Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

onsdag 11. juni 2008

E-post til eier av blogg.no, 11. juni 2008. (In Norwegian).




Google Mail - Til Rasjic/Fwd: Fwd: Klage på sletting av blogg mm.










Google Mail


Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>




Til Rasjic/Fwd: Fwd: Klage på sletting av blogg mm.











Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>



Wed, Jun 11, 2008 at 11:27 AM




To:
hjelp@blogg.no






Hei,

 

jeg viser til telefonsamtale tidligere i dag.

 

Jeg fikk bloggen min slettet hos dere i januar, og kikket gjennom notatene mine nå, og tenkte at jeg

kunne prøve å finne ut hvem som eier blogg.no, siden jeg synes det virket som om bloggen ble slettet

med en litt merkelig begrunnelse.

 

Fordi, jeg mener, at det er lov å publisere e-poster på blogg.

 

Og, jeg mener at hvis noe hadde vært galt, med en blogg-post, så er ikke det noe unnskyldning for

å slette hele bloggen.

 

Så jeg lurer egentlig på om det er mulig å få vite litt hva som har skjedd, siden bloggen ble slettet.

 

Hvem som klagde, og om det eventuelt er mulig å få noe svar om hvorfor bloggen bare ble slettet,

uten at det ble gjort på en ordentlig måte, med referanse til hvem som klagde, og en mer nøyaktig

referanse til hvilken lov jeg egentlig har brutt, og hvilken blogg-post det i såfall gjelder.

 

Håper det er mulig for dere å svare, og på forhånd takk for hjelp!

 

Med vennlig hilsen

 

Erik Ribsskog

 


---------- Forwarded message ----------
From: Carl-Christian Salvesen <ccs@blogg.no>
Date: Jan 30, 2008 4:26 PM

Subject: Re: Fwd: Klage på sletting av blogg mm.
To: eribsskog@gmail.com
Cc: "hjelp@blogg.no" <hjelp@blogg.no>


 

Publisering av e-poster som inneholder personopplysninger (alle opplysninger som knytter seg til en enkeltperson er personopplysninger i lovens forstand) på et forum som er av en viss størrelse vil være regulert av personopplysningsloven. Et hovedprinsipp i denne loven er at slik publisering krever samtykke fra den opplysningene gjelder. Det følger av lovens § 8, se link: http://www.lovdata.no/all/hl-20000414-031.html#8.


Å publisere e-poster på Internett uten å hente inn samtykke på forhånd vil derfor i utgangspunktet være lovstridig.

Strafferammen er, som nevt i §48, inntil 3 år fengsel.

Jeg kan ikke se det relevant hvem som melder inn lovbruddet.


Med vennlig hilsen
Carl-Christian Salvesen






On Sat, 2008-01-26 at 12:18 +0100, hjelp@blogg.no wrote:





---------- Forwarded message ----------
From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

Date: 2008/1/24
Subject: Klage på sletting av blogg mm.
To: hjelp@blogg.no




Hei,

 

12/1, så opplevde jeg å få bloggen min slettet hos dere.

 

I den forbindelse, så ville jeg gjerne klage.

 

Fordi bloggen ble slettet med begrunnelsen at jeg publiserte e-poster.


Men jeg mener at e-poster er lov å publisere, med hjemmel i ytringsfriheten.

 

I tillegg, så ble jeg først kontaktet, fordi en medarbeider hos dere, hadde kikket gjennom bloggen min,

og funnet noe galt, og kommanderte en fjerning av en post.

 

Jeg mener at man da må oppgi en referanse, som f.eks. i Amerika, så må de oppgi en referanse til

f.eks. DMCA-lovgivingen, og da sier de at det og det firma, eller den og den personen, har kontaktet

blogg-operatøren, og har krevet den filen fjernet.


Det er jo i og for seg ryddig nok.

 

Men dere henviser bare til posten, og sier ikke noen referanse til noen firma eller person.


Da kan man lure hvordan dere fant ut dette med at det var noe galt med posten.


Har dere en egen 'blogg-politi-medarbeider', som kikker gjennom alle postene og prøver å lokalisere

ting som dere ikke er fornøyd med?


Omtrent som en parkeringsvakt som går rundt å leter etter biler som ikke har gyldig parkeringsbillett?
 

Dette synes jeg høres usannsynlig ut, at et privat firma, skulle bruke masse penger, på å ha en slik

'blogg-politi-medarbeider'.

 

Så jeg vil da begynne å mistenke at det er noe 'lurings' med den e-posten jeg fikk her den 12/1,

siden det ikke ble oppgitt noen referanse for henvendelsen, altså f.eks. en person eller firma,

eller en henvisning til rutinene-kontrollen som avslørte den uønskede posten.


Og da blir jeg mistenksom, hvis det ikke er en slik referanse.


Og jeg synes også det er helt uakseptabelt å kommandere en sletting av poster sånn uten videre,

med en ovenfra og ned holdning/tone.


Man skal vel oppføre seg høflig og vennlig mot andre mennesker, og ikke ha en ovenfra og ned/

patroniserende/politiaktig holdning, ovenfor kunder.

 

Så det synes jeg var dårlig.

 

Og også at bloggen bare blir slettet sånn uten videre, med vage begunnelser som at: 'fint om du

kan rydde opp på bloggen din'.

 

Det virker veldig useriøst synes jeg.


Hvis det er poster som er aktuelle, på den måten at de bryter mot noen regler, så må man spesifisere

hvillke poster det er, og ikke bare si 'fint om du rydder opp på bloggen din, og hvis ikke så sletter vi

bloggen din'.


Det synes jeg er veldig dårlig kundeservice og det er vel også patroniserende.

 

Og patronisering, det er trakassering, og trakassering er vel forbudt ifølge norsk lov, såvidt meg

bekjent.


Så jeg synes det hadde vært veldig fint om dere hadde hatt mulighet til å undersøke dette formelt.

 

Jeg videresender også en kopi av korrespondansen fra 12/1.

 

Håper dette er i orden!

 

Mvh.


Erik Ribsskog




--
Tonje Brustuen
hjelp.blogg.no

email: hjelp@blogg.no








Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter