Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

torsdag 13. november 2008

Mer fra diskusjonen om Grandiosa og norsk mat, på Usenet. (In Norwegian).

Thomas Lundquist View profile
Harald Mossige writes: > Det er dei store matvare produsentane som i praksis styrer kva > sombiforbrukarane i Norge skal kjøpa, og for dei er der bare /eit/ > mål som er heilagt, forteneste. Dei gjev fulstendig faen i kva > kundene treng. Kundene er ikke gode de heller. Lidls problemer er et godt eksempel. Kundene vil ha billige norske merkevarer, ikke billige varer. De tror, tross bevis på det motsatte, at Gilde og Prior er bra vare. Og siden Gilde og Prior er Godt Norsk får de stor nok makt til å hindre de som reelt er gode og bra i å få plass i butikkene. > > Er leverandørene av mat i Norge som en slags mafia? > Ja. Det er dei. Liten tvil om det. > Ennå finnes der små produsenter som satser på kvalitet, men > eg har store vansker med å finna slike varer i nokon av dei tri > store forretningane her i bygda. Ikke så rart det, både kunder som vil betale minst mulig og butikker som ikke tør slippe dem til fordi da blir bødene sure. ez -- Med infrastruktur bygger vi landet. Siteringsproblemer? : http://www.bersvendsen.com/usenet/quoting.html
More options Nov 13, 7:27 am

Newsgroups: no.alt.mat
From: Thomas Lundquist
Date: 13 Nov 2008 08:27:37 +0100
Local: Thurs, Nov 13 2008 7:27 am
Subject: Re: Mistanke om at det er noe galt med innholdet i Pizza Grandiosa.
Reply | Reply to author | Forward | Print | Individual message | Show original | Report this message | Find messages by this author

Harald Mossige writes:
> Det er dei store matvare produsentane som i praksis styrer kva
> sombiforbrukarane i Norge skal kjøpa, og for dei er der bare /eit/
> mål som er heilagt, forteneste. Dei gjev fulstendig faen i kva
> kundene treng.


Kundene er ikke gode de heller. Lidls problemer er et godt
eksempel. Kundene vil ha billige norske merkevarer, ikke billige
varer. De tror, tross bevis på det motsatte, at Gilde og Prior er
bra vare.

Og siden Gilde og Prior er Godt Norsk får de stor nok makt til å
hindre de som reelt er gode og bra i å få plass i butikkene.



> > Er leverandørene av mat i Norge som en slags mafia?

> Ja. Det er dei.



Liten tvil om det.


> Ennå finnes der små produsenter som satser på kvalitet, men
> eg har store vansker med å finna slike varer i nokon av dei tri
> store forretningane her i bygda.


Ikke så rart det, både kunder som vil betale minst mulig og
butikker som ikke tør slippe dem til fordi da blir bødene sure.

ez
--
Med infrastruktur bygger vi landet.


Siteringsproblemer? : http://www.bersvendsen.com/usenet/quoting.html


Erik R View profile
More options Nov 13, 9:46 pm

On Nov 13, 10:04 am, Cecilie Wian wrote:


- Hide quoted text -

> On 13 Nov, 00:29, Harald Mossige wrote:

> > Erik R skreiv:

> > > On Nov 12, 9:46 pm, Harald Mossige wrote:
> > >> Erik R skreiv:

> > >>> On Nov 11, 7:13 pm, "jon-gunnnar" wrote:
> > >>>> "Erik R" skrev i meldingnews:b7229726-a571-4d39-962e-bdd79e6a7384@w39g2000prb.googlegroups.com...
> > >>>>> hva kan det komme av i såfall, at svenskene har bedre smak enn
> > >>>>> nordmenn?
> > >>>> Vel - de fleste land har bedre smak enn nordmenn ;-) Svenske matbutikker er
> > >>>> gjennomgående bedre enn norske. Sjekk f.eks. ostedisken, masse
> > >>>> svenskprodusert god ost. I norge har vi norvegia, samt....
> > >>>> --
> > >>>> jgp
> > >>> Hei,
> > >>> men hva kan det komme av at det er så dårlig mat i Norge da?
> > >> Kunskapsmangel, og manglande samarbeidsevne.

> > >> Folk flest som handler i butikker, trur at poteter = poteter. Dei er
> > >> ikkje klar over at der finnes 200 varianter, og dei går som i ei svima
> > >> og godtek det blårussen i butikkjedane har bestemt at kundene skal kjøpa.

> > >> Desutan mangler den mest elementære kunskap om matstell, kosthald og
> > >> kokekunst.

> > >> Vi kan ikkje anna venta når menigman trur at flaskeveten er subdare en
> > >> aqua krana.

> > >> HM

> > >>> Med vennlig hilsen
> > >>> Erik Ribsskog- Hide quoted text -
> > >> - Show quoted text -

> > > Hei,

> > > ok så det mangler kunnskap om mat ja.

> > > Men kan det være at produsentene, som Orkla, utnytter dette, at
> > > kunnskapen om mat i Norge, er så dårlig.

> > Ja, omtrent /alle/ produsentane utnytter dette. For dei "store"
> > produsentane er det medveten politikk, for dei mindre er det ei felle
> > dei er fanga i.

> > > Og hvorfor er kunnskapen om mat bra i noen land, men dårlig i
> > > andre land?

> > Eg har ikkje kunskap som kan verifisera påstanden.

> > > Er det i forbindelse med rasjoneringen, under krigen, og etter
> > > 2. verdenskrig, at folk bare fikk et slag mat i butikken, og
> > > var glad til med det.

> > Nei. I dei tidene var alle svært medvetne om kvalitet og næringsverdi.
> > Dei viste at at familiane bare kunne overleva dersom dei knappe
> > rasjonane blei utnytta til godt råvarevalg. Du bør hugsa at matstell og
> > kosthald var skulefag i den sjuårige skulen. Då som nå galt regelen:
> > "Veien til mannens hjerte går igjennom magen."

> > > Så har Norge egentlig aldri våknet opp igjen etter krigen.

> > Etter krigen har nordmenn blitt sløva ned. Når tid var det at
> > skulekjøkken og kostlæra "blei tatt ut" frå skulen, og i praksis
> > overlatt til "reklameindustrien"?

> Sånn litt tilbake til utgangspunktet: "sverige" er ikke en butikk.
> Artig nok har de flere, i flere byer. Og litt avhengig av hvilken
> butikk du er i og hvor du er er det mye forskjellig å hoste opp.
> Deriblandt grandiosa orginal.

> Så litt over til matlaging. Det er ikke tid og kos med å lage mat til
> seg selv, matlaging til en eller to (med unntak av romantiske
> anledninger), heller ikke om vennene må vente på deg bare fordi du
> skal ha en middag. I tilleg er det tradisjon hos flere at når du
> kommer på middagsbesøk skal maten være ferdig, så da er ikke
> matlagingsprosessen så nøye, så lenge resultatet smaker evt ser ut som
> mat. Legg til en flaske vin eller noen rignes pils så er stemmningen
> sikkret også.
> Prøvd å invitere venner på middag for så be dem *gjøre* noe? Spesielt
> vanskelig om du begynner på maten når du eller gjestene allerede er
> sultne. For ikek snakke om du bor i en moderne bolig hvor kjøkkenet er
> et bittelite rom på størrelse med badet( kan vi klare det på 2,5
> kvm?). Et kjøkken hypermoderne børstet stålgreier men ikke plass til
> kjøkkenbord med flere stoler. Så før man begynner med å dra inn
> kommunisme kanskje se på forventningene til hva et måltid skal være.
> Jeg tør påstå at for svært mange er det noe som skal være overstått og
> mette lenge.

> Nå er dette forumet(news) representert med mennesker som er over
> gjennomsnittet intressert i mat, men en hånd å været fra dem som går
> på middagsbesøk mer en en gang i måneden. På en hverdag?

Hei,

nei jeg pleide ofte å spise Grandiosa og annen pizza selv jeg, da jeg
jobbet i Rimi, og bodde i Rimi-leilighetene, (eller
hybelleilighetene),
i W. Thr. gt., i Oslo.

Da var det så lite kjøkken, og Rimi reparerte ikke f.eks. kjøleskap
som gikk istykker, selv om det var en del av seksjonen hvor
vasken var osv.

Så jeg hadde ikke så mye plass å lage mat der, så da gikk det mye
i kebab jeg kjøpte og pizza fra frysern.

Så det skjønner jeg godt, det var ikke det jeg ikke forstod.

Men har de så mye bedre plass på kjøkkenet i Sverige da?

Altså, Pizza Grandiosa, er Norges mest solgte middag.

Men det er Sveriges minst solgte, kan man si, ettersom den
ikke selges der.

Hva kan denne forskjellen skyldes, mellom Norge og Sverige?

Du skriver at Sverige ikke bare er en butikk.

Nei, det er det selvfølgelig ikke.

Jeg burde kanskje nevnt at jeg diskuterte denne saken på
Veggavisen, i fjor, og da ble jeg etterhvert 'bannet', og nå
er hele det gamle Veggavisen-forumet slettet.

Så det er derfor jeg prøver å ta det her.

Men da var den en norsk dame, som hadde bodd i Stockholm,
som forklarte det, at rundt år 2000, så var vanlig Grandiosa,
i salg i Sverige, mens nå (i fjor), så var den ikke i butikkene.

Og det står det samme på Orklas websider.

Så man kan lure på hvordan en rett, som Orkla selger
5 av, for hver nordmann, kan være så upopulær i Sverige.

Jeg lurer på om svenske myndigheter fant noe galt i
Pizzaen, og at den ble bannlyst fra markedet, i Sverige.

Vet du forresten hva kjøttet på en vanlig Grandiosa
består av?

Med vennlig hilsen

Erik Ribsskog


Eirik Olsen View profile
More options Nov 13, 2:23 pm


On Wed, 12 Nov 2008 22:46:32 +0100, Harald Mossige wrote:
> Kunskapsmangel, og manglande samarbeidsevne.

Folk flest er late sauer, og spiser det de andre late sauene spiser. Og,
siden Norge antakelig er et av de mest passive og homogene samfunnene i
verden, får vi et mangfold i varer og tjenester som reflekterer nettop dét.

> Folk flest som handler i butikker, trur at poteter = poteter. Dei er
> ikkje klar over at der finnes 200 varianter, og dei går som i ei svima
> og godtek det blårussen i butikkjedane har bestemt at kundene skal kjøpa.

Blårussen? /BLÅ/russen?! Altså, det er ikke akkurat kapitalisme jeg får
assosiasjoner til når jeg en sjelden gang forviller meg inn i et norsk
"super"marked. Jeg var flere ganger i Polen og Tsjekkoslovakia på sent
åtti- og tidlig nittitall, og butikkene der på den tiden minner om typiske
Rimabutikker i Norge i dag. I dag er supermarkedene i de nevnte landene
selvsagt langt bedre.

> Desutan mangler den mest elementære kunskap om matstell, kosthald og
> kokekunst.

No shit. Det virker som om prossessert mat er det eneste folk vil ha. Jeg
mener; når de aller fleste ikke greier å lage noe så elementært som hvit
eller brun saus uten å ty til Toropose-msg-gift, så sier det jo sitt om
tingenes tilstand. Vaffelrøre i Toropose er jo også en annen skremmende
ting. Når jeg tenker meg om så er egentlig ALT fra Toro ganske
bekymringsverdig.

> Vi kan ikkje anna venta når menigman trur at flaskeveten er subdare en
> aqua krana.

Vel, nå er jo vannkvaliteten i Norge SVÆRT varierende også da, så for noen
(få) kan nok det stemme at flaskevann er sunnere. Men å kjøpe flaskevann
når man har bra vann i springen er jo selvsagt bare tull. Det er ganske
kult at trendsettende restauranter i USA (f.eks. Alice Waters' Chez Panisse
i Berkeley) har helt sluttet å tilby flaskevann, og serverer nå utelukkende
kranvann i vannglassene.

E.

Erik R View profile
More options Nov 13, 10:16 pm

On Nov 13, 3:28 pm, Harald Mossige wrote:


- Show quoted text -

Hei,

hvis jeg husker riktig, så er kjøttet på vanlig grandiosa.

(Jeg gikk like godt til Stabburets websider):

pizzakjøtt (storfekjøtt (40,0%), vann, soyaprotein, stivelse (bl.a.
hvete), salt, krydder, aroma, kons.middel (E250))

Det er navnet.

Hele den setningen er navnet på kjøttet, på Grandiosaen.

De har ikke lov å kalle det bare pizzakjøtt.

De må kalle det hele setningen, ettersom det ikke er rent kjøtt.

Så blir denne blandingen kokt, og formet til en masse, som gjør
at folk tror de spiser skinke.

Fordi kjøttet på Grandiosa ser ut som skinke, i hvertfall har jeg
sett flere som tror at det er snakk om skinke.

Jeg lurer på dette storfekjøttet, som 40% av denne blandingen
skal bestå av.

Om svenskene fant noe galt i det.

Siden pizzaen ikke lenger er på markedet, i Sverige.

Og jeg lurer på, en 'folkepizza', som Grandiosa, hvorfor har
den paprikaen, som alle klager på.

Hvorfor har den så mye tomatsaus, som folk klagde på,
i denne tråden.

Og hvorfor har ikke 'folkepizzaen', den milde Norvegia-
osten, men istedet den skarpere Jarlsberg-osten?

Det smaker 'ingenting', av kjøttet på Grandiosaen.

Det har jeg sett folk som har skrevet.

Har man prøvd å kamuflere smaken av kjøttet, da de
forsket seg frem til Grandiosa-oppskriften, på begynnelsen
av 80-tallet, var det vel.

En annen ting.

Det står at de bruker soyaprotein, som bindemiddel.

Jeg leste en Dagbladet.no-artikkel, i forbindelse med at
jeg lurte på kjøttet på Grandiosa.

Og da kom det frem, at de ikke ville si, til journalisten,
hva opprinnelseslandet, til soyaproteinen var.

Som brukes som bindemiddel, for å 'lime' sammen
kjøttet med melet osv., i kjøttblandingen.

Så dro de til Stranda.

Og da fikk journalisten vite av fabrikkdirektøren, at
de nå (to uker senere), hadde byttet til gelatin, som
bindemiddel, i kjøttblandingen.

Ettersom leverandøren av soya, alikevel ikke kunne
garantere, at den ikke var gen-modifisert.

(Artikkelen var fra 1997:

http://www.dagbladet.no/nyheter/1997/12/28/48643.html).

Men nå, så bruker de altså soya igjen, som man kan se
fra det jeg pastet fra Stabburets sider.

Så jeg mistenker at noe er galt med kjøttet på Grandiosa.

Fordi:

1. De har sluttet å selge pizzaen i Sverige.

2. De sier to forskjellige ting, til Dagblad-journalisten, om
bindemiddelet i kjøttblandingen, med 2 ukers mellomrom.

3. De har nå byttet tilbake (hvis man stole på hva de skriver
og sier), til soyaprotein igjen, som bindemiddel.

På tross av at de sa selv i 97, at leverandøren ikke kunne
garantere at den ikke var gen-modifisert.

4. De lot ikke journalisten se topping-avdelingen.

Så her er det nok noe lureri, vil jeg tro.

Med vennlig hilsen

Erik Ribsskog


http://groups.google.com/group/no.alt.mat/browse_thread/thread/ba6a67d1f33c4db2/b1c7942c9d8d5124

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter