Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

lørdag 10. oktober 2009

Danebrog som falt ned fra himmelen

Jeg skrev på bloggen i går, i en e-post, om min mormor, Ingeborg Ribsskog, som bodde i Norge, helt siden krigen, og døde tidligere i år.

Men hun var ikke norsk av den grunn, neida.

Så hun gjorde et poeng av, for noen år siden, utenfor sammenhengen, om sagnet om at det danske flagget, som blir kalt Danebrog, falt ned fra himmelen.

Sagnet sier bare at det falt ned fra himmelen.

Men bestemor Ingeborg forklarte at dette skjedde i Estland, og at det var et slag oppå fjellet, og at den danske kongen, kong Waldemar Seier, så at flagget falt ned, og gjorde det så til Danmarks flagg, det eldste nasjonsflagget i verden vel, på 1100-tallet, var det vel.

Men, når man ser på Danmarks flagg, og vet at Malteserordnene, (også kalt Johanitterordenen), var med i det samme slaget, (mot finner og/eller baltere vel), så er det tydelig at det nok var Malteserorden-flagget, som falt ned fra fjellet i Estland.

Så det var vel et slag oppå fjellet da, også tapte Malteserordenen, og en fiende kanskje, skar av fanen deres med et sverd(?)

For vi kan se at Malteserorden-flagget, og det danske flagget, er litt ulikt proposjonert.

Og det kan skyldes at Malteseroden-flagget var skåret av, sånn at en del av flagget ble igjen oppå fjellet.

Så sånn var kanskje det.

Men da må Malteserordenen nok ha ligget tynt ann.

Så danskekongen reddet kanskje Malteserordenen og æren deres da.

Så derfor har kanskje Malteserordenen stått i gjeld, til danskene.

Så derfor har kanskje min danske mormor, ha klart å fått Malteserordenfamilier, som Humblen-familien, på Bergeråsen, til å tulle med meg, opp gjennom livet.

Så sånn er nok antagelig det.

En annen ting jeg husker, var at da vi skulle i bestemor Ingeborgs 70-års dag, i 1987, var det vel.

Den sommeren jeg fylte 17 år.

Det var på hotell Wasiloff, (eller hvordan det skrives), i Stavern, og bestemor hadde fri bar, hvor en dame fra hotellet stod og serverte drinker, og jeg bestilte vodka og cola, tror jeg. Noe sånt.

Så jeg, som 17 åring, ble jo litt karusell da, heter det vel, kan man si.

(Vi var også innom og henta mora mi, på veien ned dit, og hu bodde da i en institusjon, på landet vel, ved Stokke kanskje, men lenger inn i landet tror jeg, i Vestfold, noe sånt. Og vi måtte hilse på alle de andre som bodde på den samme institusjonen, for folk som hadde dårlige nerver osv., ville mora vår, bl.a. en gutt i 20-åra vel som var veldig sjenert og rar, husker jeg. Men men, så det var en ganske merkelig opplevelse. Der var jeg bare en gang, og det var den gangen der, men mora mi besøkte meg en gang, i leiligheten på Bergeråsen, med støttekontakten sin, like før eller etter det her vel, så det var mye rart, dette var vel før søstra mi flytta opp til meg).

Jeg hadde dress og greier vel, og søstra mi var med, husker jeg.

Det var nok en lørdag det her, og vi gikk også en tur ned på diskoteket, som var i samme bygning.

Men Christell ville ikke være med, hun var utafor bilen når vi skulle kjøre ned, men så sur ut.

Så hu ville ikke være med.

Var hu redd for bestemor Ingeborg, lurer jeg.

Var det sånn, at Christell visste det, at bestemor Ingeborg var slem mot meg, og tulla mye med meg, gjennom nettverk som Malteserordenen osv.

Så Christell var kanskje redd for bestemor Ingeborg, og ville kanskje derfor ikke være med, i tilfelle hun sa et ord galt til bestemor Ingeborg da, så ville hun blitt forfulgt hun også.

Var det noe sånn som foregikk, lurte jeg på, når jeg tenkte på det her, her om dagen.

Så sånn var kanskje det.

Hvem vet.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS.

Også skrev jeg også på bloggen, at Pia ikke lagde mat til meg, etter at hu flytta opp til meg, på Bergeråsen, i desember 1988, var det vel.

Enda jeg jobba hele kvelden på CC, så hadde ikke søstra mi laget noe mat, når jeg kom hjem.

Men hva var det Pia spiste da?

Hadde Pia spist nede hos Haldis kanskje?

Også sa hu bare det, at hu ikke ville bo der lengre, for at hu ville spionere på meg?

Så Pia var egentlig ikke kasta ut, hu skulle bare spionere(?)

Hm.

Dette kan passe med noe annet og.

Og det var sånn, at en gang søstra mi hadde fest på Bergeråsen, så hadde hu med noen sånne frike-venner, fra Drammen.

Og hu ene spurte meg om hu kunne få en øl eller to og noen røyk av meg.

Og da tulla jeg med henne, og spurte hva får jeg for det.

Så sa hu jenta, som het Heidi vel, 'et knull'.

Og da skreik søstra mi 'nei'.

Så det var ikke bare Christell som gjorde sånn, at jeg ikke fikk noe damer, kom jeg på nå.

For Christell kom opp i leiligheten min, og skremte vekk hu Lisbeth Mikalsen, og ei annen nabojente, sommeren 1988, var det vel, da jeg var 18 år.

Og søstra mi gjorde altså det samme, noen måneder etterpå, hu skreik hysterisk 'nei', når hu der 17-år gamle jenta fra Drammen, (hvis hu var jente da, hu kunne nesten gå for å være en gutt og, som var transseksuell(?)).

Hvem vet.

(Jeg var 18 år selv da).

Men men.

Men, både Christell og Pia, ville hindre at jeg fikk damer da.

Så de prøvde nok å få meg usikker og sånn da, og ikke selvsikker.

Og da skjedde det noe nesten enda rarere, på slutten av kvelden.

Pia tok med hele bølingen med friker fra Drammen, ned til 'Haldis-huset', enda søstra mi hadde flytta derfra.

Så her var det ikke egentlig noe sånn at søstra mi ble kasta ut tror jeg, fra 'Haldis-huset', siden hu kunne ta med en 'bøling' med Drammens-friker, ned dit, noen måneder seinere, som overnatta der, en natt til søndag.

(Antagelig for å hindre at det ble noe på meg).

Så her var nok Pia bare sendt av noen, for å spionere på meg, vil jeg si.

Så hvorfor lagde ikke søstra mi mat, mens jeg var på jobb?

Kanskje hu hadde vært nede hos Christell og Haldis og spist?

Det tror nesten jeg, for det her hørtes litt rart ut, vil jeg si, at en person sitter foran TV-en en hel kveld, og ikke lager noe mat.

Så det her var litt mystisk.

Hm.

Så det er mye rart ja, det er helt sikkert.

Vi får se.

PS 2.

Og søstra mi skulle alltid ha det til, at jeg var så glad i unge jenter.

Enda jeg likte best jenter i klassen, og kanskje Christell og venninnene hennes osv.

Men søstra mi hadde en skrudd tanke, om at jeg likte mye yngre jenter da, som tenåring.

Så søstra mi er nok like sinnsyk som mora mi var, tror jeg.

Hvis ikke så var dette noe søstra mi gjorde for bestemor Ingeborg, eller noen i Larvik.

F.eks. nabo-'tanta' i Jegersborggate.

Noe sånt.

Og da fikk søstra mi henta opp en kattunge.

Dette her skjedde da jeg kom hjem fra jobb, på CC.

Og da satt det en hel bøling med Drammens-friker i stua mi da.

Og så, mens jeg la øl i kjøleskapet, så spurte hu Heidi, som var frik fra Drammen, og på alder med søstra mi vel, dvs. 16-17 år da, et eller to år yngre enn meg.

Hu begynte å si at hu skulle gi meg et knull da, hvis hu fikk øl og røyk.

Og jeg var ikke vant til damer eller jenter, som var så frempå, så jeg fikk ikke sagt noe, selv om jeg ikke ville ha hatt noe imot et knull, som ungdommer flest, for hu var vel over 16, for jeg ville ikke drive med 'barnerov', som folk sa, hvis man la seg etter noen som var under seksten, så det gjorde jeg ikke.

Og da henta søstra mi en kattunge, i 'Haldis-huset', og så fikk søstra mi da antagelig, hu Heidi, til å dra med meg inn i vannsenga, mens jeg var pussa, og til å kjæle med katten.

(For jeg hadde hatt mange katter, så jeg var vant med katter, og vi lå i min vannseng så).

Og så tok hu Heidi meg på tissen, for å sjekke om jeg fikk ståtiss, av å ha henne og kattungen, i vannsenga.

Men det hadde jeg ikke.

Så løp hu ut i stua.

For hu var veldig tynn, hu Heidi, så hu var ikke sånn at hu hadde så mye pupper, for eksempel, så jeg ble ikke så kåt av henne, akkurat.

Men, jeg var jo i ungdomsstida, og da tenker man jo mye på sex, og har ikke hatt så mye sex ofte, så da er det jo sånn, at man drømmer om å ha sex osv., med damer da, så derfor var det at jeg var interessert i damer, for jeg ville ha mer sex, for jeg var så sent i puberteten, så jeg hadde litt å ta igjen da, jeg kom først i puberteten, sommeren 1987, altså bare et drøyt år før det her, fikk jeg hår på tissen da.

Men jeg lurer nå på om søstra mi nok er fra noe kommunist-mob, eller lignende, i Larvik, for søstra mi dreiv også på med sånne plott og sånn, når jeg var på besøk, da dem bodde i Larvik, husker jeg nå, på begynnelsen av 80-tallet.

Så søstra mi er nok ikke så sunn i hue sitt, nei.

Det tror jeg nok dessverre ikke.

Så hu er nok programmert av noen til å kødde med meg, tror jeg.

Så hu burde ligge litt lavt, i tilfelle jeg møter henne, etter all den køddinga hu har drevet med.

Så sånn er nok det, dessverre.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter