Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

torsdag 18. oktober 2007

Tittel på tema: Italiensk salat/Rekesalat/Potetsalat.
Tema-Sammendrag: Hvorfor er det ikke noen italiener i den italienske salaten?
Skrevet: 14/10/2007 19:54
Linjær : Trådet : Enkel : Grenet

<< 1 2 3 4 5 Forrige Siste uleste
Trådverktøy
Hurtigsvar
Bli varslet på dette temaet
Send temaet på e-post
Legg temate til i favoritter
Skriv ut dette temaet.


17/10/2007 23:37


cons
Heltidsansatt

Innlegg: 243
Ble medlem: 01/09/2007

Internet Explorer kræsja når jeg skreiv dette i stad, men jeg hadde lagra det i notepad, fordi jeg fikk feilmelding angående IE, så jeg slapp å skrive det på nytt:

Det må vel bare ha vært tull.

Fordi det går vel ikke ann å krabbe sånn.

Hu sa også, en gang jeg og søstra mi og hu diskuterte noe palestina greier eller noe da.

Søstra mi har jo alltid, eller hvertfall lenge, vært sosialist.

Og hu hadde sånne palestina plaketer på rommet sitt når hu bodde hos bestemor Ågot.

Eller det var det gammle rommet til Ågot og Øivind.

For Ågot ville ikke ha det rommet etter Øivind døde, da ville hu ha det ovenfor kjøkkenet der.

Men samma det.

Søstra mi sa noe om palestina konflikten da.

Så sa hu vel at Israel var fæle eller noe da.

Jeg har jo alltid 'holdt' mer med Israel og Usa generelt i de konfliktene der osv, selv om jeg aldri har vært så særlig engarsjert i det.

Men jeg sa vel noe om at Israel er vel ikke så fæle.

Og da sa bestemora mi Ingeborg, at jeg viste ikke hvordan dem kunne være.

Hu sa at hu hadde bodd i et hus med bare Israelere, eller hu brukte vel en annen betegnelse, så hu viste bedre en meg hva det ville si, eller hvordan dem var.

Så sa hu ikke noe mer.

Men jeg skjønte ikke da, og ikke nå heller, hvorfor hu skulle bo i et hus med bare jøder/israelere da.

Hu var jo datter av fabrikkeieren Hedgaard, som eide verket i Fredriksverk i Danmark.

Og moren hennes het vel Nyholm eller noe sånt, og var i adelsslekt vel i Gede adels-slekten.

Og hu hadde jo bodd i København, og gått på slottsball på Amalienborg eller hva det heter osv.

Nå var vel bestefaren hennes, på farssiden mener jeg, general da.

Han var faktisk øverst-kommanderende general for det danske forsvaret i 1940, hvis jeg skjønte det riktig.

Og dem gjorde jo ikke så særlig motstand.

Altså danskene da.

Men det var kanskje ikke så mye dem kunne gjøre.

Tyskerne var vel for sterke.

Uten at jeg kjenner noe særlig til dette.

Det kan jo ha foregått ting som ikke alt er helt oppe i dagen om enda så.

Og danskene mista jo danevirke, den berømte forsvarsstillingen mot Tyskland/Europa, i krig mot Preussen eller noe vel, på 1800-tallet må det vel ha vært.

Men jeg tror han var på besøk i Tyskland i mellomkrigstiden.

I hvertfall så jeg en annen gang, før, som jeg var hos Ingeborg, noen plansjer hun hadde, fra en militær i familien sin.

Som hadde inspisert det tyske militæret i mellomkrigstiden, for å sjekke om de etterlevde Versaille-traktaten?

Eller hva det fredsoppgjøret etter 1. verdenskrig het.

Han hadde tegna tegninger av tyske håndgranater fra 1920 eller 1930 tallet var det kanskje da.

Uten at jeg skal si dette for sikkert.

Det er vel bare greit å ta med ting jeg kommer på.

Det er vel greit, får man håpe.

Bestemor Ingeborg er det forresten som pleier å skrive i Aftenposten og andre aviser, under signaturen Ankerita, er det vel, som vel er mellomnavnet hennes.

Og den Gedde-slekten det er vel samme som i Tybring-Gjedde osv, og jeg har et sånt sølvkrus fra slutten av 1700-tallet vel.

Som bestemuttern ga meg den sommern i 2004, like før jeg dro til Sunderland.

Sånn sølv øl-krus, fra gamle dager.

Fra den adels-familien da.

Og da sjekka jeg på nettet.

Og det navnet Gedde da, det kommer fra Ove Gjedde, fra Helsingborg eller noe, som koloniserte Trankebar, i India vel, for Danmark/Norge på 1700-tallet da.

Så jeg vet ikke om søstra mi veit det men.

Men samma det.

Her er mer om han Ove Gjedde karen, det er litt forskjellig hvordan etternavnet staves.

link

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter