Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

torsdag 9. juli 2020

Jeg sendte en e-post til Sivilombudsmannen

Erik Ribsskog

Klage/Fwd: Landssvikeroppgjøret/Fwd: Aulestad/Bjørnson

Erik Ribsskog 9. juli 2020 kl. 08:09

Til: "postmottak@sivilombudsmannen.no"
Kopi: Postmottak , Akademikerforbundet , Politikk Høyre , "sande.vgs"

Hei,

dette må jeg klage på.

Arkivverket har såvidt meg bekjent ingen skjema, som gjelder for aktorer under landssviker-oppgjørene.

Så dette blir goddagmann økseskaft og unødvendig byråkrati.

Jeg har også lært om på handel og kontor, at man skal kunne, (som borger), skrive på vanlig norsk, om ting, til organisasjoner/statsforvaltningen.

Og så skal disse klare å svare på dette, uten å være vrange/vanskelige.

Så dette må jeg klage på.

Skjerpings!

Erik Ribsskog


---------- Forwarded message ---------
Fra: Postmottak <postmottak@arkivverket.no>
Date: tor. 9. jul. 2020 kl. 07:30
Subject: SV: Landssvikeroppgjøret/Fwd: Aulestad/Bjørnson
To: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>




Dette er et automatisk svar på din henvendelse til Arkivverket. Vi beklager, men Arkivverket besvarer ikke henvendelser på e-post om opplysninger fra arkivene vi forvalter. Dersom du vil ha hjelp til å finne fram til dokumentasjon i arkivene, ber vi deg gå til www.arkivverket.no/tjenester og kontakte oss på nytt via et av skjemaene du finner der.

Vennlig hilsen
Arkivverket

Dette er eit automatisk svar på førespurnaden din til Arkivverket. Vi beklagar, men Arkivverket svarar ikkje på førespurnader på e-post om opplysningar frå arkiva vi forvaltar. Dersom du vil ha hjelp til å finne fram til dokumentasjon i arkiva, ber vi deg gå til www.arkivverket.no/tjenester og kontakte oss på nytt via eit av skjemaa du finn der.
Venleg helsing
Arkivverket

This is an automated reply to your enquiry to the National Archives Service of Norway. We are sorry but we do not answer e-mail enquiries concerning information from the archives we hold. If you wish to request information from the National Archives Service of Norway, please go to www.arkivverket.no/en/about-us/contact and fill in one of the forms there.

Sincerely,
National Archives Service of Norway





Fra: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Sendt: onsdag 8. juli 2020 21:46
Til: Postmottak <postmottak@arkivverket.no>
Kopi: post@lillehammermuseum.no
Emne: Landssvikeroppgjøret/Fwd: Aulestad/Bjørnson

Hei,

jeg har blitt fortalt av min mormor Ingeborg Ribsskog, (som døde i 2009), at min morfar Johannes Ribsskog, (som døde i 1985), var aktor, under landssvikeroppgjøret.

Jeg har sett på deres nettsider, og om man ønsker å se i arkivet, etter landssviker-oppgjøret, så må man søke, på landssviker-navn.

Men jeg er interessert i min morfars eventuelle saker.

(De flytta visst rundt i landet, ettersom hvor det var landssviker-saker.

Sa min mormor, noen år før hu døde).

Jeg lurte på om dette, som min danskfødte mormor sa stemmer.

Så jeg lurer på om det finnes noe i deres arkiv, om landssviker-saker, som min morfar, var aktor i.

På forhånd takk for eventuelt svar!

Mvh.

Erik Ribsskog

PS.

I denne doktor-oppgaven, (https://www.hlsenteret.no/forskning/nazismen-fascismen-og-europeiske-okkupasjonsregimer/okkupasjonsprosjekt/kjetil-braut-simonsens-doktoravhandling.pdf), så nevnes en rapport, fra min morfar, som politifullmektig, i forbindelse med en landssviker-sak.

Men min mormor mente visst, at det var snakk om mange landssviker-saker, som min morfar var involvert i, (på vegne av påtalemyndighetene).

Så jeg lurte på om dere hadde noen oversikt over dette.

På forhånd takk for eventuelt svar!

---------- Forwarded message ---------
Fra: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Date: ons. 8. jul. 2020 kl. 21:03
Subject: Aulestad/Bjørnson
To: <post@lillehammermuseum.no>

Hei,

min danskfødte mormor Ingeborg Elisabeth Ankerita Ribsskog f. Heegaard skriver i en såkalt petite, i Østlands-Posten, i 1976, (se vedlegg), at hu har bodd, hos Bjørnstjerne Bjørnson sine etterkommere.

Min mormor skriver om mye, fra Aulestad.

Og ettersom jeg har skjønt, så var Bjørnson sin yngste sønn nazist, og drev med nazi-propaganda, fra Aulestad, under krigen.

Min morfar Johannes Ribsskog var kontorsjef, i Fåberg kommune, (like ved Lillehammer), i 1947 deromkring.

Leide min mors foreldre av Bjørnsons, (på Aulestad), lurte jeg.

(Eller kan det ha vært snakk om et annet sted i Lillehammer, at dette bofellesskap-greiene foregikk?).

Min morfar var visst også aktor, under landssviker-oppgjøret.

(Ifølge min mormor).

Så de bodde kanskje hos Bjørnsons, som del av landssviker-oppgjøret?

Driver en del med slektsforskning osv., så lurte på om dette var noe kjent.

På forhånd takk for eventuelt svar!

Mvh.

Erik Ribsskog

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter