Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

onsdag 2. juli 2008

Mer om familien. (In Norwegian).

Jeg skrev jo i går, på bloggen, at dattra til Haldis, som er sammen med fattern.

Kona hans, må man vel si, selv om de ikke er gift.

Men dattra hennes, Christell, hun hadde noen venninner, da hun var liten, som hun nesten eide, kan man vel nesten si, eller i hvertfall dominerte da, vil jeg vel kanskje si.

Blant annet hun Nina Monsen da, som bodde i en annen gate.

Skal jeg finne ut hvilken gate det var.

Ulvikveien ja.

Hun bodde i Ulvikveien, hos onkelen sin der, hvis jeg har skjønt det riktig.

I samme veien som Edel og Rolf bodde, noen venner av fattern.

Og i samme veien som Carl Fredrik, eller Karl Fredrik Fallan, og Hans Martin, og hunden deres Laura, bodde, hvis jeg husker riktig.

Karl Fredrik gikk i klassen min, og vi hang sammen noen ganger, selv om alltid prøvde å være dominerende.

Men jeg var vel ikke så lett å dominere tror jeg, så jeg klarte vel å holde han på en armlengdes avstand osv., må jeg vel si.

Men samme det.

Den veien gikk vel egenlig ikke til Ulvika.

Men det gikk en sti, som startet, like ved huset til Edel og Rolf og dem vel, og så tror jeg, forbi huset til onkelen til Nina og dem da, jeg husker ikke helt rekkefølgen på husa, men jeg tror det var sånn.

Og den stien, som gikk til Ulviksletta, hvor det stod fotballmål.

Selv om Ulviksletta, ikke var helt rett, den skrådde ned mot Ulvika.

Så det var ikke så populært å spille der, og det var mye mygg.

Men, på St. Hansaften, da pleide det å være fest der.

Arrangert, av Bergeråsen Vel.

Så da grilla alle.

Og de voksne drakk øl osv.

Og barna fikk brus da.

Ved siden av Ulviksletta, så lå Ulvikfjellet, som var artig å klatre opp på, og da kunne man se over til Holmsbu og Rødtangen og Svelvik og sånn da.

Og fra Ulviksletta, så gikk det en sti, til Ulvika.

Det var badestrand, som nesten bare folk fra Bergeråsen visste om.

Så der var det nesten aldri noe folk.

Og da nesten bare lokale.

Det var ikke så bra strand egentlig.

Det var vel en del steiner og tang og sånn der.

Men ellers var den helt grei.

Kanskje litt mye skygge fra Ulvikfjellet osv., det er mulig.

Og den stien som gikk til Ulviksletta.

Den gikk mellom Ulvikveien og Havnehagen da.

Så Haldis og de, de kunne bare gå til hagen sin, bak huset, og så opp en skråning, så var de på den stien, så kunne de gå i to minutter kanskje, så var de på Ulvika da.

Og de samme med de som bodde i Ulvikveien da, de kunne også bare gå fra hagen til den stien da.

Og det var kanskje fler stier, lenger bort i Ulvikveien, som var mer ulendt, det er nok ikke umulig.

Så det var kanskje sånn Nina Monsen og Christell ble kjent da, at de var på den her stien, som gikk mellom gatene de bodde i da.

Det er mulig.

Så hun Nina, hun var nesten alltid hos Christell.

Jeg tror hun sov der om natta og, i hvertfall noen ganger, hvis jeg ikke tar feil.

Jeg tror kanskje moren til hun Nina, bodde i Oslo da, men det skal jeg ikke si sikkert.

Etter at vi var i Jugoslavia, jeg og fattern og Haldis og Christell, sommeren 1980, så begynte jeg å henge litt, nede hos Christell og dem da.

Og da leika jeg med Christell og Nina da.

Det var mye sånn at dem f.eks. sa noe jeg ikke likte, også jagde jeg dem gjennom huset og sånn da.

Vi krangla minst like mye som vi leika.

Så sånn var det.

En gang, så låste dem seg inn på do.

Så slapp dem meg inn.

Det må vel ha vært i 1980 eller 1981 da.

Så jeg var vel 10 år da, og de var vel 8-9 år da.

Så sa Christell, at onkelen til Nina, hadde sagt til henne, at hun skulle få 100 kroner, hvis hun sugde tissen hans.

Mener jeg det var.

Så dette her synes jeg var feil da.

Så sa jeg det her til fattern da.

Og Haldis sa bare nei, og ble forskrekka.

Og fattern sa ikke noe.

Så jeg bare gikk hjem.

Jeg vet ikke hvorfor de sa det til meg.

Christell ville ikke prate om gamle dager, og det her er sånn som er flaut å prate om og, så jeg er ikke sikkert om jeg ville hatt så særlig lyst til å prate om det heller.

Men, jeg fant ikke ut om de gjorde noe med det her da.

Så jeg kjente jo hun Nina ganske bra.

Christell kalte Nina for 'Nasse Nøff', fordi hun så litt ut som Nasse Nøff, i tryne da.

Og det synes visst hun Nina var artig da, hun var ganske lett å komme overens med, i forhold til Christell vel, som var litt mer vant til å vilja si, må man vel si.

Etterhvert, så flytta vel Nina, til moren sin, på Romsås, i Oslo.

Kanskje da hun var 11-12 år, eller noe.

Før Pia, søstra mi, flytta til Berger, tror jeg, eller omtrent på samme tida.

Men hun Nina dukka opp på besøk, på Berger, noen ganger, på 80-tallet.

Blant annet da jeg gikk i 9. klasse, husker jeg.

Da var jeg vel 15 år da.

Det var i høstferien dems i Oslo kanskje, i 1985.

Det var samtidig med at det skjedde noe på ungdomskolen jeg gikk på i Svelvik.

Sånn som det virka for meg, så ga Geir-Arne Jørgensen, og Ditlev Castelan, i klassen, de ga Odd Einar Pettersen, et slags startsignal.

Odd Einar veide vel 90 kg kanskje, han var veldig mye kraftigere, enn de andre i klassen.

Så satt han seg oppå meg, og lata som at han var en stor dame, må man vel si, i friminuttet.

Jeg likte ikke denne flørtinga fra Odd Einar.

Jeg prøvde å hive ranselen på han osv.

Men han bare satt oppå meg, med 90 kg., så jeg kom ikke av flekken.

Han flytta seg, etter 5 minutter, eller noe.

Men da var jeg så sinna, så da bare stakk jeg av fra skolen, og tok bussen hjem.

Og da møtte jeg hu Nina, som vel hadde høstferie i Oslo da, og da hadde vel hu med ei venninne, men ikke den dagen, da bare gikk hu til butikken, på Sand.

Men helgen før, var det vel, så var hu og venninna, fra Oslo, i leiligheten min da.

Og da var dem skikkelig frekke husker jeg, mye frekkere og ovenpå, enn jentene på Bergeråsen, og i klassen f.eks.

Hun Nina, skulle blant annet, ta meg både her og der, mens vi leika eller krangla da, og skulle kjenne hvor stor tissefanten min var osv. da.

Og jeg var vel da 15 år, så da var kanskje hu 13-14 år.

Og sånn turte aldri de jentene på Bergeråsen å gjøre.

Og venninna hennes, med mørkt hår vel, var like gæern.

Så hva de dreiv på med inne på Romsås, det veit ikke jeg.

Men hun Nina var på besøk igjen, i 1988 da.

Altså tre år seinere.

Og da var ikke jeg sånn mobbeoffer lenger.

Da hadde jeg fått en av de ti plassene, som de beste videregående-elevene, fra Vestfolk, kunne få, på skole i Drammen, i Buskerud.

Så jeg kom inn på datalinja på Gjerde Videregående skole, midt i Drammen sentrum, på Bragernes.

Og jeg gikk da ikke lenger på Sande Videregående skole, som lå midt uti skogen, må man vel si, og man måtte gå i en halv time, for å komme til nærmeste butikk osv.

Selv om skolen egentlig var grei nok den, jeg trivdes der og, det var ikke det.

Jeg gikk handel og kontor, og var vel ganske tøff fra all mobbinga i 9. klasse osv., så på Sande Videregående, så ble jeg nesten ikke mobba.

Det var liksom nesten bare siviliserte folk, som man gikk i klasse med der da.

Men i 1988, så hadde jeg jo fått ekstrajobb på CC Storkjøp i Drammen også.

Jeg tok jo kjøretimer, og hadde en kamerat som het Espen, som hadde fått lappen, og som kjøpte med en kasse juleøl, klasse 3, for meg, for han spurte om jeg skulle ha, for han skulle kjøpe selv.

Og en gang kjørte vi inn til Oslo, for jeg skulle kjøpe ny videospiller, for pengene jeg hadde tjent på CC.

Jeg kjøpte videospiller på en butikk på Grunerløkka vel.

Men men.

Og da kom Christell, og skulle ha meg med opp til Nina, som var på besøk, i forbindelse med noe planlegningsdag, eller noe.

Så skulle hun gå tur med bikkja, når de andre skulle hjem, så spurte jeg om hun skulle ha en juleøl hun og.

Så dro vi til meg og drakk noen øl da.

Så så hun på en musikkvideo hele tida.

Jeg husker ikke om det var på videospilleren til fattern, eller om det var den nye jeg kjøpte.

Men jeg hadde en kassett, med masse musikkvideoer på da.

For det var populært, på den tida da.

Skal jeg se om jeg finner den videoen.

Her var den videoen.

Hun Nina dreiv å spolte, og så på denne videoen her ti ganger eller noe da:



Og da fortalte hu, at hu hadde blitt voldtatt osv., så hu var ikke som vanlige damer da, som jeg skjønte det.

Men hu forklarte ikke hvordan sammenhengen var.

Men da hun var sånn 7, 8, 9 år osv., så var jo hun som en søster for Christell, vil jeg si.

Vi dro, noen dager seinere, og så på Kino, i Oslo, på Eldorado, Roger Rabbit.

Skal vi se:



Også sendte hu meg julekort da, av hu og bikkja, tatt oppå gangbroa, på Berger, hvis jeg husker riktig.

Men poenget, hu Nina, var som søstra til Christell, da hu var ung, og bodde på Bergeråsen.

Men hva skjedde seinere.

Søstra mi, flytta opp til meg, noen uker etter det her at jeg og Nina var på kino i Oslo osv.

Og jeg hadde kjøretimer og skole og jobb og russetid, og så måtte jeg kjøpe mat til søstra mi osv., også da.

Og venninna hennes, Cecilie Hyde, flytta også inn der, må man nesten si, i hvertfall ca. halvparten av tida.

Så jeg hørte ikke noe mer fra hun Nina, før jeg traff henne igjen, det var vel, våren 1993, da jeg hadde noe slags perm fra militæret, hvis jeg husker riktig, og da møtte jeg hun og typen hennes, på Stovner Senter, en lørdag tror jeg, så diskuterte vi EU osv., jeg og typen hennes.

Så skulle vi egentlig ut på byen, alle sammen vel, så ringte jeg hun Nina seinere på dagen, men da droppa de det, sa hu.

Så det ville vel vært litt flaut for meg og, men jeg brydde meg ikke så mye om sånn, så jeg hadde nok overlevd.

Men samme det.

Men da hadde hun Nina, vel vært på institusjon, i Lillehammer, i mellomtida, hvis jeg skjønte det riktig.

Jeg flytta jo til Oslo, i 1989, men da hadde vel hun allerede flytta til Lillehammer, hvis jeg skjønte det riktig.

Og etter 1993, så så jeg ikke hun Nina igjen, i det hele tatt vel.

Men, sommeren 2000, var det vel, så kjørte jeg og Pia og sønnen hennes, opp til Geilo, til bryllupet til Jan, halvbroren til Christell, og Hege fra Rødgata, på Gullskogen, på Geilo, i den bilen jeg hadde da, en svart Ford Sierra.

Og da, så fortalte søstra mi meg, at hun Nina Monsen hadde tatt selvmord da.

Men spørsmålet mitt.

Hun Nina, må vel ha vært som en søster for Christell.

Og som en datter nesten, for fattern og Haldis.

Og som en søster nesten, for Jan og Viggo.

Men hvorfor lot de henne havne på institusjon, i Lillehammer osv?

Og hvorfor måtte søstra mi flytta fra dem, opp til meg, i 1988?

Og hvorfor måtte jeg bo aleine, i Hellinga og Leirfaret, fra 1980?

Er det bare Christell de bryr seg om, eller hvordan er det?

Var hun Nina bare en sånn lekekamerat, som skulle være til fordel for Christell, sånn hun skulle bli fornøyd, og det var det liksom, de brydde seg egentlig ikke noe om hun Nina, men bare Christell.

Var det sånn det var?

Og det samme med meg og søstra mi da.

Så hva det er med de her fattern og Haldis og Jan, det skjønner ikke jeg.

Viggo flytta jo til Danmark, så det er kanskje urettferdig å ta med han.

Men fattern, Jan og Haldis, de tar jeg med.

For Jan, han er vel 7-8 år, eller noe, eldre enn meg, vil jeg tippe.

Så på 80-tallet, så var vel han voksen, må man vel si.

Han var vel kanskje 16-17 år i 1980.

Jeg husker fattern lot han kjøre en boble han hadde, uten lappen, og da kræsja Jan, i et tre nede ved Berger kirke, og havna på sykehus i Tønsberg, så da var han vel kanskje 17 år da, rundt 1980.

Så hva de dreiv med, det vet ikke jeg.

Men det kan man kanskje lure på.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter