Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

fredag 2. oktober 2009

Ringte Nasjonalbiblioteket

Nå ringte jeg Nasjonalbiblioteket, for de har kopi av NRK's arkiv.

Og da fant jeg ut, at de hadde et kåseri, de fant der, fra Johannes Ribsskog, (eller det var lagret under navnet Johs. Ribsskog, med forkortet fornavn).

Det var om Hadsel og Vesterålen.

Og det het 'Hav og fjell, farvel', fra 1965.

(For da skulle de vel flytte ned til Østlandet da, for Johannes skulle slutte som rådmann, i Hadsel og starte som kontorsjef, i Sætre kommune, på Hurumlandet, i Buskerud).

Fra 24.2.65.

Nå får jeg prøve å kontakte NRK, som Nasjonalbiblioteket rådet meg til, for hvis det var til privat bruk, så skulle man kontakte NRK da.

For han døde jo på 80-tallet, så dette hadde det vært artig for meg å høre.

Nå fant de ikke det kåseriet, som Johannes hadde, på slutten av 70-tallet, som jeg hørte på radioen, før jeg skulle på skolen, da jeg bodde i Larvik, (i Jegersborggate).

Men det kan jo ha vært at de har stavet det feil, eller noe, i arkivet da.

Så kanskje det er mulig å finne det seinere.

Vi får se.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS.

De flytta vel da til Holmsbu, må det vel ha vært, på Hurumlandet, i 1965 da.

Hvor faren min traff mora mi da.

Faren min var fra Sand, på Berger, på andre sida av fjorden, og faren hans, hadde snekkerverksted, Strømm Trevareindustri, så faren min snekra seg båter da, på fritida der, som han kjørte over fjorden med da, med påhengsmotor da selvfølgelig, han gadd nok ikke å ro eller seile.

Skal jeg sjekke når mora mi ble født igjen.

Vi får se.

14. juni, et eller annet år, på slutten av 40-tallet vel.

PS 2.

Ja, vi kan se, at i november 1983, da mora mi ble etterlyst, så var hun 35 år:

http://johncons-mirror.blogspot.com/2009/08/her-ser-vi-det-som-nick-ewans-fant-at.html

Så da er hun født i 83 - 35 = 1948 da.

Jeg mener det vel var 1947 jeg men.

Men men.

Hvis hun ble født i 1947, så var hun nesten 18 år, da de flytta til Østlandet.

Og mora mi var også au-pair, i England, (hos noen jeg ikke vet hvem er, men som visstnok skal være i noe slekt), i et par år vel(?)

Så traff mora mi faren min da, og jeg ble født i 1970.

Så det var ikke mange år, som mora mi bodde på Østlandet, før hun traff faren min.

Så mora mi må vel nesten sies å ha vært nordlending, vil jeg si.

Så sånn er nok det.

Selv om hun prata 'pen' østlandsdialekt, (eller riksmål?), men hun kunne også prate nordlandsdialekt vel, og også samisk, mente hu at hu skjønte da.

Men men.

Vi får se.

Men søsknene til mora mi, tante Ellen og onkel Martin, de var yngre, da de flytta sørover.

Ellen, hun hadde 50-års dag, i 2001, mener jeg å huske.

Så Ellen, hu var født i 1951 da.

Så tante Ellen, hu var bare 14-15 år, da de flytta til Holmsbu.

Og hu begynte nesten med en gang på forsøksgym da.

Inne i Oslo.

Eller når hu var sånn 15-16, er det vel, at man begynner på videregående.

Så tante Ellen, hu kom så godt som rett fra en oppvekst i 'ødemarken', til et vilt hippie-liv i hovedstaden.

Så det måtte jo gå galt.

Det er som å slippe sånne unger som har vokst opp med ulver osv., sånne ulveunger, også skal man la de bo alene midt i London.

Det blir som det omtrent.

Det måtte jo gå rett vest og ad undas det.

Så det var ikke noe rart at tante Ellen ble så glad i narkotika.

Og så fikk hun fetteren min Joakim, i 1969, mens hun hadde brukt for mye narkotika da, sånn at han ble mongoloid.

Og bestefar Johannes, han sa farvel til hav og fjell, og måtte istedet trave rundt i Slottsparken i Oslo, og leite etter tante Ellen, på fritida, fordi tante Ellen hadde forsvunnet sammen med noen hippier da, fra forsøksgym, for å ha fri sex og røyke hasj og bruke LSD osv. da, og høre på Dylan sikkert.

Og røyke indiske sigaretter.

Så sånn var det.

Så dem skulle nok ha blitt værende oppe i Nord-Norge tror jeg, men da hadde nok ikke denne bloggen fantes da.

Men da hadde kanskje ganske mange blitt glade, det er nok mulig.

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg kom på.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter