Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

tirsdag 9. oktober 2007

Tittel på tema: Ledelsen av barnehagene. Tema-Sammendrag: Problemer ved Bergeskogen barnehage på Østre Halsen på 70-tallet.Skrevet: 08/10/2007 08:13
Trådrating:
Linjær : Trådet : Enkel : Grenet
Trådverktøy
Hurtigsvar
Bli varslet på dette temaet
Send temaet på e-post
Legg temate til i favoritter
Skriv ut dette temaet.
08/10/2007 08:13

consVikarInnlegg: 112Ble medlem: 01/09/2007
Nå har jeg prøvd, ved hjelpe av google maps, til å finne den barnehagen jeg gikk på i Østre Halsen, fra jeg var ca. 5 til jeg var 7 år. Jeg fant ut at det måtte være Bergeskogen Barnehage. (Hvis man går fra Mellomhagen, og ned mot Storgata, så tar man til venstre ved veien som utover mot Tjølling er det vel, det blir vel fortsettelsen av veien som går fra Larvik. Og bilene kjører ganske raskt på den veien. Også tar man til venstre, opp på et byggefelt etter en stund, og går oppover en lang oppoverbakke, til man kommer til barnehagen, hvor det var to avdelinger, og en akebakke like ved husker jeg. Og vi hadde vel hver vår frukt på kless-knaggen, jeg tror jeg hadde banan jeg. Men jeg dette var rundt 1975-77, så jeg skal ikke si det helt sikkert. Men jeg husker bestyrerinna der, var vel ei dame med ganske kort, var det hår med rødskjær tro?, glatt rødt hår? Noe sånt. I 30-40 års alderen, kanskje ikke så mye som 40. (det er litt vanskelig å vurdere nå, men hu var eldre enn muttern tror jeg nok ja, så hu var vel kanskje i slutten av 30-åra, eller begynnelsen av 40 åra kanskje, vanskelig å si). Hun var streng alts. Å vi måtte krabbe rundt å leke at vi var et dyr, mens bestyrerinna og de andre tantene analyserte oss da. Dem lurte fælt på hvordan dyr jeg var. Jeg synes vel denna vevingen ble litt kjedelig i lengden ja, og hadde hatt ganske streng opplæring på bordskikk av muttern og også besteforeldre, så jeg husker jeg og søstra mi var sjokkert over hvor mye de andre ungene grisa med maten der. Men samma det. En gang da, så var jeg i slappa av, i pute-avdelingen, eller hva det heter. Så var det en unge som slo eller noe da. Jeg tenkte, nå har jeg tenkt ut et nytt knep her, for å få de dumme ungene til å slutte å slå osv. Så jeg sa bare, nå skal jeg si fra til bestyrerinna, (jeg husker ikke navnet hennes nå), fordi de andre tantene var stort sett snille og greie. Men hu bestryrerinna var kjent for å være streng. Så det var nok at jeg sa til han andre karen, at jeg skulle si fra til hu, og han blei helt oppgitt med en gang, og sa vel 'å nei' eller noe, og fikk vel antagelig litt angst. Så jeg begynte å rope på hu da. Jeg skulle sladre jeg da. Det egentlig ikke noe vondt, men jeg var litt lei av sånn tull, så tenkte jeg skulle prøve den nye teorien jeg hadde funnet på. Så jeg ropte på hu bestyrerinna da. Så kom det bare ei vanlig tante. Så da klagde jeg litt, og sa at jeg ville ha bestyrerinna. Fordi ingen blei noe redd hvis de vanlige tantene kom for å kjefte. Så jeg sa det vel rett ut, at jeg vil ha bestyrerina, for hu er mye strengere. Så gikk dem å henta bestyrerinna da, så forklarte jeg det, at jeg ville at hu skulle kjefte, fordi hu var mye strengere. Men jeg husker ikke om hu kjefte så mye, men jeg trokke hu likte at jeg sa hu var strengere. Men det kunne man egentlig se på hvordan han andre reagerte, jeg trokke han prøvde å slå eller noe etter det. Ja så da satt dem meg til veving hele tida husker jeg, jeg synes ikke sandkassa var så veldig spennende der heller. Å lage kaker med bøtta, det var litt kjedelig, det var ikke så mye å gjøre der nei. Så det ble nesten det samme, det ett og et halvt, eller to årene jeg var der. Så husker jeg en dag en stund etter dette da. Det var om sommeren, det må vel ha vært i 77 da, muligens 76, men det tviler jeg litt på, fordi jeg tror det var på slutten av at jeg var der. Så hadde muttern kommet for å hente oss, og da hadde jeg bare korte ola-shorts på meg husker jeg. Og var nesten alltid i en koma-lignende tilstand i den barnehagen, fordi jeg synes det var rimelig kjedelig. Så, stod muttern og bestyrerinna og jeg og søstra mi, og ei assistent, som het Trine kanskje? Noe sånt, hu hadde mørkt ganske langt hår, og ola-bukse, hu var vel kanskje 17 år da? Noe sånt muligens. Så fant bestyrerinna ut, at siden jeg var så daff/i koma, så betydde det, at jeg måtte gå inn i barnehagen, og ta av meg underbuksa, det skulle gjøre underverker mente hu. Så overtalte muttern til det da. Også fikk hu hu assistenten, Trine eller hva hu het, til å ta meg med inn i et rom i barnehagen, hvor det ikke var noen folk, fordi barnehagen holdt jo på å stenge. Også tok jeg av meg underbuksa som hu sa da. Hu også fortalte meg en hemlighet husker, hu smilte og sa at hu hadde ikke underbuske på seg hu heller. Ja det var jo greit å vite, jeg synes hu virka snill og grei så, det gjorde ikke meg noe om hu fortalte det, selv om jeg ikke helt fant på noe å si tilbake. Jeg sa vel stort sett ikke så mye på den tiden, jeg husker mest vevinga på de små vevene, og det var ved meste det gikk på der omtrent, så jeg lagde vel en bortimot 10 sånne vever muligens. Så jeg må vel ha gjort noe mer og da, men samme det. Men iallefall så skulle muttern ha vårs med på stranda da. Hu prata lenge med bestyrerinna, og bestyrerinna var streng og morsk og, hu var sånn at hvis sa du skulle gå å ta av deg underbuksa, så var ingen hverken barn eller voksne, som sa noe imot det. Hu var kanskje litt sånn hard, kjølig, men myndig tror det rette ordet må være. Streng, morsk og myndig. Da tror jeg ikke det ble så galt. Det er i hvertfall sånn jeg husker det, mest streng og myndig kanskje, men også litt morsk vel. Hvitensand, tror jeg det var, den som er i enden av Storgata der på Østre Halsen. (Mulig det er Langestrand eller noe, lenge siden jeg har vært der). Og shortsen min var jo ikke så veldig lang husker jeg, og ikke hadde jeg underbukse, og jeg var trøtt og i koma som vanlig, men jeg tror vi stopper der med det. Og jeg husker vi bare gikk en tur på stranda, Langestrand var det kanskje, det er der man går en sti med trapper eller bakke, ned til stranda, og man må gå på en sånn sti eller liten vei ganske lenge. Så det blir dårlig plass hvis man møter noen noen ganger. Så vi bare gikk med de samme klærna vi hadde på oss da vi gikk fra barnehagen, så gikk vi bort til enden av stranda, det tok vel 10-15 minutter å gå kanskje, også gikk vi tilbake samme veien til bilen, som stod parkert ved Storgata der som vanlig. Jeg tror det må ha vært noe sånt som juni eller juli 1977 jeg, men det kunne også vært 1976, men det er nok mindre sannsynlig, tror jeg. Men samme det. Jeg prøvde å finne det på Google nå, så det var nok en komunal barnehage mistenker jeg, fordi dem hadde en god del dokumenter osv. på websiden, så det kunne nesten virke sånn. Men samme det. Jo, poenget, hva i huleste var det dem dreiv på med i den barnehagen da. Hu bestyrerinna sa jeg så varm ut, var det muligens, og da skulle det vist hjelpe og ta av seg underbuksa da. Men jeg husker ikke så mye at jeg var varm, hu spurte vel om noe sånt, men jeg svarte ikke på hva hu spurte om, jeg var mest trøtt og kjeda meg, jeg mistrivdes vel egentlig ganske mye der trur jeg, når jeg tenker tilbake. Det mest spennende som skjedde der var at vi fikk luftfukter. Men samme det, det ble den samme regla hver dag i ett og et halvt til to år, men sånn er det vel. Så det var i hvertfall bedre å begynne på Østre Halsen barneskole husker jeg, jeg husker hu lærerinna vi hadde der i første klasse, hu var veldig blid og hyggelig, så det var som natt og dag fra bestyrerinna på barnehagen husker jeg. Så det tror jeg egentlig må ha vært den flinkeste lærerern jeg har hatt, hvertfall den blideste og hyggeligste. Bare for å ta med det i samme slengen, så det ikke blir bare negativt. Så blir det spennende å se om noen har noe snøring på hva dem dreiv med der. Redigert: 08/10/2007 kl 08:14 av cons
Rapporter dette til en Moderator
Svar : Sitat : Topp : Bunn : Rediger
08/10/2007 22:30

borealisDirektørInnlegg: 5894Ble medlem: 08/01/2005
herregud, hva er meningen med dette innlegget?!
Rapporter dette til en Moderator
Svar : Sitat : Topp : Bunn
09/10/2007 00:56

consVikarInnlegg: 112Ble medlem: 01/09/2007
Originally posted by: borealis herregud, hva er meningen med dette innlegget?!Det var vel å finne ut om noen hadde noen formening om hva det var som foregikk der. Forresten, når vi gikk hjem fra stranda, så traff muttern en gutt i 16-17 års alderen muligens. Også spurte hu meg om jeg ville at han skulle komme å besøke oss. Jeg var litt i ørska, så jeg vel tenkte vel mer på hun assistenten i barnehagen. Så jeg var veldig likegyldig til det. Men muttern fikk det til at han skulle besøke oss, mener jeg å huske. Tror han skulle spille noe fotball og, hvis jeg ikke husker helt feil. Jeg hadde fått fotball av bestefattern like før mener jeg å huske, men jeg tror det var han fyren som muttern traff på stranda, som klagde å sa at jeg bare tuppa ballen, fordi det var ingen som hadde lært meg at man ikke skulle gjøre det. Men skjønte ikke helt poenget med at en sånn 16, 17, 18-åring, eller hva det var, skulle dukke opp hos vårs for å spille fotball i hagan vår. Jeg var vel bare sju år, så jeg var ikke helt med på det. Men hva i huleste heiteste granskauen var det som foregikk på den barnehagen og med bestyrerinna da?
Rapporter dette til en Moderator
Svar : Sitat : Topp : Bunn : Rediger
09/10/2007 01:39

TheOldManUnderdirektørInnlegg: 4023Ble medlem: 09/02/2006
Originally posted by: Oldman Du er fortsatt i ørska.I Ørsta? Neida, langt ifra! Han er i Larvik -------------------------
.MessageText_Container {position:relative;overflow:visible;} .Message_TombstoneContainer {overflow:hidden;}

Rapporter dette til en Moderator
Svar : Sitat : Topp : Bunn
09/10/2007 15:19

KaffeKonserntraineeInnlegg: 750Ble medlem: 13/03/2007
Du Cons, jeg vil anbefale deg å oppsøke noen profesjonelle terapeuter for å finne ut hva som skjedde i den barnehagen. De vil gjerne kunne hjelpe deg å få fram minner du gjerne kan ha glemt. Da vil du se ting litt klarere og få litt mer system i tankene dine. Tror egentlig ikke noen her på VA er kompetente til å si hva som foregikk i den barnehagen med mindre de gikk der selv. Det er egentlig lite sannsynlig. Men på den tiden du gikk i barnehage var det ikke så mange barnehageplasser, og folk måtte være glad for at de fikk en barnehageplass hvis de trengte det. Det var ikke så stor fokus på hva som egentlig skjedde i barnehagene den gang som nå. Kan ha skjedd mye rart. Det du skriver om den barnehagen er bruddstykker og såpass usammenhengende at jeg tenker at det er en del ting og minner som kanskje kan være fortrengt, og som du hadde trengt å få opp i dagen for å få en forståelse av hva som skjedde. Det tror jeg best du får hos en profesjonell. Redigert: 09/10/2007 kl 15:25 av Kaffe

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter