Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

tirsdag 14. oktober 2008

Han gamle sjefen til Pia, han var en artig skrue. (In Norwegian).

Lurt av mafiaen med juggel og glassperler
LOMÉ (Dagbladet): Henning Holstad (48) og kollegaen (31) gjorde avtale med en kvinne som kan være kona til den dødsdømte krigsforbryter Foday Sankoh. De to skulle ta vare på et pengeskap med smykker og juveler verd 250000 US-dollar. De skulle oppbevare den for madame Sankoh i fem år. I går ble de to løslatt.
HALVARD HELLE
halvard_helle.html@
Tips en venn på epost Tips på mobil Del på Facebook Skriv ut artikkelen Mindre skrift Vanlig skrift Større skrift

USKYLDIG OFFER: Henning Holstads historie om hva han ble utsatt for i afrikanske Lomé er mer utrolig enn mange av de verste røverhistorier.
Foto: JON TERJE H. HANSEN

annonse

Men da sikkerhetspolitiet i Togos hovedstad Lomé åpnet safen dagen etter at Holstad og hans 31 år gamle ansatte ble arrestert, fant de bare glassperler og verdiløse plastsmykker.
De norske lykkejegerne var lurt trill rundt av den angivelige fru Sankoh og det som trolig er en internasjonal mafiabande fra Nigeria og Kamerun.

- Ringte ikke alarmklokkene, Holstad?

- Hvor skulle de ringe? Vi hadde sjekket alt. Alle papirer var i orden. Ålreit, dette er Afrika, men vi hadde ingen grunn til å tro vi ble lurt, sier Frp-mannen.

Svindelsaken
Henning Holstad og en 31 år gammel kollega ble arrestert i Togo 20. september. Utenriksdepartementet i Togo nektet for arrestasjonen, men nordmennene satt i sentralfengselet i hovedstaden Lomé.

4. oktober sa en tjenestemann at nordmennene er siktet for besittelse av kokain og for ulovlig innføring av militært materiell.

Holstad og kollegaen har snakket med en kvinne med tildekket ansikt på hotell Krimas i Lomé. Hun kan ha vært kona til opprørslederen i Sierra Leone, Foday Sankoh.

Dødsdømt
I går bestemte en forhørsdommer i Lomé seg for å løslate de to kollegene fra budbilbransjen i Oslo. Men før det fortalte Holstad sin versjon av historien til Dagbladet. I grålysningen i går morges møtte vi de fengslede nordmennene i det beryktede sentralfengselet i hovedstaden. Kontrasten var enorm til luksushotellet de sjekket inn på i går kveld.

Holstad benekter at han visste den mystiske kvinnen han møtte flere ganger på hotell Krimas i Lomé, kan ha vært kona til den dødsdømte opprørslederen Foday Sankoh fra Sierra Leone. Dette har vært et hett spor i politiets etterforskning.

Sankoh er ansvarlig for å ha myrdet og lemlestet tusener av mennesker i det borgerkrigsherjede vestafrikanske landet. Kona er ettersøkt for diamantsmugling ut av Sierra Leone.

- Hun opptrådte helt åpent og beveget seg fritt i Lomé. Hun presenterte seg som Miriam Sankoh. Historien vi fikk, var at verdisakene var familieting som tilhørte henne. Vi forsto det også slik at hun hadde søkt om politisk asyl i Togo, sier Holstad.

Kilder som har sett sakens dokumenter sier de er usikre på om fru Sankoh i det hele tatt finnes.

Lurt av mafiaen


- Nordmennene har vært meget naive. De er blitt lurt av en mafiabande fra Nigeria og Kamerun, sier de.

Her er Holstads versjon om hva som skjedde:

- Vi hadde en forretningsavtale med en person i Lomé som utga seg for å være fra Sierra Leone. Avtalen var at vi skulle overta en sikkerhetsboks med smykker og juveler for 250000 amerikanske dollar, sier Holstad.

- Vi hadde en skriftlig kontrakt om å forvalte og investere midlene i pengeskapet i en periode på fem år, sier Holstad, som hevder det var tyske forretningsfolk som i første omgang formidlet kontakten med et firma i Lomé.

Vill biljakt
Sammen med en av sine ansatte dro Holstad i begynnelsen av september til Togo. I et sikkerhetshus ble han fortalt at det ville koste 37000 amerikanske dollar å frigi stålskapet med juveler. Stålskapet skulle være deponert i en bank i Lomé.

Holstad ville tenke over saken. Vel hjemme i Norge bestemte han seg, i samarbeid med tyskerne, for å akseptere tilbudet.

Holstad dro deretter tilbake til Togo sammen med 31-åringen. Han betalte de 37000 dollarene. Mesteparten kom fra tyskerne.

- Selv investerte vi 6000 dollar, sier Holstad.

20. september mottok de to nordmennene det svære stålskapet, som de lempet inn i leiebilen sin. Kvinnen kjørte i egen bil. Plutselig sperret en annen bil med fem ukjente menn veien. Nordmennene ble redd for at det var banditter som ville røve skatten.

- Det ble en vill biljakt gjennom gatene i Lomé, forteller Holstad.

Men folkene som fulgte etter de to nordmennene var agenter fra togolesisk sikkerhetspoliti. Holstad og 31-åringen ble pågrepet i en dramatisk aksjon i hotellobbyen på hotell Krimas.

- Da politiet dagen etter åpnet safen, fant de ingenting. Pengeskapet inneholdt juggel, verdiløst bijouteri og øredobber i plast, sier Holstad. Han mener bestemt det var ekte varer de fikk et gløtt av før overleveringen og undrer seg over hva som har skjedd i mellomtida.

Kokainsiktet
Det var ikke forretningstransaksjonene som formelt sett brakte nordmennene i arresten. Påtalemyndigheten i Togo siktet Holstad for bruk og oppbevaring av kokain.

- Har du brukt eller oppbevart narkotika under oppholdet i Togo?

- Nei. Rapporten om dette var falsk. I kofferten på hotellet hadde jeg bittelitt koffeinpulver - like mye som en halv globoid. Av hensyn til magen bruker jeg dette i stedet for å drikke kaffe.

- Under ransakingen fant politiet pulveret og sa det var kokain. På toppen av det hele sendte de stoffet til analyse, og da var det plutselig blitt til 12 gram kokain, sier Holstad.

Både han og 31-åringen var også siktet for å ha hatt to walkie-talkier hver, som togoleserne regnet som militært kommunikasjonsutstyr. De to sier imidlertid det dreier seg om fribånds kommunikasjonsutstyr som er helt vanlig i budbilbransjen hjemme i Oslo.

Men i går kveld var de bare lykkelige over å ha sluppet fri: - Ja vel, så var det vel et eventyr da, sier Holstad.


Publisert lørdag 07.10.2000 kl. 07:58, oppdatert 04:10

http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/10/07/222269.html

Politiet: Taxisjef Henning Holstad tok pirattaxi
Stoppet av patrulje - fikk 750 kr. i bilbeltebot
Av Rolf J. Widerøe og Alf Bjarne Johnsen 06.06.2005 kl. 08:05 Kilde: VG

Taxi2-sjefen Henning Holstad (53) satt i baksetet da politiet stoppet det de mener var en pirattaxi forrige helg.


TAXI-TOPP: Henning Holstad er grunnlegger og daglig leder av et av Oslos fire taxiselskaper, Taxi2. Foto: Trond Solberg
VG Nett følgerBil og trafikk / RSS
Lag din egen RSS
Selv hevder Holstad at sjåføren var en perifer bekjent.

Men sjåføren som skulle kjøre Holstad og hans selskap fra Oslo sentrum til Aker Brygge natt til forrige søndag, er anmeldt av politipatruljen for å ha kjørt pirattaxi.

- Jeg vil mene at det ikke var noen pirattaxi, men en person jeg gjenkjente som en tidligere søker til en sjåførjobb hos oss, som kjørte bilen, sier Holstad til VG.

I dag ler han av episoden, samtidig som han motvillig erkjenner at det er en smule pinlig for ham som grunnlegger og daglig leder av et av Oslos fire taxiselskaper, Taxi2.

Hygget seg

- Jeg var ute og hygget meg som privatperson. Men jeg skjønner jo at dere vil skrive om det, sier Holstad, som også er medlem av bystyret i Oslo for Frp.

Henning Holstad og hans følge kom ut av nattklubben Rexx på Hotel Bristol i Oslo sentrum. Klokken var mellom tre og fire da historien begynte:

- Vi hadde nok et par i promille da vi kom ut. Vi så etter en ledig bil, men det var lange køer på taxiholdeplassen. Da kommer denne bilen. Han ruller ned ruten og sier hei. Det er åpenbart at han kjenner meg, og han tilbød seg å kjøre oss.

- Det var jo aldri snakk om noen betaling, og vi betalte heller ikke, sier Henning Holstad.

- Det var vel ikke naturlig at sjåføren skulle kreve betaling da han etter kort tid ble stoppet av politiet på mistanke om piratkjøring?

- Nei, det var det vel ikke. Men jeg fastholder at det ikke var en pirattaxitur. Han tilbød seg bare å kjøre oss. Vi snakket ikke om betaling.

Holstad forteller videre at han og hans selskap satte seg inn i bilen. Halvveis hjem til Aker Brygge, hvor Holstad bor i en restaurert trebåt, ble bilen stoppet av politiet.

Logget

Det fremgår av loggen ved Oslo-politiets operasjonssentral:

- En bil ble stanset i Munkedamsveien klokken 04 natt til forrige søndag. Føreren ble anmeldt av politipatruljen for å ha kjørt piratdrosje, sier operasjonsleder Ellen Ulvin i Oslo politidistrikt.

- Ble dere også anmeldt, Holstad?

- Politimannen truet med å lage vanskeligheter for meg og taxiselskapet mitt, men jeg ba ham roe seg ned og unnskylde oss for at vi hadde vært en tur på byen og hadde en viss promille. Men vi ble bøtelagt.

- For hva da?

- Vi var to som fikk 750 kroner hver i bot for å ha sittet uten bilbelte.

- Vedtok du boten?

- Selvsagt. Jeg mener mye om den loven, men jeg satt nå der uten bilbelte, så jeg hadde ikke så veldig mye å si til mitt forsvar.

- Hva skjedde med sjåføren?

- Det vet jeg ikke. Vi var nesten hjemme, så vi gikk resten av veien.

Stasjonssjef Stein Hustad ved Sentrum politistasjon bekrefter at han er kjent med saken.

- Flere piratdrosjer ble tatt den helgen. Sentrum politistasjon kjørte en aksjon sammen med trafikkseksjonen i Oslo-politiet og trafikketaten i Oslo, sier Hustad.

Han opplyser at det ikke er så mange som kjører piratdrosje i Oslo sentrum lenger.

- Problemet var mye større før, opplyser han.

Pådriver

Politiet har jobbet bevisst med problemet.

- De ivrigste pådriverne for at politiet skal gjøre dette, er taxinæringen selv, sier Hustad.

Han mener det er viktig at næringen stiller opp med nok biler i helgene.

- På den måten tømmes byen fort, og da blir det ikke noe marked for piratdrosjer, sier Hustad.

- Dette må ha vært fryktelig pinlig for deg, Holstad, siden taxinæringen i Oslo og politiet kjører kampanje mot pirattaxiene?

- Vi opplever ikke pirattaxikjøring som noe problem. Det er kanskje et problem i en knapp time sent på natten i helgene, men ellers i uken klarer det store antallet taxier å ta unna trafikken. Dessverre stenger alt uteliv samtidig, slik at det blir en voldsom opphopning av folk som vil ha bil mellom tre og fire på natten, sier Henning Holstad.

- Deltar sjåførene i Taxi2 i kampanjen mot pirattaxiene?

- Nei, det er så få pirattaxier i Oslo nå for tiden. Hvem kan gjøre business ut av å jobbe to timer i uken? spør Holstad.

Av flere ferske dommer fra Oslo tingrett fremgår det at pirattaxisjåfører straffes med mellom 8000 og 16000 kroner i bot.

Ved annen gangs mistanke om pirattaxikjøring har politiet rutinemessig avskiltet kjøretøyet på stedet.

Det er derimot ikke straffbart å være passasjer i pirattaxi. Bare man passer på å feste sikkerhetsbeltet...

(VG 06.06.2005 kl. 08:05, Sist oppdatert 06.06.2005 kl. 08:09)

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=105125

Oslos ordfører ler av Frp-politiker på Romania-tur- Og han representerer i hvert fall ikke meg, sier byrådsleder Erling Lae (H).
HARALD S. KLUNGTVEIT
hkl@dagbladet.no
GRO ROGNMO
gro@dagbladet.no
156Tips en venn på epost Tips på mobil Del på Facebook Skriv ut artikkelen Mindre skrift Vanlig skrift Større skrift
(Dagbladet.no): Ledelsen i Oslo Kommune ble i går plutselig klar over at Frps bystyrerepresentant og gruppeleder Henning Holstad er i Romania, og at han slett ikke skal ha vært noen tafatt turist i de monumentale maktkorridorene i Bucuresti.
VIL HOLDES UTENFOR: Byrådsleder Erling Lae (H) vil ha minst mulig med Holstads utenlandsreiser å gjøre, siden det ikke er hans bord formelt.


MILDT OPPGITT: Ordfører Fabian Stang (H) gjør det klart at Holstad ikke har ryggdekning fra Oslo kommune på den uvanlige Romania-reisen.

Emneord
Politikk 2400
annonse



Etter det Dagbladet.no får opplyst var det på hjemmesiden til den rumenske ambassaden i Norge at det gikk fram at Holstad er på et «offisielt» besøk i Romania, og at han skulle ha møter med høyerestående representanter for rumenske myndigheter.

Meldingen, som ikke var å finne på hjemmesiden sent i går kveld, utløste hoderystende aktivitet på flere kontorer i Rådhuset, og en telefonsamtale med Holstad selv skal ikke ha oppklart saken sett fra kommuneledelsens ståsted.

- Jeg ble invitert av den rumenske ambassaden til et informasjonsmøte om rumenske tiggere i Oslo. Dette syntes jeg var både interessant og relevant, og takket derfor ja, sier Holstad, som er leder av helse- og sosialkomiteen, til Dagbladet.no.


Stang ler
Ordfører Fabian Stang (H) bekrefter at han i går ble gjort kjent med Holstads utflukt og oppholdets offisielle karakter, men er mer lattermild enn opprørt.

- Hahahaha. Unnskyld at jeg ler. Min kommentar er denne: Om Holstad er i Romania er det forutsetningsvis på en velfortjent høstferie. Oslo kommune har de siste dagene ikke hatt noen delegasjon eller representant i Romania som er klarert med ordføreren eller forretningsutvalget, sier Stang til Dagbladet.no.

I et forsøk på å få oversikt over Holstads mandat, tok ordførerens kontor kontakt med byrådsleder Erling Lae (H), etter at Holstad hadde etterlatt inntrykk av at Lae hadde gått god for turen.
- Han representerer i hvert fall ikke meg, sa imidlertid Lae til Dagbladet.no i går kveld.

Byrådslederen opplyser at heller ikke han hadde hørt om detaljene rundt Holstads utenlandstur før gårsdagens oppstyr i Rådhuset.

- Jeg vet ikke annet enn at Holstad er i Romania, og at kommunen definerer det som en privat reise. Jeg legger meg aldri opp i hva bystyrerepresentanter gjør.


Semioffisielt på egen regning
Holstad hevder på sin side at han informerte Erling Lae personlig på byrådslederens kontor.

- Jeg synes det er rart om han ikke husker det. Jeg informerte ham om invitasjonen, og ba ham informere ordføreren. Jeg informerte også arbeidsutvalget i helse- og sosialkomiteen. Da jeg var usikker på hva som egentlig ville komme ut av møtet reiste jeg til Bucuresti på egen regning, sier Frp-politikeren.

Han informerte også arbeidsutvalget at dersom møtet viste seg å bli matnyttig ville han eventuelt komme tilbake til hvorvidt regninga skulle betales av kommunen.

- Men var du på en offisiell reise til Romania?

- Jeg reiste dit som privatperson, men er jo leder av helse- og sosialkomiteen 24 timer i døgnet. Det var vel derfor jeg ble invitert. Jeg kan ikke se at jeg har gjort noe galt i denne saken, sier Holstad.

- Kommer du til å presentere regninga for kommunen?

- Det har jeg ikke tatt stilling til, svarer Holstad, som mener han hadde god nytte av møtet med den rumenske statssekretæren.

- De rumenske tiggerne i Oslo er en ting som opptar både meg og komiteen, og hele Oslo vil jeg tro. Derfor syntes jeg det var nyttig å få mer informasjon om saken fra rumensk side, sier Holstad.


Kirker og tiggere
Byrådsleder Erling Lae understreker at representantenes reiser i jobbsammenheng er forretningsutvalgets og ordførerens bord, mens han selv håndterer byrådene.

- Hvis byrådene skal representere kommunen på reiser må jeg alltid godkjenne det i forkant. Men hva bystyrerepresentantene foretar seg er ikke mitt bord, sier byrådslederen.

- Holstad sier han informerte deg personlig om turen?

- Det er riktig at han sa at han skulle til Romania. Dette var i sammenheng med at han lurte på om det fantes noen tomter i Oslo som kunne være aktuelle til å bygge en kirke for de rumenske innvandrerne i Norge. Dette fikk han en liste over. Men hvor han skal reise og hva han skal gjøre har altså ikke jeg noe med, sier Lae.

I tillegg til at Henning Holstad er leder av Helse- og sosialkomiteen i bystyret, er den omstridte forretningsmannen og politikeren også medlem av forretningsutvalget, der reisen hans altså skulle vært godkjent om den var tenkt som en representasjonsjobb.

Dagbladet.no har onsdag forsøkt å få en kommentar om Holstads møtevirksomhet fra den rumenske ambassaden i Oslo, men den har foreløpig ikke besvart henvendelsene.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/10/01/548832.html

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter