Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

mandag 13. juli 2020

Jeg tror at dette må være min Jegersborggate-nabo Trine Gundersen, som var et par år eldre enn meg. (Fra Østlands-Posten 5. februar 1983)


https://www.nb.no/items/92e22905522451d99973c429c3982909?page=9&searchText="trine%20gundersen"

PS.

Trine Gundersen hadde også, ei søster, som var et par år eldre enn henne igjen, vel.

Og da vi flytta til Jegersborggate, våren 1978, så var disse Gundersen-søstrene skikkelig hurpete mot meg, (husker jeg).

Vi hadde en veldig stor hage, så disse bodde liksom, ved siden av hagen vår.

(Så de var kanskje litt misunnelige, siden at vi hadde mye større hage, da.

Noe sånt).

Og vi delte portrom med de.

Og den første dagen som jeg bodde der, (var det vel).

Så stod Gundersen-søstrene, (som begge var blonde), og hang, i dette portrommet.

(Husker jeg).

Og de var skikkelig hurpete/kjeglete, mot meg.

(Må jeg si).

De mente at jeg ikke hadde vært på kino engang.

(Noe sånt).

Og det hadde jeg, (forklarte jeg).

(Selv om det muligens var i lag med min mor.

For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Trine dro en gang med min lillesøster Pia og meg, inn på rommet sitt, (i andre etasje, i huset deres), før hu satt seg ned for å gjøre lekser, (husker jeg).

(Jeg bodde i Jegersborggate fra våren 1978 til høsten 1979.

Så det må ha vært en gang, på den tida).

Og jeg mener også å huske, at jeg en gang, surra rundt, i stua dems.

(Av en eller annen grunn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 3.

Trine ble visst konfirmert samme dag som Gækki fra Drama/Creation, (fra Østlands-Posten 29. april 1982):


https://www.nb.no/items/7c5c048af51bf2de6806b03096e25222?page=9&searchText="trine%20gundersen"

PS 4.

Gækki bodde visst like ved den første barnehagen min, (Ulåsen barnehage).

(Hvor jeg gikk fra våren 1976.

Før jeg bytta til Bergeskogen barnehage, (som lå nærmere Mellomhagen), høsten 1976, (eller noe i den duren).

Noe sånt).

Og som jeg har blogget om tidligere.

(Seinest for noen dager siden vel).

Så var det sånn der, (på Ulåsen barnehage), at jentene, skrøyt åpenlyst av meg, (i en gang der), om at jeg var så grom, siden at jeg var høyere, enn en litt eldre gutt.

(Noe sånt).

Og nå lurer jeg på om han gutten kan ha vært Gækki, (for jeg husker at han gutten hadde mørkt hår, hvis jeg ikke tar helt feil).

(Selv om Gækki da vel må ha dumpa, det første året, på skolen, eller noe.

Som min lillesøster Pia.

Cirka tre år seinere, (på Torstrand skole).

For å si det sånn).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 5.

Her er mer om dette:



PS 6.

Gækki gikk visst på Jegersborg barnehage, (hvor min katt Pusi likte seg, (må man vel si), for butikkdama fru Landheim, hadde lagerdør, rett ved siden av barnehagen og hu pleide å slippe inn katta vår, og gi den mat):


https://www.nb.no/items/580dbd749a06d36c1af41145086c9cac?page=5&searchText="geir%20olav%20bøkestad"

PS 7.

Jegersborg barnehage, var 'nest-nabo' med hagen vår.

(En katt kunne gå fra hagen vår til Jegersborg barnehage/fru Landhjems lagerdør, (uten å gå i selve Jegersborggate).

Men ikke et menneske.

For vår hage hadde Gundersens på en side.

Og det var også, en rad med hus/hager/gårdsplasser, på den andre sida, av hagen vår.

Disse husene lå mellom hagen vår og 'Politi-bakken', (som Karlsrogata visst ble kalt, siden at Larvik politistasjon, pleide å ligge, nederst i denne bakken, fram til et stykke ut på 80-tallet, var det vel muligens).

Og så lå Jegersborg barnehage på den andre sida av Politi-bakken igjen.

Så en katt kunne gå fra vår hage, og så gjennom naboen, (de på motsatt side av Gundersens), sin hage/gårdsplass.

Og så over Politi-bakken.

Og så bort til lagerdøra, til fru Landhjem.

(Som var nabo med Jegersborg barnehage).

Og det gjorde Pusi, (så jeg tilfeldigvis en gang, som jeg gikk bortover Jegersborggate, (i retning av torget)).

(Pusi gikk over eiendommen, til en av naboene, til hagen vår.

På en eller annen måte.

Det var kanskje et hull i et gjerde.

Eller om Pusi klarte å hoppe over et gjerde.

Noe sånt).

Og så gikk Pusi over Polti-bakken.

Og så bort til fru Landhjem.

Som så slapp inn katta.

Og da gikk jeg inn til fru Landhjem, (det vil si hennes kolonial-butikk).

Og jeg spurte henne hvorfor hu tok inn katta.

Og fru Landhjem dro meg med, ned på lageret, og viste meg, at katta fikk mat, osv.

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 8.

Det er mulig at fru Landhjem, (som visst egentlig var en gammel jomfru, men min mor kalte henne fru Landhjem, sånn som jeg husker det).

Det er mulig, at hu fru Landhjem, kan ha hatt en slags dyrefløyte, (eller noe lignende), som Pusi hørte.

For fru Landhjem var visst veldig kattegal, (hu var nokså ofte i avisene, for hu ville gi p-piller til Larviks katter, osv.).

Ellers så var det sånn, at lagerdøra til fru Landhjem, stod åpen.

For det var ikke sånn, at Pusi måtte vente, utafor lagerdøra, til fru Landhjem.

(Sånn som jeg husker det).

Pusi slapp inn, med en gang.

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 9.

Jegersborg barnehage, var forresten tidligere, Knut Hamsun sitt hus, (i Larvik).

Hvor han bodde, (noen måneder/år), før han flytta videre, til Sørlandet.

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 10.

Jeg har jo blogget om, at den første tida, i Larvik sentrum.

Så beordret min mor meg, til å lære min lillesøster Pia, (som ganske nylig hadde fått sykkel, nemlig min gamle), å sykle, i Larvika gater.

Men det var også sånn, at min stefar Arne Thomassen, beordret Pia og meg, til å bygge en hytte, i et kjempestort morelltre, (som ble slått ned av lynet, kanskje hundre år tidligere), i vår store hage.

(På cirka den samme tida).

Og da husker jeg, at det var sånn, at tre gutter, stod og glante på oss, en dag.

(Det må vel ha vært, omtrent der, hvor Pusi pleide å gå, (gjennom naboens eiendom), når den skulle, til fru Landhjem.

Noe sånt).

Og det kan kanskje ha vært Muffe og Gækki, (og en til), tenker jeg nå.

(Noe sånt).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 11.

Og de tre guttene, (muligens Muffe og Gækki og en til).

Kan muligens ha vært.

De samme guttene.

Som blåste noe slags etsende nysepulver, inn i nesa mi.

Da jeg skulle ut av biblioteket i Larvik, (det gamle som lå ved siden av Munken kino).

Mens min lillesøster Pia, nesten holdt vakt for de, (må jeg si).

(Kunne det virke som, ihvertfall.

For å si det sånn).

Og en bibliotek-dame dro meg inn på doen, og hjalp meg med å stoppe neseblodet.

(Jeg hadde aldri blødd neseblod før dette.

Men etter dette så blødde jeg neseblod støtt, (i mange år).

For å si det sånn).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 12.

Cirka sånn gikk Pusi, (hu Sol Britt Boldvik, (som kjøpte Jegersborggate 16, av min morfar Johannes Ribsskog, i 1982), har bygget nytt, siden 80-tallet, sånn at huset nå går lenger ned i hagen, for å si det sånn):


PS 13.

Det var forresten sånn en gang.

At Morten fra Bøkelia.

(Som var sønn av min stefar Arne Thomassen sin kamerat/kompanjong).

Han lekte/huska en gang, i Jegersborg barnehage, (som muligens var stengt på den tida, eller om dette var på en lørdag, for eksempel), selv om han var på min alder, (det vil si 8-9 år gammel), husker jeg.

(Og selv om han bodde, bortimot en kilometer unna.

Kan det vel kanskje ha vært).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 14.

Det slanke bygget, som Pusi muligens gikk rett bak, (når den skulle til fru Landhjem).

Det veit jeg ikke hva var.

Det var muligens fraflyttet.

(Eller om det var naboen sin bod.

Hm).

Og noen ganger, når vi satt i stua, i Jegersborggate 16.

Så kunne vi høre krafselyder, (som fra rotter).

Og det reagerte min mors venninne på, (en gang), husker jeg.

Og da sa min mor, at de som hadde bodd der før oss, visst hadde mistet en hamster der.

(Noe sånt).

Men nå tenker jeg.

At det kan ha vært dyr, som holdt til, i dette 'mystiske' bygget, som lå ved siden av vårt i hus, (i retning Torget), i Jegersborggate.

Hm.

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 15.

Her er mer om dette:



PS 16.

Hu Laila Synnøve Moen, (fra PS 3), som ble konfirmert sammen med Trine.

Det er forresten hu 'Bølle-Laila', som jeg har blogget om tidligere.

(Hvis jeg ikke tar mye feil).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 17.

Mer om den fæle Bølle-Laila, (fra Østlands-Posten 5. februar 1983):


(Samme link som øverst i bloggposten).

PS 18.

Sleipe Bølle-Laila døde før jeg rakk å kjefte på a:



PS 19.

Laila var visst gift med en narkoman/uteligger/kommunist, og de hadde problemer med døtrene, men at Laila døde, (før faren fikk tilbake døtrene), nevnes visst ikke, i artikkelen, (fra Østlands-Posten 22. april 2016):


https://www.op.no/barnevern/narkotika/bok/et-telt-et-ullteppe-og-en-pose-amfetamin-var-terje-larsens-hverdag-i-flere-ar-en-morgen-skreik-han-til-gud-i-rein-desperasjon-da-skjedde-det-noe/f/5-36-205175?ns_campaign=article&ns_mchannel=recommend_button&ns_source=facebook&ns_linkname=facebook&ns_fee=0&fbclid=IwAR1VqrlLA0hq0x29PSUDZIstcybSfdZCCRIBTm0Qr0OZtLyiaja93YzSUsY&access=granted

PS 20.

Faren til Gækki kjøpte visst deres bolig, i Byskogen, i 1972, så litt rart, hvis Gækki, gikk i Jegersborg barnehage, (et par kilometer unna), som det står, i PS 6:

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter