Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

fredag 19. oktober 2007

Tittel på tema: HOFF Norske Potetindustrier.
Tema-Sammendrag: Hvor har potetsamvirke hentet navnet sitt fra?
Skrevet: 19/10/2007 20:21
Trådrating:
Linjær : Trådet : Enkel : Grenet

Trådverktøy
Hurtigsvar
Bli varslet på dette temaet
Send temaet på e-post
Legg temate til i favoritter
Skriv ut dette temaet.


19/10/2007 20:21


cons
Heltidsansatt

Innlegg: 269
Ble medlem: 01/09/2007



Link. (Trykk på meny-valget på websiden, som heter 'Om HOFF').

Hvor har potetsamvirke fått navnet sitt 'Hoff' fra?

Er det pga. slottspoteter og hoffet til kongen?

Andre samvirker har jo navn som 'Tine' (melkesamvirke), 'Gilde' (kjøttsamvirke), og 'Gartnerhallen' (frukt/grønssak samvirke).

'Tine' er vel fra ei sånn bøtte eller noe som man lager ost i, fra gamle dager vel?

'Gilde', er vel fra ete-gilde da? Her skal det spises skikkelig.

Og gartnerhallen, det sier seg selv. Selv om gartner kanskje er mest med blomster og sånn vel? Da er det vel for grønnsaker og da?

Samma det.

Det var 'Hoff' som var i ilden denne gangen.

Hvor har dem funnet navnet på samvirke som lager dem opphøgde potetene mm?

Hadde vært morsomt hvis noen viste det.

forts.

Redigert: 19/10/2007 kl 20:22 av cons

Rapporter dette til en ModeratorSvar : Sitat : Topp : Bunn : Rediger

19/10/2007 20:54


cons
Heltidsansatt

Innlegg: 269
Ble medlem: 01/09/2007

Som jeg har fortalt i en annen tråd (Italiensk salat/rekesalat/potetsalat.), så hadde jeg en bestefar på Sand ved Svelvik, som hadde snekkerverksted.

Han satt for det meste i sofaen.

Når han ikke drakk 60% potet destilert sprit fra barskapet da, som vel ikke var så ofte, såvidt jeg skjønte.

Sånn her så de flaskene ut på 70 og 80-tallet:



Og her er mer info om potetspriten til Vinmonopolet/Arcus da:



link

Bestefattern var jo forresten fæl til å sage seg i fingra, når han sto å jobba ved den eldste sagemaskin nede på verksted.

Fattern måtte kjøre'n til legen flere ganger vel, jeg husker en gang like etter at jeg flytta til fattern og Bergeråsen fra Larvik da.

Da bestefattern klart å sage av seg en del av fingern, så da måtte fattern kjøre'n til legen gitt.

Og omtrent eneste gangen, som jeg kan huske, som bestefattern ikke satt i sofaen, eller jobba ved saga og de andre gamle maskinene på verkstedet, det var når han gikk bort på jordet til Lersbryggen.

Da gikk'n nesten bort til de bygningene som dem kalte for Saga, og da lurte fattern og bestemuttern, fært'n hva'n drev på med, når dem speida på'n fra vindu på kjøkkenet.

Jeg synes fattern hørtes litt sånn streng ut, han sa sånn 'Hva er det han skal gjøre borti der da', sånn som om bestefattern gjorde noe gæernt nesten.

Og bestemuttern var også litt oppskaka, at detta var uvanlig og ikke riktig da, virka det som.

Men men.

forts.

Redigert: 19/10/2007 kl 20:55 av cons

Rapporter dette til en ModeratorSvar : Sitat : Topp : Bunn : Rediger

19/10/2007 21:21


cons
Heltidsansatt

Innlegg: 269
Ble medlem: 01/09/2007

Omtrent eneste gangen, som jeg husker bestefattern kom seg ut fra sofaen og verkstedet, var når vi dro til sagbruket nedover i Vestfold der, når jeg var sånn 10-12 år eller noe vel.

Det var meg og fattern og bestefattern.

Jeg mener det må ha vært detta sagbruket:



link

Jeg ser jo nå at dem også hadde pukkverk der, og pukk, det hadde vi utafor trammen og steinhellene i huset ved verkstedet på sand der:



(Bare som en anekdote).

Og på veien, så kjørte vi forbi en landhandel, hvor dem nesten ikke hadde noe gått godteri.

Men dem hadde 'Rex' karameller da, ved kassa i en eske.

Men ikke 'Fox' eller 'Nox'.

Dissa Rex karamellen så omtrent sånn her ut:



Bare at dem het 'Rex' da, som sagt.

Det jeg ikke kunne skjønne, var hvorfor jeg ikke hadde sett dissa karamellene, hverken før eller siden.

Så det hadde vært morsomt om noen viste når dem slutta å lage Rex-karameller.

Dette her kan ha vært rundt 1982 eller noe sånt no.

Men poenget da. (Jeg har ikke glemt poenget mellom alle anekdotene).

Poenget er, at sagbruket lå jo i Hof.

Så jeg lurte på, kan det ha noen sammenheng det da?

At stedet Hof, muligens også blir stavet 'Hoff', kanskje før i tida da.

Og at det er derfra HOFF Norske Potetindustrier har henta navnet sitt?

Eller er det bare dumt forslag, og at navnet er pga. slottspoteter, eller at samvirke til de 4000 potetbøndene, er oppkalt etter en enkeltperson?

Redigert: 19/10/2007 kl 21:23 av cons

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter