Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

onsdag 8. juli 2020

Min mors foreldre har visst bodd, hos Bjørnstjerne Bjørnson sine slektninger, i Lillehammer. (Fra Østlands-Posten 16. juli 1976)


https://www.nb.no/items/a3486807ba30c8e22d3ae4da8b7aa664?page=3&searchText="ankerita"

PS.

Jeg lurer på, om det var sånn, at min morfar, var kontorsjef en tid, i Faaberg kommune, (utafor Lillehammer).

(Noe sånt).

Det må vel ha vært rett etter krigen, (isåfall).

Min mormor sa en gang, at de en tid, flytta rundt i lander.

For min morfar, var aktor, under landssviker-oppgjøret.

(Noe sånt).

Så sånn var visst det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Det kan virke som, at bestefar Johannes, ble sur, på Bjørnson sin slektninger, (ifølge noe bestermor Ingeborg fortalte meg, da jeg ringte henne fra England, i 2008, (året før hu døde)):


https://johncons-mirror.blogspot.com/2008/04/fyrvokter-som-hadde-russiske-kamera-p.html

PS 3.

Den yngste sønnen, til Bjørnstjerne Bjørnson.

(En sønn, som drev Aulestad, en tid).

Han var visst nazist, (NS-politiker), under krigen.

Og min morfar var jo aktor, i landssvikeroppgjørene, (ifølge bestemor Ingeborg).

Så det kan ha vært noen diskusjoner, om krigen, (eller noe lignende), som gjorde at min morfar, ble forbaska.

(Noe sånt).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4.

Her er mer om dette:


https://no.wikipedia.org/wiki/Aulestad

PS 5.

Aulestad ble visst kjøpt, av staten, i 1922.

(Ifølge Wikipedia-artikkelen i PS-et overfor).

Og bestemor Ingeborg skriver vel ikke rett fram, at de faktisk bodde, på Aulestad.

(Selv om hu nevner mye, fra den gården).

Det kan kanskje ha vært sånn, at min mors foreldre, leide av Bjørnson-familien, et annet sted i Lillehammer, (for eksempel).

Og så har Bjørnson-folka fortalt mange anekdoter, fra Aulestad.

(Noe sånt).

Hvis ikke Bjørnson-folka fikk Aulestad tilbake, av tyskerne, under krigen.

Og at de også bodde der, et par år, etter krigen.

Hm.

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 6.

Bjørnson-folka fikk visst Aulestad tilbake, av tyskerne/nazistene, under krigen, (og så har kanskje min morfar Johannes, liksom kasta de ut igjen, etter krigen):


https://www.idunn.no/ht/2018/04/forord

PS 7.

Nå leste jeg det i PS-et overfor, en gang til.

Og det var visst sånn, at Bjørnson-folka, fikk fortsette å bo der, selv etter, at staten, kjøpte gården.

Så det kan ha vært en glidende overgang her.

Som har vart, til etter krigen.

Så det kan ha vært sånn, at min mors foreldre, faktisk bodde, på Aulestad.

Da min mor Karen, separerte seg, fra min far Arne Mogan Olsen, i 1973, (var det vel).

Så var det sånn, at min mor, min lillesøster Pia og meg, bodde i bortimot et år, i skolestua Urdheim, (i Vestmarka, i Larvik).

Og når man søker på nettet, så ser man bare, at den skolebygningen, har vært skole og grendehus/forsamlingslokale.

Det står ikke noe om, at noen, (nemlig vi), bodde der.

(For å si det sånn).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 8.

Min morfar var visst politifullmektig, (alle jurister har visst et pliktår, for myndighetene, mener jeg at vi lærte på skolen), i Gudbrandsdalen, etter krigen, (så han jobbet muligens, med å passe på Bjørnson-nazistene):


https://www.nb.no/items/4c8fa2af400227fc2d68ba8c1e3c017b?page=11&searchText="johs.%20ribsskog"

PS 9.

Det står forresten, i PS-et overfor.

At min morfar, var overrettsakfører, (eller o.r. sakfører, som det står).

Og akkurat hva det er.

Det betyr kanskje det samme som aktor.

Så han var kanskje aktor i landssvikeroppgjørene, på dagtid.

Og så leide de kanskje bare, hos Bjørnson-nazistene/slektningene.

(Noe sånt).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter