Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

torsdag 18. oktober 2007

Nå kom jeg forresten på en episode fra da jeg var rundt ti år vel.

Jeg flyttet fra min mor i Larvik, til min far på Bergeråsen i Svelvik, da jeg var ni år vel.

Og der på Sand, like ved Bergeråsen, så bodde også min farmor og farfar.

Jeg gikk dit hver dag etter skolen, for min farmor lagde middag, så spiste jeg middag der.

Og min farfar og far, de pleide enkelte ganger å diskutere saker som var i nyhetene osv.

Og jeg var jo i huset der ganske ofte, så det hendte jeg også var med litt, og hørte på hva de sa osv.

Og en gang så diskuterte de om Hydrogenbomba.

Og min farfar, som ofte leste alle avisene, og fulgte med på nyhetene på tv, og leste mye i leksikon osv, for dette var jo slutten av 70-tallet/begynnelsen av 80-tallet, så det var lenge før internett osv.

Og i nyhetene i Norge, så var det hele tiden grav-alvorlige nyhetsopplesere, som fortalte om atombomben og faren for atomkrig, og hvor mange ganger verdens supermakter kunne drepe alt liv på jorda hvis de ønsket.

Det var sovjetiske SS-20 raketter, det var mellomdistansevåpen, det var Camp David avtalen vel, det var dobbeltvedtaket i Nato, det var hele tiden noe nytt med de atombomber.

Og de hadde også en dommedagsklokke, som de noen ganger viste frem på TV.

Så flyttet de minutt-viseren fra 23.50 til 23.55 for eksempel da.

Untatt under Cuba-krisen når den var på 23.59 vel.

Men de fikk jo stoppet de sovjetiske atomubåtene, som hadde de atomraketter med seg til Cuba.

De fikk jo stoppet de atomubåter med vanlige skip.

Så det gikk jo i orden.

En dag, så diskuterte min far og min farfar Hydrogenbomben da.

Det var en slags nyvinning, eller nyoppfindelse er kanskje enklere å forstå, etter atombomben.

Det var vist en bombe som kun drepte de mennesker, men lot de bygninger stå igjen uskadet og hele.

Jeg husker min farfar var litt skeptisk, ikke helt trodde på dette, at det var en slik bombe.

Han forstod ikke hvordan den bomben kunne drepe alle menneskene, men alikevel la alle bygningene stå uskadet tilbake?

Jeg husker jeg og min far, iallefall meg selv, synes min farfar var litt rar som ikke trodde helt på det de sa i nyhetene og i leksikon/aviser da.

Men hvordan henger dette egentlig sammen?

Hvordan kan den bombe kun drepe mennesker, og la bygningene stå hele tilbake?

Og når det er krig, skal man ikke da også ødelegge de bygninger?

Hva var poenget, med å lage en hydrogenbombe, som kun drepte mennesker, når man hadde en atombombe som også ødela husene, fra tidliger?

Det er kanskje noen som har noen mer opplysninger om dette?

Svar på dette indlæg
Citér dette indlæg [Ikke bedømt]
Bedøm dette indlægElendigtDårligtGodtMeget godtFremragende Af: johncons d. 18/10/2007 Kl. 17:07

Tilføj til venne-listen
Send privat besked
Klag over dette indlæg




Jeg synes det er pænt tænkt af de som opfandt den.
Når der så opstår en ny civilisation behøver de ikke opfinde den dybe tallerken igen. Svar på dette indlæg
Citér dette indlæg [Ikke bedømt]
Bedøm dette indlægElendigtDårligtGodtMeget godtFremragende Af: Trine W d. 18/10/2007 Kl. 18:00

Tilføj til venne-listen
Send privat besked
Klag over dette indlæg




Trine W skrev:
Jeg synes det er pænt tænkt af de som opfandt den.
Når der så opstår en ny civilisation behøver de ikke opfinde den dybe tallerken igen.


Jo det kan jeg nok være enig i.

Det eneste er vel om det da i såfall blir en ny sivilisasjon.

Som i enda en sivilisasjon. Svar på dette indlæg
Citér dette indlæg [Ikke bedømt]
Bedøm dette indlægElendigtDårligtGodtMeget godtFremragende Af: johncons d. 18/10/2007 Kl. 21:32

Tilføj til venne-listen
Send privat besked
Klag over dette indlæg

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter