Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

fredag 19. oktober 2007

Heltidsansatt

Innlegg: 257
Ble medlem: 01/09/2007

Originally posted by: osloprins

Tyskerne kjempet intenst mot den røde hær, selv når de var 1 mot 10 i styrke. Som vi vet tapte tyskerne tilslutt mot hordere fra øst. En ting som har slått meg er hvorfor det tyske folk ikke førte motstandsbevegelse mot Sovjet og lot seg okkupere av russerne helt frem til 1990.



Tyskland ble jo delt i en liten del, Øst-Tyskland, som var kontrollert av Sovjet, og i større del, Vest-Tyskland, som var kontrolert av USA, Storbritannia og Frankrike mener jeg å huske.

Øst-Tyskland var jo en del av Warsava-pakten.

Altså kommunistland-blokken da.

Som var motsetningen til Nato.

Og i Øst-Tyskland, så hadde dem jo Stasi, som var noe lignende av KGB.

Stasi var i hvertfall en etteretningsorganisasjon som spionerte på folkene i landet.

Og fikk 'alle' til å anngi hverandre.

Angi naboen hvis han sier noe stygt om Stalin f.eks.

Og Sovjet fikk jo kontrollen når Hitler-Tyskland tapte krigen.

Tyskland lå jo nede, uten administrasjon, og alle folka var vel slitne etter krigen, og landet var vel bomba i stykker og det var vel lite mat, og veldig mange var vel døde.

Så Sovjet og kommunistene hadde vel full kontroll fra dag 1.

Også fikk dem etteretningsorganisasjonen Stasi da.

Som spionerte på sitt eget folk.

Så det var vel sånn de beholdt kontrollen da.

Man kan vel f.eks. tenke seg at noe lignende kunne ha skjedd i Norge.

Hvis f.eks. de sovjetiske soldatene som stod i Finnmark, hadde lært seg norsk, og integrert seg i befolkningen.

Og det var jo kommunister i Norge fra før.

Milorg bestod jo mye av kommunister vel.

Altså motstandsbevegelsen.

Og de tusenvis av politifolk som kom over fra Sverige etter krigen, de var vel muligens også i regi, i hvertfall delvis, av milorg.

Og da var de vel muligens komunister de og.

Så da hvis det da etter krigen ble bygd opp et kommunistisk nettverk i Norge, så kunne jo de i teorien ha brukt Stasi-aktige metoder, på samme måte som de gjorde i Øst-Tyskland.

Og spionert på alle folkene i bygda, og laget kartoteker og fått oversikten.

De tusenvis av politifolka pluss milorg, de tok jo til fange mange tyskerjenter eller tyskertøser ble de vel kalt.

Skjærte håret av dem, og internerte dem i leire osv.

Så det kan vel ha skjedd litt forskjellig i forbindelse med det.

Uten at jeg kjenner det i detalj, men bestemora mi husker jeg sa, at dem ikke var noen snille mot tyskerjentene eller tøsene eller hva hu sa.

Men samma det.

Det kunne vel i hvertfall tenkes at det ble bygget opp et sterkt kommunistisk nettverk i Norge etter krigen.

Siden motstandsbevegelsen var mye komunister, og de hadde mye styring sammen med de politifolka fra Sverige, som vel antagelig var Norske, ble det sagt i allefall, og som antagelig nok var kommunister.

Så jeg vil tro komunistene egentlig hadde ganske mye makt i Norge etter krigen.

Og jeg har lest at USA, det var vel Eisenhower da, som døpte om Camp David etter mellomnavnet sitt, fra shangri-la som forgjengeren hans, jeg husker ikke navnet i farta hadde kalt det.

Eisenhower, tror jeg det var, tilbydde Stalin Norge vel.

Jeg har i allefall lest at øverst-kommanderende for de allierte, tilbydde Russland å få Norge da.

Det har jeg lest av noen forkjempere for samarbeid Norge - Russland, har skrevet på VGD osv.

Men Stalin, ville ikke ha Norge, så troppene trakk seg ut etter en del måneder, muligens et års tid.

Og Finnmark var jo brent ned av Tyskerne når de dro tilbake.

Likevel var det tusenvis av nordmenn som dukket fram i gruver og det som var der, og som klarte seg der uten hus og lignende.

La oss ta en teori da, en hypotese, at disse nordmenna som overlevde uten hus og særlig mat da.

At dem egentlig var russiske soldater og folk som hadde lært seg norsk før russerne trakk seg ut et år eller noe etterpå da?

Fordi kanskje russerne skjønte at nordmenn ville gjøre opprør, mot å komme under russisk kontroll.

Så tok de heller å valgte en litt mer snedig og utspekulert måte.

Og bygde opp et nettverk for å få kontroll.

Så kan man spørre seg, hvorfor ville Stalin gjøre noe sånt da.

Hvilken interesse ville han hatt av Norge. Han hadde jo hele Sovjet.

Men hvilken interesse hadde han av Polen, Romania, Bulgaria, Ungarn, Øst-Tyskland, Tsjekoslovakia, Estland, Latvia og Litauen osv.

Folk skjønner sikkert poenget.

Poenget med kommunismen, var jo å spre det til alle land i verden.

Det skulle være en verdensrevlusjon eller proletariat eller hva de kalte det.

Hele verden untatt Norge.

Hvor sannsynlig er det da?

Sa noengang Stalin, som ville ha hele verden.

Sa han noengang nei til land?

Nei det er vel litt tvilsomt.

Så hva som egentlig skjedde i forbindelse med dette, er vel ikke så godt å si.

Men nå har jeg tatt med noen teorier også her, for å trekke paralleller i situasjonen til Norge og Øst-Tyskland.

Men det var nok ikke så lett for Øst-Tyskerne å gjøre motstand, fordi de satt vel ganske i klørna på Stasi, som var kontolert av komunistene.

Og de hadde jo sikkert en fil for hver innbygger i landet eller noe.

Så de hadde vel bibloteker fulle av informasjon om hva den og den hadde sagt til naboen osv.

Så jeg vet ikke om slikt er en kommunsitisk tradisjon jeg, eller hvor dem får det fra, men hvis jeg skulle gjette, så tror jeg nok ikke det var så veldig enkelt å gjøre motstand mot det etteretnings-systemet der.

Det meste ville vel blitt slått ned i starten antaglig.

Dem hadde jo ikke slikt som ytringsfrihet og slike ting heller, så kommunistene styrte vel propagandaen som folk fikk gjennom TV og aviser osv.

Alt sånt var vel under kontroll av komunistene.

Så der var det vel offesielt, mens i Norge så var vel det kommunistiske nettverket under grunnen da.

Hvis denne teorien med sammenligning osv. har noe for seg.

Med forbehold om at det er en teori da.

Men det med Stasi er i hvertfall kjent, så det er nok rimelig sikkert at det var sånn det var.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter