Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

tirsdag 2. oktober 2007

Tittel på tema: Saksbehandlingsprosessen hos Spesialenheten
Tema-Sammendrag: Oppdateres klagerne hyppig nok?
Skrevet: 02/10/2007 10:07
Trådrating:
Linjær : Trådet : Enkel : Grenet

Trådverktøy
Hurtigsvar
Bli varslet på dette temaet
Send temaet på e-post
Legg temate til i favoritter
Skriv ut dette temaet.

02/10/2007 10:07



cons
Vikar

Innlegg: 86
Ble medlem: 01/09/2007

link




link



Hos spesialenheten så tar behandlingstiden i gjennomsnitt mer enn 250 dager for en klage å bli behandlet.

Og klagerne, blir såvidt jeg har forstått, ikke oppdatert i mellomtiden.


Mens i andre land, f.eks. Storbritania, så blir klagerne fortløpende oppdatert om hvor i systemet klagen behandles for øyeblikket.

Og det tar sjelden mer enn 28 dager mellom hver oppdatering.


Så, er det greit at det kan gå i gjennomsnitt mer enn 250 dager mellom hver oppdatering fra Spesialenheten, eller burde klagerne oppdateres oftere?
Rapporter dette til en Moderator
Svar : Sitat : Topp : Bunn : Rediger


02/10/2007 10:14



borealis
Direktør

Innlegg: 5854
Ble medlem: 08/01/2005 saksbehandlingstid og oppdateringstid er to forskjellige ting, og bør ikke sammenlignes. ikke søren om sakene er oppklart særlig mye fortere i storbritannia enn i norge.
Rapporter dette til en Moderator
Svar : Sitat : Topp : Bunn


02/10/2007 12:16



cons
Vikar

Innlegg: 86
Ble medlem: 01/09/2007 Originally posted by: borealis

saksbehandlingstid og oppdateringstid er to forskjellige ting, og bør ikke sammenlignes. ikke søren om sakene er oppklart særlig mye fortere i storbritannia enn i norge.



Nei det kan være.

Men bare for å ta et eksempel:

Rundt månedskifte april/mai, så tok jeg kontakt med både ipcc og Spesialenheten, angående to forskjellige saker som vel kan sies å være forbundet i den grad, at ambasaden i London, fortalte meg, at hvis jeg ønsket at det norske og britiske politi, skulle samarbeide, så måtte jeg selv kontakte dem angående dette. (Noe jeg har gjort).

I den britiske klagesaken, så har jeg vært gjennom møte på lokal politistasjon, svar på klage, 'appeal' på avslag om etterforsking, 'upheld appeal' fra ipcc.

Mens i den norske klagesaken, så har jeg kun fått et brev, fra Spesialenheten, om at klagen er mottat.

Jeg kikket såvidt i en brosjyre, som fulgte med et brev fra ipcc, og der stod det, at hvis jeg ikke hadde hørt fra politiet innen 28 dager, så burde jeg ta kontakt selv.

Mens, fra Spesialenheten, så fulgte det ikke med noe lignende veiledning.

Men jeg fulgte den britiske veiledningen.

Og når jeg ikke hadde hørt noe på rundt 4 uker da, så ringte jeg selv angående en oppdatering da.

Så spurte jeg, fordi jeg vant til det fra den britiske saken, om hvor lenge jeg måtte regne med å vente på neste oppdatering, før jeg eventuelt skulle kontakte de igjen.

Sånn som det stod i den britiske veiledningen, at hvis det gikk mer enn 28 dager, så skulle man ta kontakt.

Jeg lurte på hva som gjaldt i Norge.

Og da fikk jeg svar at det kunne de ikke si, men de kunne si meg at jeg helt sikkert skulle få svar.

Og dette var vel i juni, jeg sjekka nå, jeg tror det må ha vært uke 24.

Så i midten av juni.

Og nå er det i begynnelsen av oktober.

Så da har det gått tre og en halv måned siden forrige oppdatering (som jeg ringte selv angående).

Og 5 måneder siden jeg sist hørte fra Spesialenheten. (Spesialenheten sendte meg en bekreftelse på at anmeldelsen var mottatt).

Det vil si 150 dager.

Så det virker nesten for meg, hvis jeg skal gå ut fra det eksempelet jeg kjenner best, som om både oppdaterings-hyppigheten er raskere og i hvertfall at ting generelt går raskere unna.

Spørsmålet er vel kanskje om den norske Spesialenheten, skulle hatt en lignende veiledning, som ipcc har.

Så hadde det vært enklere å vite hvordan man skulle gå frem.

Nå har jeg ventet 100 dager ca. siden forrige kontakt/oppdatering.

Jeg har allerede purret.

Så jeg vet ikke helt hvordan det er smartest å gå frem i forbindelse med det.

Men hvis det er noen som er eksperter på det, så tar jeg gjerne mot tilbakemeldinger på det.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter