Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

onsdag 28. januar 2009

I min ungdom så lurte jeg på hvorfor engelskmenna fikk så mye tyn for maten sin. (In Norwegian).



PS.

Nå lurer jeg ikke like mye på det.

Hvis man ser på de skinkepakkene nederst på bildet, så er det polsk skinke, som jeg tror er bare skjært opp av en ekte skinke.

Mens engelsk pålegg, det er, (som norsk pålegg ofte), det er mest sånne firkanta bokser, som den øverst til venstre.

Men det heter kokt skinke i Norge og.

Selv om pålegget er firkanta.

Det er mulige den polske kokte skinka også er liksom 'bygd sammen' igjen da.

Det er mulig.

Men men.

Jeg får se mer på det, når jeg åpner pakka.

Men ihvertfall, jeg tror ikke alt som selges som kokt skinke, i Norge og England, er skinke.

Det er nok annet slags svinekjøtt også, som selges som skinke.

Det står ofte 'cured and reformed ham', på den billigste skinka.

Det billigste skinkepålegget på Marks and Spencer, det koster en pund, og er kjøtt fra svineskulder, står det på pakka.

Som er kokt, og re-formet da.

Men Marks and Spencer, de er ganske ordentlige, når det gjelder mat.

Men hvor på grisen, som de andre kjedene henter kjøttet fra, når de pakkene koster under et halvt pund, det vil man kanskje ikke vite.

Men men.

Prisene på disse påleggene, som er på bildet er forresten.

Old Polish Ham: 99 pence.
Ham: 99 pence.
Haslet. (Den firkanta pakka): 65 pence.
Cheese/Ham. (Polsk skinkeost. Ikke smakt enda): 59 pence.

Men jeg er imponert over de polske varene, som de selger på Tesco.

Det virker som at de har yrkesstolthet og mattradisjoner, synes jeg, i Polen, selv om jeg aldri har vært der.

Men jeg har vært i Tyskland.

Og jeg skal passe meg for å si noe bra om Tyskland, ettersom de okkuperte Norge, under 2. verdenskrig.

Men jeg var på jernbanestasjonen i Frankfurt, for jeg var på en internetcafe der, i 2005.

Så så jeg litt i butikkene og sånn da.

Og det var sånne butikker, og resturanter, om hverandre.

Og der kunne du kjøpe rent svinekjøtt.

Det samme kjøttet som på svinekoteletter, tror jeg.

Som var nylaget, så det ut som.

Og veldig digg.

Ferdig stekt da.

Og du fikk det i hånda, som en hamburger f.eks.

Og det kosta 7-8 kroner, for kanskje 200 gram rent kjøtt da.

Så da ble jeg imponert, må jeg si.

Det så veldig rent ut der, og kona som solgte maten, så ordentlig ut og hadde reine, ordentlige klær og alt sånt da.

Så da ble jeg imponert.

Da viste de at de hadde stolthet over maten de solgte.

Yrkesstolthet og bra kvalitet på maten, vil jeg si at de hadde.

Pluss lave priser.

Det er jo nesten utrolig.

Og sånn er det jevnt over, tror jeg, med mat på kontinentet, vil jeg si.

Danmark, er vel også sånn, at de har bra mat, som du blir mett av, og til rimelige priser osv.

I Frankrike er de også flinke med mat, men der er det ofte søte kaker og sånn, som det mye går i, og fancy typer av kaffe og sånn.

Men hvis du er heldig, så kan du få en god biff på resturant.

Men jeg var også uheldig og fikk noe slintre-greier, en gang.

Og kelner-dama maste på om jeg kunne gi henne driks en gang, for skiftet hennes slutta.

Sånn at jeg måtte forte meg å spise opp, omtrent.

Kanskje det var et hint, men det var ikke så lett å prate med de pariser-damene pga. språket osv.

Men men.

Men samme det.

Det er jo kult av Tesco, at dem kan selge polsk skinke da, når dem har 20 slags engelskprodsert skinke, som er 'prosessert' da.

Men jeg skal sjekke mer om den polske kokte skinka også er prosess-behandlet.

For etter at jeg har lest en del om sånt på nettet, så synes jeg det er artigere når maten er rimelig naturlig liksom.

Sånn at man kan se hvor på dyret det er fra, det er en bonus, synes jeg nå.

Så når pålegget bare koster 99 pence, eller ca. 10 kroner, og det er så bra kvalitet, at man kan se at det er skiver, skjært rett fra en ekte skinke, heter det vel.

Da synes jeg at man kan bli imponert av polske mattradisjoner osv.

Så det ble jeg imponert over.

Men nå ble jeg sulten av å skrive om mat, og det er fotballkamp, så jeg får prøve å se om den kampen vises på nettet.

Vi får se.

Med vennlig hilsen

Erik Ribsskog

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter