadde problemer med å forstå alle de forskjellige dialektene, så de laget et konstruert norsk da, med utgangspunkt i dansk.

Så hvis alle i Norge hadde skrevet på dialekten sin, så hadde vel nordmenn antagelig skjønt det.

Men det hadde vel kaos for utenlandske etteretninger osv., som skal prøve å følge i et av de mest strategisk viktigste landene i verden, eller i hvertfall i Europa.

Så det var nok flaks for dem at det ble laget et felles konstruert dialekt-språk som nynorsk.

Da kan sikkert disse eventuelle luringene, som eventuelt f.eks. ønsker å bli politiker eller kringkastingssjef f.eks.

Da kan dem bare sitte på et kurs i stalag-leire eller hva det heter da, for å ta et eksempel.

Dem har vel leire andre steder og.

Men det er klart det er enklere å lære et standardisert, konstruert, dialekt-språk.

Da er det jo en rimelig tynn ordliste, mener jeg å huske, av ord som er gyldige.

Så da slipper man vel å bli forvirret av alle de ukjente stavemåtene og de forskjellige ordene og variantene.

Selv om jeg ikke vet noe om dette med sikkerhet, så er det vel kanskje ikke bare jeg som synes dette resonementet høres logisk ut forhåpentligvis.

Men hvis jeg er helt på jordet, med det jeg skriver her, så gjerne irettesett meg på det.

Bare for å ta med dette perspektivet i debatten og.

Så jeg håper det forhåpentligvis er greit.
---

Vi respekterer at du ikke vil ha eposten din full av søppel. Vi viser derfor ikke epostadressen din på nettet, den er kun til internt bruk.

Hvis informasjonskapsler/cookies er slått på i nettleseren din, vil vi huske deg neste gang du skriver et innlegg, og du slipper å verifisere deg på nytt.

Dersom det ikke er du som har skrevet innlegget, trenger du ikke å gjøre noen ting. Innlegget vil ikke bli publisert med mindre du trykker på lenken over.

Vennlig hilsen
Redaksjonen
Dagbladet.no

PS: Har du et nyhetstips kan du gjerne ringe oss på telefon 2400, eller sende SMS/MMS til 2400.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter