Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

lørdag 31. oktober 2020

Min morfar Johannes Ribsskog gikk visst på Treiders Handelsskole, før han tok juridisk embetseksamen. Det kan stemme med, at han visst drev handelsskolen i Stokmarknes, i en periode, mens han jobbet som rådmann der, (noe han gjorde fra midten av 50-tallet til midten av 60-tallet). Fra Laagendalsposten 22. mars 1948

treiders handelsskole

https://www.nb.no/items/dc2e0c4f2f3e709e718c0798da098611?page=0&searchText=ribsskog~1

PS.

Jeg har tidligere lest på 'Bokhylla', at min morfar, gikk på folkehøyskole.

Men det står det ikke noe om, i artikkelen overfor.

Men det er mulig, at han _også_ gikk på folkehøyskole.

(For å si det sånn).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Min mor, (Karen Ribsskog), gikk visst også, på handelsskole.

(Jeg har sett på 'Bokhylla', at hu ihvertfall søkte på hybel, fordi at hu skulle gå på handelsskole.

For å si det sånn).

Det kan muligens ha vært snakk om Gjerdes handelsskole, (i Drammen), hvor jeg selv gikk, (som utvekslingselev), russeåret, (skoleåret 1988/89).

(Noe sånt).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 3.

Min morfar lå visst godt an, til å bli valgt til rådmann, i Kongsberg, en periode, men han begynte aldri som rådmann der, (såvidt meg bekjent), så hva som har hendt, det kan man kanskje lure på, (fra Laagendalsposten 21. april 1948):

morfar lå godt an til å bli rådmann i kongsberg

https://www.nb.no/items/882b18cb42d108e41d527e47693269cc?page=1&searchText=ribsskog~1

PS 4.

Min morfar var visst populær, blant kommunistene, i Øvre Eiker, (fra Laagendalsposten 25. august 1948):

morfar populær blant kommunistene i øvre eiker

https://www.nb.no/items/0dcff09f5422c2a6dff95b96bda0253a?page=0&searchText=ribsskog~1

PS 5.

Som jeg har blogget om tidligere.

Så var det sånn, sommeren 1987.

At min far kjørte min mormor Ingeborg Ribsskog hjem, fra sitt store 70 års-selskap, (med fri bar osv.), på hotell Wassilioff, i Stavern.

(Min mormor bodde på den tida, i Herman Wildenveys gate, i Stavern.

Så det var ikke lange kjøreturen.

For å si det sånn).

Og da spurte min far min mormor, cirka da vi var framme, ved rekkehus-leiligheten til bestemor Ingeborg, om min morfar Johannes, (som døde, nede i Spania, et par-tre år tidligere), var kommunist.

Og det var han, mente min mormor.

(Min fars samboer Haldis, min lillesøster Pia og meg, satt også i bilen.

Haldis sin datter Christell ville ikke være med, (sånn som jeg husker det).

Selv om en av gjestene var amtmannen på Fyn.

Nemlig bestemor Ingeborg sin lillebror, (min grandonkel), Louis Heegaard, (som en tid visst bodde, på Odense slott, i forbindelse med denne jobben).

(Noe sånt).

Og min mor Karen, var heller ikke med.

Men vi kjørte innom henne, (på veien).

Hu bodde på et sinnsykehus, i Indre Vestfold.

Hvor min yngre søster Pia, (som 14-15-åring), visst hadde fått henne tvangsinnlagt, (cirka et år tidligere).

Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 6.

De lå forresten en eske, med russiske foto-apparat, på loftet, der min mormor og morfar bodde, fra midten av 70-tallet til midten av 80-tallet.

(Dette var en stor villa, i Blombakken, i Nevlunghavn.

For å si det sånn).

For da min yngre søster Pia og jeg var på besøk der, (sommeren 1983 eller sommeren 1984), så sendte min mormor meg opp, på loftet, for å finne fler bøker, (som min mor og hennes søsken leste under oppveksten), på loftet deres.

Og det første jeg da så, (allerede i stigen på vei opp på loftet), var en eske med russiske kamera.

(Forsvaret/kystforsvaret har/hadde noen slags avsperrede områder, i Nevlunghavn.

Mener jeg å huske).

Og disse kameraene, fikk min yngre søster Pia og jeg, et hvert av, (husker jeg).

(Jeg hadde med dette russiske kameraet, sommeren etter, (på Liseberg osv.), da min fotballklubb, (Berger IL), dro på vennskaps-kamp-weekend-besøk til Floda BOIF, (trener Tov-Egil Skjelsbek kjente en svensk trener der), utafor Gøteborg).

Men min mormor mente, (da jeg ringte henne, fra England, et eller to år før hu døde, i 2009), at disse kameraene tilhørte, den forrige eieren, som var, en fyrvokter, (som var gal, ifølge min mormor, for han hadde visst stjålet blomster, og gravd de ned i hagen).

(Noe sånt).

Så sånn var visst det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter