Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

søndag 12. oktober 2008

En ekspert i ledelse og psykologi i Norge, som bl.a. skriver for ukeavisen Ledelse, beskriver Bertelsmann Arvato/Microsofts metoder som 'sanseløse'.




Google Mail - Forsterkning som ledelsesmetode.










Google Mail


Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>




Forsterkning som ledelsesmetode.











Rolf Marvin Bøe Lindgren
<r.m.b.lindgren@usit.uio.no>



Sat, Oct 11, 2008 at 11:42 PM




To:
Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>








On 11. okt.. 2008, at 22:55, Erik Ribsskog wrote:




Hei,



jeg har jobbet i utlandet, (for Bertelsmann Arvatos Microsoft

Scandinavian Product Activation, i Liverpool).



Det fikk jeg opplyst av en team-leader at de ble lært opp til å bruke

'forsterkning' eller 'reinforcement',

som hun sa, som ledelsesmetode.



Jeg kikket tilfeldigvis på ukeavisen ledelse, for jeg tenkte jeg kunne

sende de et spørsmål.



Så så jeg at du skrev der, og jeg så også at du er utdannet innen psykologi.



Såvidt jeg forstår, så er forsterkning, en del av det faget.



Og siden det virker som for meg, at både ledelse og psykologi, er dine

felt, så tenkte jeg, at jeg kunne

prøve å sende en e-post for å høre om du hadde noen synspunkter, på

bruken av forsterkning, som

ledelsesmetode.



Jeg mener at dette er en tvilsom (har også fått beskrev det de gjorde

som ulovlig) metode. (Etter å ha

jobbet ti år med ledelse, i Rimi, i Norge, og hatt org. og ledelse som

fag, på vgs. og høyskole).



Det som foregikk, var at hvis medarbeideren ventet mer enn 5 sekunder

mellom samtalene,

så skrek team-leader gjennom rommet, at 'navn, your on wrap-up'.



Altså en slags psykologisk straff, som ble skreket gjennom rommet,

etter 5-15 sekunder.



Noe slikt.



Og lederne ble lært opp til å bruke 'reinforcement', som

ledelsesmetode, på lederopplæringen.



Jeg bare lurte på om du tilfeldigvis hadde mulighet til å gi noen

kommentarer til dette, ettersom

jeg driver og skriver om det som foregikk i firmaet på nettet, og også

prøver å få en arbeidssak

i gang, siden det var mye annen mobbing osv., i firmaet, i tillegg.




Med forbehold om at dette er en korrekt gjengivelse, så er «forsterkning» som prinsipp noe av det mest effektive og samtidig det mest humane som kan brukes som metode for å endre atferd, og det finnes en hel vitenskap rundt dette, med filosofisk grunnlag, forskningsmetodikk, resultater og metoder.



Dette som beskrives her virker, hvis det er korrekt gjengitt, som noe helt annet, hvor ordet forsterkning brukes helt annerledes enn det vanligvis gjør. Dette virker direkte sanseløst og uten støtte verken i teori eller metode.



--

Rolf Marvin Bøe Lindgren

http://www.grendel.no/

http://www.elvetun.no/

+47 40061755










Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter