Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

lørdag 3. november 2007

cons
Heltidsansatt

Innlegg: 376
Ble medlem: 01/09/2007

Nå fant jeg forresten tilfeldigvis noe som kanskje kan si litt mer om hvordan jødene ser på andre mennesker:

'GOY -- A Yiddish term for non-Jews, originally taken from the word GOYEM.

GOYEM --A Yiddish word meaning 'cattle.''.

link


GOYEM=Yiddish ord for'kveg'

link


Nazis=Christians=whores=goyim (i.e. non-Jews).

link


Og for å nyansere bildet litt da:

What does the word "goy" mean?
by Rabbi Mendy Hecht

A. "Goy" is a Hebrew word which means "nation." It's found frequently in the Torah, where it usually refers to "the nations," i.e. anyone not Jewish, outside the "Nation of Israel," i.e. the Jewish People. However, since it is a neutral phrase, it sometimes refers to the Jews as well.

B. Some Jew-haters like to claim that Jews call non-Jews "cows" by conveniently changing goy to koy, which in Yiddish does mean cow. But don't bother explaining that to them, 'cause they'll just come up with something else.

link


'Goy (Hebrew: ???, regular plural goyim ????? in Western languages) is a transliterated Hebrew word which translates as "nation" or "people". Historically and up to modern times it is a synonym for Gentile or non-Jew. Depending on the context, its use can be controversial or completely innocuous.'.

link


Så er spørsmålet da, hvilke av disse betydningene, er det de yiddishe ordene Goy/Goyim, egentlig betyr?

Er det 'ikke jøde', 'kveg', 'land', 'nation', 'kristen', 'hore', 'nazi'.

Det virker litt uklart fra de forskjellige kildene.

Man kan vel kanskje bli litt bekymret hvis det viser seg at ordet for ikke-jøde er det samme som ordet for kveg.

Jeg mener i følge tema i tråden, om jødene ser på seg selv som Guds utvalgte folk, og har lov å ha slaver/sex-slaver/horer, eller hva man skal kalle det, på grunn av dette?

Eller om Goy/Goyim, er et uskyldig ord, og at det bare betyr nation/land, i tillegg til ikke-jøde, som de mest seriøse og anerkjente av de nevnte kildene vel skriver.

Men det står også på Wikipedia at begrepet kan være kontroversielt.

Så hva er så grunnen bak dette, at begrepet Goy er kontroversielt?

Har det noe sammenheng med tema i tråden, om jødene ser på seg selv som opphevet over andre mennesker?

Forhåpentligvis er det noen som har bra oversikt over dette, fordi når man finner mange forskjellige tolkninger, så er det jo ikke så lett å bli så særlig klok.

Så på forhånd takk for hjelp i forbindelse med dette!

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter