Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

mandag 7. juli 2008

Dette tror jeg bare kan skje i Sverige. (In Norwegian).

fick inte köpa cigg Karl-Erik Borg i Gällivare blev röksugen efter middagen – och tänkte köpa en ask cigaretter på Ica. Men eftersom han inte kunde bevisa att han är över 18 år gammal fick han nobben. ”Jag har aldrig varit med om något löjligare”, säger Karl-Erik – som faktiskt har fyllt 64.

Foto: Anna-Lena Mattsson

Gissa: Är Karl-Erik över 18 år?

Bloggat om artikeln

Visar inlägg från de 3 högst rankade bloggarna

Från bloggen: LasseB
07 jul 14:28

Från bloggen: Twentysomething - Fighten mot övervikten
07 jul 12:15

Från bloggen: Salubrin Online
07 jul 12:51

Visa alla »

Vill du blogga om artikeln?

Top of Form

Blogga om artikeln

Länka till artikeln från ditt blogginlägg - kopiera den här adressen:



För att komma med i listningen här behöver du också ha presenterat din blogg på Bloggportalen Läs mer här!

Bottom of Form

Aftonbladet.se ansvarar inte för det som står i bloggarna.

Tillbaka

GÄLLIVARE. Pensionären Karl-Erik Borg, 64, fick inte köpa cigaretter.

Anledning: han hade glömt legitimationen hemma och kunde inte bevisa att han är över 18 år.

Aldrig att jag sätter min fot på Ica igen, säger han.

I förra veckan hade Karl-Erik och några vänner ätit middag på en restaurang i stan.

Jag blev sugen på en cigarett efter maten.

Jag blev ursinnig”

I väg till Ica mitt i Gällivare. Ett paket Marlboro och fram med pengarna.

Då tog det stopp.

Legitimation, sa kassörskan.

??? sa Karl-Erik.

Legitimation, förtydligade kassörskan.

Det gäller ju att bevisa att man är över 18 år. Och på Ica i Gällivare är legitimationstvånget ingen lek.

Jag blev ursinnig, jag har aldrig känt mig så förolämpad i hela mitt liv. Och jag har aldrig varit med om något löjligare heller.

Karl-Erik gick, frustande av ilska tillbaka till sitt sällskap. Men han fick sina cigaretter i alla fall. Genom en bulvan.

En kvinnlig bekant som turligt nog hade legitimation med sig.

Marlboromannen i Gällivare har det inte lätt. Tre gånger har han fått visa legitimation på Ica Supermarket för att få köpa sina cigaretter.

Och visst, handlarna ska vara noga med åldersgränsen för tobak som är 18 år.

Men i ärlighetens namn: Karl-Erik ser inte riktigt ut som en 18-åring. Faktiskt.

Ölsugna pensionärer

Det gjorde inte heller 87-åriga Judith Lundkvist i Piteå som glömt legget hemma när hon skulle köpa folköl i november.

Inte heller 77-årige Per-Eric Henricsson som dock hade legget med sig när han skulle köpa folköl till pensionärsmötet i Gällivare i höstas.

Allvarligt talat, om kassapersonalen inte kan se skillnad på en 18-åring och en pensionär som gjort sex FN-bataljoner så funderar man ju på om de ens kan skilja på en femhundring och en 50-lapp, säger Karl-Erik.

Aldrig mer Ica, i fortsättningen handlar jag på Coop. Icakortet har jag redan klippt.

Aftonbladet har förgäves försökt nå butikschefen för en kommentar.

Viss flexibilitet”

Men Anders Lönnebring på Icas pressjour säger diplomatiskt:

Icahandlarna är egna företagare och följer sin egen policy.

Fast jag kan hålla med om att man kanske kan visa en viss flexibilitet när det gäller legitimationen i vissa fall.

Men inget ont som inte för något gott med sig:

Hela historien har gjort mig så förbannad att jag beslutat mig för att fimpa för gott, säger Karl-Erik.

Och så tänder han sin sista cigg. För bildens skull.

Men kolla, inga halsbloss!



http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2847100.ab

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter