Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

onsdag 15. oktober 2008

Søstra mi flytta til Oslo. (In Norwegian).

Søstra mi har bodd mange steder.

Jeg tror jeg husker de fleste.

Det var på 70-tallet:

Bergeråsen, i Vestfold.

Vestmarka i Larvik.

Storgata, Østre Halsen, Larvik.

Brunlandnes, Larvik.

Mellomhagen, Østre Halsen, Larvik.

Jegersborggate, Larvik.

80-tallet:

Stenseth Terrasse, Solbergelva, Drammen.

Jegersborggate, Larvik.

Tagtvedt, Larvik. (Hos muttern).

Havnehagen, Bergeråsen, Svelvik. (Hos fattern og Haldis).

Leirfaret, Bergeråsen, Svelvik. (Hos meg, i 89).

Sand, Svelvik. (Hos farmora vår, Ågot, fra 89 til 91 da, når hu var ferdig på VGS).

90 tallet:

Gamlebyen, Oslo. (Pia bodde i bokollektiv, sammen med en gjeng fra Røyken. Jeg bodde da på Ellingsrudåsen, tre kvarter eller noe derfra, med t-bane og buss, var det vel. Så jeg hang ikke så mye sammen med henne, jeg hadde jobb og høyskole, NHI.

Og når jeg dro dit, så ble jeg ofte stående i gangen, i 10-15 minutter, før de slapp meg inn.

Så hva de dreiv med der da, det veit ikke jeg).

Christies Gate, Øvre Grunerløkka, Oslo. (Bokolletktiv, sammen med Monica og Siw, fra Røyken).

De jentene pleide å gå på Jollys, hele tida, de hadde en tegning, hvor de tre gikk på byen, så stod det skilt til Jollys.

Jollys var et sted, hvor det nesten ikke var noen norske.

Det var nesten bare afrikanere, og gjerne av den litt tøffe typen.

Jollys lå i Storgata, ikke så langt fra Gunerius og Sentrum Scene osv.

Så sånn var det.

Ellingsrudåsen, Oslo. (Søstra mi flytta opp til meg, sommeren 93, fordi Monica og Siw flytta tilbake til Røyken, så da hadde ikke søstra mi noe sted å bo.

Så lot jeg henne flytte inn på rommet mitt på Ungbo.

Fordi, farmora mi, Ågot, hu klagde på Pia, da Pia bodde på Sand.

Og fattern, fikk hu jo ikke bo hos.

Eller hun ville ikke bo hos fattern.

For hun flytta jo fra Havnehagen, og opp til meg, i Leirfaret.

Så jeg og Pia bodde der, i 89, da fattern solgte den leiligheten.

Så måtte Pia flytte til bestemor Ågot, på Sand.

Og jeg flytta til Oslo, for å studere etter videregående, som planlagt, i noen år da.

Det var liksom meninga det, at jeg skulle dra til Oslo for å studere, som f.eks. onkelen min Runar hadde gjort.

Han flytta til Kolbotn osv., og gikk på tannlegehøyskolen, i Oslo.

Så sånn var det).

Så søstra mi, hadde ikke noe sted hu kunne dra, i 93, som jeg skjønte det.

Så jeg måtte nesten la hu bo hos meg, på Ellingsrudåsen.

Men hun fortsatte å gå på Jollys, selv om Siw og Monica hadde flytta tilbake til Røyken.

Det var liksom ikke så mye jeg kunne bestemme over hva søstra mi skulle gjøre, syntes jeg.

Dette her var høsten og vinteren 93.

Og jeg var arbeidsledig, etter militæret, og begynte å jobbe mer og mer på Rimi.

Så jeg hadde nok å stri med, med å få meg jobb osv.

Så søstra mi fortsatte å henge med Keyton og vennene sine på Jollys, i helger osv.

Det har liksom aldri vært sånn, at jeg har fortalt Pia hvem hun kan ha som venner osv.

Hun bodde jo hos fattern, i Havnehagen, frem til 89, da hun var 17 år.

Så jeg hadde jo ikke bodd sammen med søstra mi, fra hun var 7-8 år, i 1979, i Larvik og til hun var 17 år, i 1989, på Bergeråsen.

Så jeg hadde ikke noe kontroll på søstra mi jeg.

Det var vel fattern, som måtte ha kontroll på henne da.

Siden hun bodde i Havnehagen, hos han, fra 82 eller noe, til 89.

Så sånn var det.

Så flytta Pia til Tromsøgata, også under Ungbo, i 95 vel.

Og så til et nytt sted i Tromsøgata, på Rodeløkka, i 97 kanskje.

Så flytta hu til Helsfyr, tror jeg, for et par år siden.

Så sånn var det.

Men bestemor Ingeborg, i Nevnlunghavn, hun bebreider meg, for at Pia fikk barn med Keyton fra Somalia, som ikke er så flink far da.

Pia bor jo sammen med Negib, fra Etiopia, og ikke Keyton.

Men Pia flytta jo til Oslo for seg selv, i 91.

Og hadde egne venner, da hun flytta til meg, på Ellingsrudåsen, i 93.

Så hva skulle jeg gjort da.

Skulle jeg latt Pia bo på gata da?

Jeg kunne jo ikke bestemme hvem Pia skulle ha som venner, når hun var 21 år, i 93.

Det gikk jo ikke ann.

Da var hun jo voksen.

Man kan jo ikke fortelle 21 år gamle søstre, hvor de får lov å gå, og hvem de får lov å møte.

Og man kan jo nesten ikke la 21 år gamle søstre, bo på gata heller.

Så jeg skjønner ikke at jeg gjorde noe galt jeg, som bestemor Ingeborg, vil ha det til.

Så det blir jeg litt irritert på, når jeg tenker på det.

For jeg fikk en overhøvling av bestemor Ingeborg, på grunn av det her, for noen år siden.

Så sånn var det.

Med vennlig hilsen

Erik Ribsskog

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter