Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

lørdag 29. september 2007

Reserves




Ungdomsloftet!




Innlegg: 12
Re: Graveson-tråd
« Svar #17 Lagt inn: Idag klokken 02:45 » Svar med quote Rediger innlegg Fjern innlegg

--------------------------------------------------------------------------------
den 28. September 2007 klokken 14:56, BigYin skrev:ja det har eg faktisk. det er i mi meining fordi mange britar har et relativt navlebeskuande verdensbilde. Dette inkluderer kompetanse på framandspråk. Graveson-greiene synes eg kan forklarast innanfor den contexten, men det der miss erik greiene er vell ei tabbe eller et klart tegn på mangel på intelligens.






Okey, nå hadde jeg håpe at du skulle være litt frekkas igjen, sånn at jeg også kunne ta en vits jeg hadde tenkt ut her, om dere var mye plaga av innavl osv. oppi der.

Men siden du svarte uten å fleipe nå, så fikk jeg jo ikke sjangsen til det.

Men samma det.

Nå har jeg svart om det samme på et annet message-board.

Så tenkte jeg, at i stedet for at jeg skreiv hele den regla igjen, så bare kopierte jeg fra nettavisen sitt message-board da.

Så skal jeg se om jeg klarer det:






Originally posted by: Gooner

Originally posted by: cons



Jeg jobber som selvstending næringsdrivende.







Så du synes ikke at sports-journalistene i Liverpool, hvor fotball sees på som så viktig, skulle lære navnet på spillerne som har spilt i byen i mer enn 5 år da?



Jo, så klart. Men dette er vel en fillesak?



Du jobber i Liverpool som selvstendig næringsdrivende? Kult. Hva slags arbeid da?



Fillesak, jeg vet ikke jeg.

Grunnen til at jeg reagerte når jeg så plakaten, var jo at på Everton message-boards, så blir jo 'Graveson' varianten brukt veldig ofte, så jeg hadde sett den formen ofte før.

Men jeg synes grensa går når journalister begynner å bruke den formen også.

Danmark burde jo være et kjent land for Britene, de hadde jo danske konger en gang i tiden til og med.

Og Shakespiere, skrev jo skuespill fra Danmark.

Han skrev jo ikke 'Hamlot, Prince of Denmark', gjorde han det da?

Pluss, jeg husker jo selv at navnet mitt ble stavet feil da jeg jobbet hos Arvato, i Microsoft produktaktiviering jobben.

Og også av 'the estate agent', for min nye leilighet, enda jeg gjorde de oppmerksom på at de hadde stavet navnet mitt 'Eric', istedet for 'Erik', så bare fikk jeg en slags lyd, som ikke var noe ordentlig ord tilbake.

(Jeg er ikke så god til å tolke slike lyder, som ikke er noen ordentlig ord, så jeg viste ikke helt hva jeg skulle svare da).

Men de bare gikk videre, og jeg hadde ikke fast-kontrakt fra Arvato (som man vel må kunne si at jeg egentlig var blitt forespeilet av line-manager, og skulle ha blitt gitt, før denne datoen når jeg var hos the estate agents').

Så jeg var ikke så høy i hatten der, siden jeg kun hadde 3-mnd. kontrakt, så jeg klagde bare en gang da.

Også, for BT telefon/bredbånd, så leste jeg navnet mitt fonetisk på Engelsk (og jeg jobbet med å blant annet svare på engelske samtaler), men alikevel klarte de å stave både fornavn og etternavn feil.

Så det virker nesten mer som om det er en trend, enn bare vanlige stavefeil.

Jeg er enig i at hvis det bare hadde vært en gang, så hadde det nok vært en 'fillesak' ja, som du sier.

Men nå er så ofte, at slikt forekommer.

Jeg mener Norge og Danmark, ligger jo ikke på andre siden av jordkloden, i forhold til Storbritania.

(Det burde være kjente steder, og det er jo flust av norrøne stedsnavn rundt her: Kirkby, Grimsby, Everton er jo norrønt, York var vel en norsk by., Dublin grunnlagt av norske vikinger.)

Så at dette skal være så vanskelig for briter, som pleide å ha et imperium, hvor solen aldri gikk ned, og som kjenner til lokale skikker i alle disse landene (bare se hvor mange land som er med i the commonwealth games osv).

Så at dem skal rote så med de Skandinaviske navna da?

Enda, dem kan jo hvis dem vil. Se aviser som the Times, Guardian, the Independant osv.

Og, jeg husker jo selv, fra da jeg studerte i alle fall noen måneder ved the University of Sunderland, at britene legger veldig mye vekt på research. (Altså dokumentasjon også, og å forske/studere forskningsrapporter som er publisert i journaler og tidsskrifter osv.)

Altså, de legger vekt på det i forbindelse med universitets-studier.

Mye mer enn de gjorde ved HiO. (jeg pratet med en professor fra HiO, som var over i Sunderland, og som var sjef for Erasmus komiteen ved HiO Ingeniørhøyskolen om dette, da han var over i Sundeland.

Og han sa at i Norge så la man nesten ingen vekt på slik forskning/research i det hele tatt).

Og også, når man tenker på at det i den Britiske kulturen, i allefall slik som jeg har forstått det, i arbeidslivet, er bortimot bannlyst å gjøre feil.

Da virker det litt rart at dem skal rote så forfærdelig med de nordiske navna da.

Er det fordi dem ikke vil få navna riktig eller?

Jeg mener det gir grunn til å spørre, når dem også klarer å få navna galt på avis-plakatene.

Og dette er tross alt Merseyside, hvor man ikke kan gå inn i en taxi eller gå for å snaue håret, uten at det blir diskutert, ofte detaljert, hvordan det har gått med Everton og Liverpool i det siste.

(Sånn der fikk jeg ut litt mer ja).

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter