Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

onsdag 10. oktober 2007

Tittel på tema: Lærer man om 'trakassering' i skolen? Tema-Sammendrag: Lærer man om trakassering i skolen, eller lærer man bare om mobbing?Skrevet: 10/10/2007 16:43 Linjær : Trådet : Enkel : Grenet
Trådverktøy Hurtigsvar Bli varslet på dette temaet Send temaet på e-post Legg temate til i favoritter Skriv ut dette temaet.
10/10/2007 16:43
consVikar
Innlegg: 120Ble medlem: 01/09/2007
Jeg vet at fra arbeidslivet i Norge og utlandet, (så har jeg til vanlig mest brydd meg om å gjøre jobben best mulig), men av forskjellige grunner, så har det de siste årene blitt fokus på trakassering også.
Men, jeg kan ikke huske at vi lærte noe særlig om dette på skolen.
Vi lærte masse om mobbing, men det virker for meg at når det gjelder arbeidslivet, og når man leser personalhåndbøker osv., så er det mest begrepet 'trakassering' som benyttes?
Hvis noen kan forklare forskjellen på trakassering og mobbing, så hadde det kanskje også gått ann å få med i tråden.
(Jeg skriver tråden på politikk forumet, fordi jeg fant ikke noe arbeidsliv/skole forum, og hva som skal undervises i skolen, er jo skolepolitikk, så da burde det vel kunne passere under norsk politikk.)
Men lærer man egentlig om hva 'trakassering' er i skolen, eller går det mest på 'mobbing' fremdeles.
Eller lærer man om begge begrepene?
Jeg var vel ikke så glad i skolen alltid, så hendte vel i ny og ne at jeg holdt meg hjemme en dag, så det er mulig jeg var hjemme å så på undervisnings-programmer og prøvebildet på TV, den dagen vi skulle lære om trakassering.
Så dette er det sikkert mange som vet bedre enn meg, så det hadde vært veldig bra å få tilbakemelding på, for jeg har inntrykk at slike ting er greit å vite på arbeidsplassen.
F.eks. også hvis man jobber i en ledende stilling, for det er vel aktuelle tema, som kan dukke opp på de fleste arbeidsplasser, og har jeg vært borti ledere, som ikke har hørt om begrepet engang.
Selv om det var i England, og det var snakk om 'harassment' da. Så blir det vel det samme poenget.
Så det hadde det vært morsomt å høre om andre skjønner hvordan dette fungerer.
Redigert: 10/10/2007 kl 16:59 av cons Rapporter dette til en ModeratorSvar : Sitat : Topp : Bunn : Rediger 10/10/2007 17:39
ElizbethBathloryKonserntrainee
Innlegg: 555Ble medlem: 30/01/2007
Hva med å plassere denne tråden under forumet psykologi og psykisk helse?
-------------------------Lenge leve ytringsfriheten
"Islam delenda est"
Redigert: 10/10/2007 kl 17:39 av ElizbethBathlory Rapporter dette til en ModeratorSvar : Sitat : Topp : Bunn 10/10/2007 17:56
havrepalmenAvdelingssjef
Innlegg: 2412Ble medlem: 12/10/2004
Tja.. jeg vet ikke hva..
Det går vel an å være lykkelig i livet uten å være verdensmester! Vi må vel alle forsøke å innfinne oss med våre egenskaper og roller? Tåle livets slag og goder.. leve med det..
Trakassering er ikke bra. Å føle seg trakkasert er kanskje enda verre. Men hverken mobbing eller trakassering er egne fagområder i norsk skole. Det blir slått ned på, mener jeg, slik jeg kjenner skolen fra begge sider av kateteret.
Jeg ønsker trådstarter all lykke i livet, uansett!
Men som sagt; hvor tråden hører hjemme vet ikke havrepalmen .............................. Livet er et rollespill
Redigert: 10/10/2007 kl 18:09 av havrepalmen Rapporter dette til en ModeratorSvar : Sitat : Topp : Bunn 10/10/2007 18:09
consVikar
Innlegg: 120Ble medlem: 01/09/2007
Ja, det ser ut som om temaet i tråden går folk litt hus forbi.
Spørsmålet var altså om man lærer om begrepet 'trakassering' i det norske skolesystemet.
Eller om det bare er fokusert på 'mobbing', slik som jeg mener å huske det var før.
Så får jeg håpe at spørsmålet ble klart og forståelig nå. Rapporter dette til en ModeratorSvar : Sitat : Topp : Bunn : Rediger 10/10/2007 18:19
thorsteinarHeltidsansatt
Innlegg: 280Ble medlem: 02/09/2007
Mobbing og trakassering er vel to sider av samme sak? Trakassering er jo en form for mobbing det også. Jeg tror nok de lærer om det i norsk skole, selv om det ikke er noe eget fag. Men om det hjelper noe, det vet jeg ikke noe om.
-------------------------De røde kaller meg rasist. Det stemmer ikke. Jeg er realist. Er sosialister og antirasister unntatt fra å vise folkeskikk? Rapporter dette til en ModeratorSvar : Sitat : Topp : Bunn 10/10/2007 18:21
havrepalmenAvdelingssjef
Innlegg: 2412Ble medlem: 12/10/2004
Originally posted by: cons
Ja, det ser ut som om temaet i tråden går folk litt hus forbi. Spørsmålet var altså om man lærer om begrepet 'trakassering' i det norske skolesystemet.
Eller om det bare er fokusert på 'mobbing', slik som jeg mener å huske det var før.
Så får jeg håpe at spørsmålet ble klart og forståelig nå.
cons.. Det var dumt at jeg redigerte mitt innlegg lenger opp slik at du ikke så det før ditt neste skriv. Men nok om det.
Hva mener du er forskjellen på trakkassering og mobbing? Svar kort da, er du snill! Rapporter dette til en ModeratorSvar : Sitat : Topp : Bunn 10/10/2007 18:42
consVikar
Innlegg: 120Ble medlem: 01/09/2007
Originally posted by: havrepalmen
Originally posted by: cons

Ja, det ser ut som om temaet i tråden går folk litt hus forbi.
Spørsmålet var altså om man lærer om begrepet 'trakassering' i det norske skolesystemet.

Eller om det bare er fokusert på 'mobbing', slik som jeg mener å huske det var før.

Så får jeg håpe at spørsmålet ble klart og forståelig nå.

cons.. Det var dumt at jeg redigerte mitt innlegg lenger opp slik at du ikke så det før ditt neste skriv. Men nok om det.

Hva mener du er forskjellen på trakkassering og mobbing?
Svar kort da, er du snill!
Jeg vet at trakassering og mobbing nok ikke er det samme.
I allefall virker det sånn for meg etter det jeg har lært i forbindelse med skole og jobb.
Men grunnen til at jeg spurte, var fordi jeg gjerne ville lære mer om dette.
Så det var mer et spørsmål om råd, akkurat det. Rapporter dette til en ModeratorSvar : Sitat : Topp : Bunn : Rediger 10/10/2007 18:47
underatedUnderdirektør
Innlegg: 2734Ble medlem: 21/09/2006
Trakassering er en form for mobbing som går ut på å krenke en person i stedet for å utøve vold, eller andre ting.
--------------------------Ateist. -Stolt medlem av venstre. -Spørsmålet er ikke hva islam går ut på, men hvor mange muslimer som praktiserer hele islam. Rapporter dette til en ModeratorSvar : Sitat : Topp : Bunn 10/10/2007 19:00
consVikar
Innlegg: 120Ble medlem: 01/09/2007
Originally posted by: thorsteinar
Mobbing og trakassering er vel to sider av samme sak? Trakassering er jo en form for mobbing det også. Jeg tror nok de lærer om det i norsk skole, selv om det ikke er noe eget fag. Men om det hjelper noe, det vet jeg ikke noe om.
Ja det er mulig, men jeg kan ikke huske at vi lærte noe om begrepet 'trakasseing' i skolen.
Mens mobbing lærte vi, det hvis man slo og ertet osv.
Men lærte lærerne dine deg om hva trakassering var eller?
Jeg skønner at det ikke er noe eget fag, men grunnen til at jeg spurte var fordi jeg senere selv, har tenkt at dette ville det vært kjekt å ha lært mer om i skolen.
Sånn at man står bedre rustet, for å møte problemet f.eks. i jobbsammenheng, og i tilfeller f.eks. i møte offentlige kontorer, hvor man kanskje hadde hatt nytte av kunne definisjonen.
Hvor går grensen, når blir man trakassert, hva burde man gjøre da?
Sånne ting.
For å ta et eksempel, så kan jeg jo nevne, når jeg dimiterte fra militærtjenesten i infanteret sommeren 93, så hadde jeg bare en deltidsjobb hver 14 dag, som jeg hadde ved siden av militæret.
Så da dukket jeg opp på arbeidsformidlingen på Stovner.
Og han saksbehandleren som registrerte meg i systemet, og som møte var med da, han begynte å trakassere meg, må man vel nesten kalle det.
Han nevnte at jeg var såpass 'fersk' på arbeidsmarkedet.
Med veldig trykk på 'fersk'.
Og fersk er jo et sånt utrykk som brukes i militæret om nye rekruttet.
Så det var tydelig at saksbehandleren var litt opphengt i ting rundt militæret.
For da hadde jo jobbet i nærmere fem år i butikk, pluss et år i forsvaret da. (De fem årene var medregnet deltid ved siden av skole og studier).
Og i tillegg så klarte han å registrere meg som 'ADB spesialist' eller noe.
Jeg hadde jo 33 vekttall fra Norges Høyskole for Informasjonsteknologi, som er en datahøyskole da.
Men nesten ikke jobber ble registrert som ADB-jobber.
Det betyr vel Administrativ Data Behandling.
Det var vel et gammeldags uttrykk også på den tiden.
Så jeg fikk ikke noen kontakt angående jobber i allefall.
Men det jeg husker, var at jeg reagerte jo i møtet, på at han registrerte meg som ADB-spesialist eller lignende, men da hadde rådgiver oppført seg så rart.
Han brukte mye sånn henvisninger til militæret, så jeg synes det kjemerart og uprofessjonelt, så jeg ble ganske satt ut.
Og hadde ikke så tiltro til han, så jeg bare forble stum, selv om han registrerte meg på en snodig jobbkategori.
Men samme det.
Men for å forklare. Når han sier fersk, med trykk på ordet, så virket det som et henblikk av noe slag til militæret, for meg.
Og der er jo 'fersk' et slags 'skjellsord', eller rettere, det er vel et negativt ladet ord.
Som brukes i forbindelse med veteranvirksomhet osv. Kokkene i miliærleire serverer jo blodpudding og blodappelsiner til de nye rekruttene noen ganger, hvertfall fikk vi det.
Og 'blod' var også et sånt ord. I betydningen 'blodfersk' da skulle man tro.
Og 'syl' da selvfølgelig. Eller 'syltapp', hva det nå egentlig er. Men det betydde i allefall 'fersk' rekrutt.
Men uansett, jeg synes det var veldig snodig at en saksbehandler/rådgiver på arbeidsformidlingen skulle være så uprofesjonell, og drive å henge seg opp i sånne uttrykk.
Så jeg dro ikke tilbake dit noe mer, men jeg dro vel en gang til den på Grünerløkka i allefall.
Men poenget da.
Hvis jeg hadde lært om trakassering på skolen.
Hvis jeg hadde kunnet definisjonen, og lært å tolke situsjoner med det i bakhodet.
Så kunne jeg jo rapportert karen da, (fordi det var også mere snodige ting, men noe har jo gått i glemmeboka på nesten 15 år, så jeg husker best helhetsinntrykket).
Men hvis jeg hadde lært om det på skolen, så kunne jeg jo rapportert om det.
Og hvis flere hadde blitt utsatt for det samme, så kunne de også rapportert, og til slutt så måtte forhåpentligvis ledelsen på etaten, ordne opp i problemet på en eller annen måte.
Så det er i den sammenhengen jeg poster om dette. Rapporter dette til en ModeratorSvar : Sitat : Topp : Bunn : Rediger 10/10/2007 19:00
consVikar
Innlegg: 120Ble medlem: 01/09/2007
Originally posted by: underated
Trakassering er en form for mobbing som går ut på å krenke en person i stedet for å utøve vold, eller andre ting.
Skjønner, men lærte lærerne dine deg noe særlig om det i skolen, eller har du lært det senere?

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter