Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

onsdag 19. september 2007

cons [2548] 19.09.07 06:56 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
Jeg har kopiert et innlegg her, som jeg har skrevet på et dansk forum:

'DAN (1)
Gender: Masculine

Usage: Biblical

Other Scripts: דָן (Hebrew)

Pronounced: DAN [key]

Means "he judged" in Hebrew. Dan in the Old Testament was one of the twelve sons of Jacob and the founder of one of the twelve tribes of Israel.


http://www.behindthename.com/php/search.php?terms=Dan&nmd=n&gender=both&operator=or


Har dere noe kjennskap til dette eller(?)

Er det noe dere har glemt å fortelle oss(?)

Jeg bare fleiper, men det er jo morsomt med etymology.

Jeg bare kikket litt tilfeldig på hva 'Dan' kom fra osv.

Men er det delte meninger om dette eller, altså etymologien bak 'Dan'.

Kanskje ikke min business som nordmann/norsker men, jeg tar det opp likevel, og beklager på forhånd hvis det var galt!'


Er det noen her på forumet som har noe kjennskap til dette eller?

Jeg har prøvd å se om det er noen andre tolkninger til etymologien, men jeg har ikke klart å finne noen.

Så hadde vært morsomt hvis andre vet mer om dette!
cons [2549] 19.09.07 07:19 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
(og det var et innlegg til, så jeg tar med det i samme slengen:).

Jeg mener, de står jo i Snorres Kongesagaer, at man talte 'dansk tunge' i både Danmark og Norge i vikingetiden, så Norge og Danmark er vel ganske like når det gjelder språk i allefall.

Og Danmark hadde jo Skåne, Småland og Halland osv., og Båhuslen skiftet jo på å være Dansk og Svensk og Norsk.

Så det er jo samme kystlinje så og si.

Og kan dette ha noe med de norrøne gudene og da tro?

Odin hm.. (Woden på engelsk?)

Den siste stavelsen er jo 'din'.

Det er jo nesten 'Dan'.

Det er jo bare et vokalskifte.

Jeg har lest litt i Snorre.

Og Odense er jo oppkalt etter Odin såvidt jeg forsto?

Og de dro videre til Sverige hvis jeg skjønte riktig, (eller hvis Snorre har det riktig).

Altså i følge Heimskringla og Ynglesagaen vel, så regnes Odin (selv om han ble regnet som gud), som den første i den svenske kongerekken(?).

Som også (ifølge Snorre) den norske kongerekken, rundt vikingetiden, stammet fra.

Så jeg vet ikke om det kan være noe substans i dette?

Dette er bare noe jeg skriver i en sen kveldstime.

Jeg må se om jeg klarer å motivere meg mer til å jobbe mer overtid i stedet tror jeg.

Så beklager hvis jeg er 'helt på jordet', som vi sier i Norge.

Altså, jeg beklager hvis jeg skriver mye galt.

Men tilbakemeldinger og koreksjoner/irettesettelse, de mottas med mange takk!

Så på forhånd takk for de!

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter