Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

torsdag 23. juli 2020

Min Romerike-oldemor Helga Ribsskog f. Dørumsgaard bodde visst på gamlehjem, på sine eldre dager. (Fra Østlands-Posten 20. juli 1988)


https://www.nb.no/items/966c33df642058891e68742d97a41d22?page=3&searchText=ribsskog~1

PS.

Her er mer om dette:


https://www.myheritage.no/site-family-tree-67419522/ribsskog#!profile-1000008-info

PS 2.

Det var forresten sånn.

At en gang, (antagelig i 1975), som min far hentet meg, hos min mor.

(Min lillesøster Pia var da som regel med.

Men ikke denne gangen.

Av en eller annen grunn).

Så sa min far: 'Oldemora di er dau', (mens vi kjørte, mellom Larvik og Berger).

Og da mente han nok, min mors farmor.

(Hvis jeg skulle tippe).

For mine andre oldemødre døde vel, før jeg ble født.

(Hvis jeg ikke tar helt feil).

Men jeg hadde aldri møtt noen av mine oldeforeldre.

Så jeg visste ikke hvem denne daue oldemora mi var.

(Jeg visste ikke at jeg hadde hatt en oldemor, (som var levende), engang.

Før min far sa dette.

For hu Helga, hadde ingen fortalt meg om/nevnt, da.

Sånn som jeg husker det).

Men jeg la jo denne episoden på minnet, da.

(For å si det sånn).

Og litt rart var det vel, at det var min far, (og ikke min mor), som informerte meg om, at min oldemor Helga Ribsskog f. Dørumsgaard, (min morfars mor), var død.

(Må man vel si).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

For å ta mer om de andre oldemødrene mine.

Så var det sånn, at jeg ble født, i 1970.

Og min farmors mor Bergit Mogan, hu døde, i 1965, (ifølge MyHeritage).

Og min farfars mor Ingeborg Olsen, hu døde, i 1962, (ifølge MyHeritage).

Og min danskfødte mormor Ingeborg sin mor Karen Margrethe Heegaard, hu døde, så tidlig som i 1937, (ifølge MyHeritage).

Så den oldemora, som min far, kom med dødsbudskapet om, i 1974/1975.

Det kan kun ha vært, min morfars mor Helga Ribsskog f. Dørumsgaard, (fra Romerike).

(Vil jeg si).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 3.

Min mor pleide heller ikke, å si fra, (til Pia og meg), før vi skulle flytte, (for eksempel).

Det kan være, at min mor, ikke stolte helt, på Pia og meg.

På grunn av skilsmissen hennes, fra min far.

Min mor trodde kanskje, at Pia og jeg, var lojale, overfor min far, (selv om hu/vi hadde flytta fra han).

Og derfor holdt hu kanskje, Pia og meg, på en armlengdes avstand, da.

(Noe sånt).

Selv om jeg husker, at min mor, (i Hvatum/Aske/Brunlanes, hvor vi bodde fra våren/sommeren 1975 til våren 1976), nokså ofte nevnte Meme, (baronesse Magna Adeler f. Nyholm, som var hennes mors moster/tante), og Unse, (som var hennes mors svigerinne), i Danmark.

(For å si det sånn).

Men jeg kan ikke huske, at min mor, nevnte sin farmor Helga, en eneste gang.

Min mor, var kanskje litt redd, for sin far Johannes.

En gang vi besøke min mors foreldre, i Blombakken, i Nevlunghavn.

(Hvor min mors foreldre flytta til, i 1975.

Og dette var før jeg flytta til min far på Berger, høsten 1979).

Så hadde vi kjøpt tyggis, på veien, (dette var kanskje mens vi bodde, i Hvatum/Brunlanes).

Og så hadde min mor bedt Pia og meg, om å spytte ut tyggisene, utafor huset til min mors foreldre.

(For min mor var muligens redd for, at hennes foreldre, (som var litt gammeldagse), ikke ville satt pris på, at vi tygde tyggis.

Noe sånt).

Og da vi skulle dra hjem igjen.

Så fant bestefar Johannes, en tyggis-klyse, (som egentlig var vår), i Blombakken.

Og han skjelte og bar seg.

For hvordan folk var det, som spytta ut tyggis-klyser, på fortauet/bakken/veien/grøfta, på den måten.

Og det så da ut som, at min mor, fikk litt sjokk.

Hu sa ingenting.

(Hun turte/ville ikke forklare om, at det var våre tyggis-klyser.

For å si det sånn).

Men hu gispet etter luft, (eller måpte), liksom.

(Og var som forstenet.

Må man vel si).

Så min mor var kanskje litt redd for, sin far Johannes, (som kanskje kunne være litt streng/gammeldags).

(Selv om min morfar, også kunne ha en slags tøysete oppførsel, i perioder.

Sånn som jeg husker det).

Og min mor ville kanskje derfor ikke nevne sin fars mor, (så ofte).

(For å si det sånn).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter