Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

torsdag 3. juli 2008

Enda mer fra Bergeråsen, og om søstra mi osv. (In Norwegian).

Søstra mi, flytta jo opp til meg, vinteren 1988, og det er en del ting jeg kom på i forbindelse med det.

Jeg skrev jo om det, at jeg rota eller klinte litt med Nina Monsen mest, og litt med Christell opp igjennom årene.

De bodde jo ikke i samme hus, og var ikke i slekt med meg, de her, så selv om fattern var sammen med moren til Christell, så var egentlig ikke vi som søsken, som søstra mi Pia, det ble ikke på samme måten med Christell, synes jeg, siden hun bodde i et annet hus, og vi ikke var i familie.

Så sånn var det.

Men det var også en annen venninne av ste-søstra mi, Gry Stenberg, som også gikk i klassen min, som jeg rota med litt, ikke noe alvorlig da, opp gjennom åra.

Så flytta søstra mi, til Berger, når kan det ha vært da.

Sommeren 1982 kanskje, eller 1983.

En av de.

Jeg var da rimelig deppa, av å bo aleine i Leirfaret, så jeg spurte om hu ville bo der, men det ville hu ikke.

Men når jeg tenker tilbake nå, så synes jeg mye av den oppførselen hennes, har vært litt rar.

Hun Gry Stenberg, var ikke akkurat blant de jentene i klassen, som sa mest på skolen.

Og hun var ikke blant de sossejentene heller.

Hun satt sammen med de minst populære jentene, må man vel si.

Det var Lene Lillevik, Sissel Tysnes, og Gro-Marit, het hun vel, med rødt hår.

De satt foran, når man kom inn i klasserommet, med pultene ved siden av hverandre da, og ingen av dem sa noe høyt, noen gang vel, untatt hvis dem måtte lese noe høyt, eller noe da.

Men, hun Gry var helt ok jente hun egentlig, selv om hun, av en eller annen årsak, ikke var så populær i klassen osv.

De som var populære i klassen var vel hun Hege Rønjom, husker jeg, før hun flytta til Svelvik da.

Og Lene Andersen, var populær.

Og Linda Moen, hun var tre- eller firemenningen min, sa fattern, hun var litt sånn ovenpå og litt vulgær omtrent, og litt tøff, vel, så hu var vel ikke akkurat på godfot med meg.

Hun hadde en sånn rå, litt ekkel latter osv.

Så hun minna meg egentlig litt om hun Laila i Larvik.

Men hun var med på fotball-laget, husker jeg, men bare det første året vel, hun og Lene Andersen vel.

Lene Andersen, stod også og kikka på, da Jan Snoghøj, hadde kræsja i treet, nede ved Berger kirke, for de bodde like ved kirka.

Så sånn var det.

Hun vant en bil i et lotteri en gang, lenge før hun kunne ta lappen.

Og da solgte hun bilen, og kjøpte en tøff Opel, eller noe, i 1988 eller 1989 da.

Vi tok kjøretimer på samme kjøreskole, inne i Drammen.

Og en gang, da jeg gikk på skole i Drammen, i 1988/89 da.

Så gikk hun Lene Andersen, fortsatt på skole i Sande, i 3. klasse der da.

Og det som skjedde, var at jeg skulle vel egentlig på russekro, med en som het Magne Winnem, fra Røyken, i klassen.

I Hokksund, eller noe sånt, tror jeg det kan ha vært.

Og da sov jeg over hos Jan Snoghøj, i Rødgata, i det gamle bedehuset der da, var det vel, som fattern og Haldis kjøpte.

Og brukte som lager og leilighet osv.

Men jeg drakk noen øl der, og bussene i Rødgata, de kjører annenhver gang, på den sida av veien, og omvendt, tror jeg.

Jeg var ikke vant til å ta bussen der, og var litt full, så det ble noe tull.

Så da endte det med, at jeg heller ble og festa hos Jan og dem da.

Og dem var jo kule å feste med de her folka, fra Berger osv., som hang der.

Det var vel Eirik Thorhaldson, og jeg lurer på han som het, hva het han da, en som het Frank kanskje, og en som het, ja jeg kommer vel på det, Bråten, Tom Bråten, tror jeg.

Og da mener jeg, at den her gangen, eller på en annen fest.

For jeg jobba jo på CC i Drammen, så da hendte det noen ganger, at jeg lå over hos Jan på Gulskogen da.

Og en gang, så skulle Tom Bråten, og en annen, tror jeg det var, på fest på Berger.

Og det dem gjorde, var at da ringte dem Lene Andersen, så måtte hu kjøre inn til Drammen, for å hente vårs.

Så lurte jeg litt på det her da, for hun Lene Andersen, så jo jeg på, som en av de mest populære og også mest ordenlige damene, fra skolen osv.

Så jeg lurte på hvordan det kunne ha seg, at de bare kunne ringe henne, så måtte hun kjøre inn til Drammen, for å hente dem.

Hun burde vel bestemme sånn selv, og hun var veldig flink og pen og alt mulig, så jeg skjønte ikke helt det her.

Men jeg var rimelig full.

Og røyka og alt mulig, sigaretter da.

Men Lene Andersen, kjørte ganske fort, jeg tror hun kjørte E18 om Sande.

Og, jeg var rimelig full.

Så da jeg skulle hive ut røyken av vinduet, så traff jeg en sånn metallist, så ble det merke.

Ops.

Jeg har ikke prata med hun Lene Andersen, etter det her, i 1988 eller 89, men det er ikke heller sånn, at jeg var så stolt over det.

Så sånne ting, er det vel greit, å vente en 20-30 år i hvertfall, før en tar opp.

Noe sånt.

Men det som søstra mi sa da, etter at hu flytta til Berger, fra muttern i Larvik, i 1982, eller når det var.

Jeg kom jo ganske greit overens med hun Gry Stenberg, selv om jeg kanskje var like interessert i hun Christell, dattra til Haldis, selv om hu kanskje var litt vanskeligere å komme overens med osv.

Det er mulig.

Men etter at søstra mi, hadde bodd på Berger, et par år, kanskje.

Så fortalte hun meg en historie, som jeg ikke vet om kan ha vært sann eller ikke, og som gjorde, at jeg vel mistet interessen, for hun Gry Stenberg osv. da.

Det søstra mi sa, var at en gang, så hadde hun vært på besøk hos Gry.

Så var det noe med at hun, søstra mi, av en eller annen grunn, hadde måttet låne en underbukse, eller truse da, av Gry.

Også hadde ikke den vært ren.

Så da hørtes det litt ekkelt ut, hun forklarte enda mer nøyaktig.

Men.

Hvorfor skulle søstra mi, låne underbukse eller truse av Gry?

Det synes jeg var rart nå da.

Jeg skjønner ikke hvorfor Pia skulle si det her til meg.

Ville hun at jeg skulle miste interessen for hun her Gry da?

Noe sånt.

Mer da.

Sommeren 1988, så var jeg og tremenningen min, Øystein, fra Lørenskog, på språkreise, i Brighton.

Samme sommer, så var søstra mi, Pia, og Christell da, på språkreise, i Bournemouth.

De bodde hos noen rike folk der, sa de da de kom tilbake.

Men men.

Høsten 1988, så var det EF-språkreise fest, på Sjølyst, i Oslo.

Og da dro både jeg og søstra mi, og Christell og også Øystein dit da.

Da prata jeg med en av venninnene, som Christell og Pia, hadde fått under oppholdet i Bournemouth da.

Det var en veldig pen lyshåret jente vel, fra Oslo.

Hun var niesa, eller noe, til en dame på Bergeråsen, som het Silvia, og som bodde i en vei der.

Skal jeg sjekke Google Maps, om jeg kan huske navnet på den veien.

Skal vi se.

Kollen, het den veien, som Silvia, eller Sylvia, bodde i.

Sissel Tysnes, i klassen, bodde også i den veien, sammen med søstra si, Vigidis, litt lenger bort i den veien, fra Havnehagen.

Så sånn var det.

Også Gry Johansen, bodde i den veien.

Så sånn var det og.

Hva som skjedde da.

Jo, en gang jeg var i butikken, etter å ha besøkt bestemor Ågot kanskje.

Noe sånt.

Så var Syvlia, i butikken.

På Sand der.

Så hilste hu meg, fra hu niesa si da, i Oslo da, som jeg hadde møtt på Sjølyst da.

Så spørr jeg Pia, som vel enten har flytta opp til meg da, eller så var den noen måneder før.

Så spurte jeg om hun jenta da.

Veldig pen jente også.

Så sier Pia, nei hun var bare sånn, at hun lå med alle osv.

Så hun fikk jeg ikke noe telefonnummer til, eller adresse, eller noe, av Pia da.

Jeg vet ikke om Pia jugde, eller ikke.

At hu var sånn og sånn.

Men hun var veldig pen jente, så jeg hadde nok kanskje, kunne hatt mer lyst til å finne ut mer om hvordan hun var selv.

Men søstra mi, sa bare at hun var sånn, at hun lå med alle, også sa hun ikke noe mer.

Så sånn var det.

Det er bra man har søstre osv.

Videre da.

Joda, like etter at søstra mi, flytta inn hos meg, så dukka det en annen, veldig pen dame, fra skolen, Gjerde, i Drammen, opp i leiligheten min.

Det var Monica, eller Monika, Nebel.

Sammen med søstra mi da.

Så kikka hun Monica Nebel litt rundt i leiligheten min, og smilte og sa at jeg hadde stereoanlegg som dem osv.

Så gikk hun ned til Christell da, som var venninna hennes.

Så spørr jeg Pia da.

Hvorfor var Monika Nebel her nettopp?

Ikke noe svar, fra kjære søster Pia.

Så fint å ha søstre.

Søstra mi, hadde jo masse frike-venner.

Og hun dro dem med, til leiligheten min, for å ha fest der med dem, en gang.

Det var kanskje flere ganger hun gjorde det og, men jeg husker spesiellt en gang.

Da kom jeg hjem fra jobben, og hadde noe øl og noen røyk da.

Så spurte ei venninne av søstra mi, som het Heidi, med mørkt hår, fra Drammen, om hun kunne få en øl og noen røyk av meg.

Så spurte jeg, sånn litt ertende tilbake da.

Hva får jeg får det da.

Så sa hu venninna til Pia da, 'et knull'.

Så begyner søstra mi å skrike 'nei', av en eller annen anledning.

Og jeg var vel sånn, at jeg synes sikkert det var greit å tulle med jentene, men å kringkaste det sånn, sånn at alle folka på festen hørte det, da synes jeg det ble litt flaut.

Så sånn var det.

Hu var litt rar hu der Heidi og tror jeg, uten at jeg skal si det sikkert.

Men men.

Videre.

Nei, jeg kom ikke på noe mer nå.

Men jeg synes vel ikke, at søstra mi liksom var på min side da, når det gjaldt dette her, med å få tak i damer osv.

Jeg tror f.eks., at hvis, f.eks. søstra mi, hadde vært interessert i kameraten min Espen, så hadde ikke jeg begynt å sabotere for henne, eller unngått å svare på spørsmålene hennes f.eks.

Cecilie Hyde, spurte, 'hvor er alle vennene dine da Erik', etter at søstra mi, dro med alle frikene fra Drammen, til Bergeråsen da.

Men det som var, var at, jeg ville vel egentlig ikke dra med kamerater fra Drammen, eller andre steder, for å hilse på søstra mi og Cecilie liksom.

Hun hadde vel ikke så bra rykte, hun Cecilie, og jeg hadde jo ikke så mange kamerater da heller, men jeg kjente vel noen, på Berger, Drammen og Svelvik da.

Men men.

Men han Espen Melheim, han likte ikke de her venninnene til søstra mi.

Så han skulle ha meg med å jogge i skogen osv., for han dreiv med orientering osv. da.

Så jeg kunne nesten ikke spørre han, om han skulle være med på fest med alle frikene fra Drammen f.eks.

Men sånn er det vel.

Så jeg spurte ingen om det.

Men men.

Ja, jeg spurte også søstra mi, om det her julekortet fra Nina Monsen da.

Hva det betydde.

Det var bilde av hun Nina på gangbrua, på Berger, og med noe stjerner på osv.

Sølvstjerner, eller noe, var det vel.

Men søstra mi sa ikke noe, som vanlig.

Jeg skjønte jo at det var høflig og hyggelig da.

Men jeg forbandt vel sånne julekort og sånn, med besteforeldre og familie og sånt da.

Liksom ikke så kult da.

Så det var vel litt dumt av meg da.

Men jeg burde vel ha kontakta henne igjen da.

Men jeg tenkte vel på det, da flytta til Oslo, et halvt år seinere, men da hadde visst hu havna på noe institusjon, i Lillehammer, forstod jeg av Christell, var det vel, hvis jeg husker riktig.

Så sånn var det.

Men jeg var veldig opptatt de månedene før jeg flytta til Oslo, med russetid osv., så da blei det bare sånn, og jeg hadde jo leiligheten full av Cecilie Hyde, og søstra mi, og venninnnene hennes osv., så da synes jeg vel det var artig.

Det er mulig.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter