Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

fredag 14. mai 2010

Min tipptippoldefar L.C. Nyholm, (som var dansk offiser, hofjegermester, politiker og godseier), sin farfar var sogneprest. Det visste jeg ikke

lc nyholm farfar sogneprest paint

http://www.myheritage.com/site-family-tree-67419522/ribsskog?familyTreeID=1&rootIndivudalID=1000210

PS.

L.C. Nyholm sin farmor, Beatha Jacobine Wurenfeldt, (min tipptipptipptippoldemor), hørtes litt tysk ut, syntes jeg.

Hm.

Dette var kanskje litt rart?

For Nyholm høres så nordisk ut.

Men dette Wurenfeldt er jeg ikke helt sikker på.

Men men.

Vi får se.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

L.C. Nyholm sin farmor og farfar hadde visst 15 unger.

Det var vel mye selv på den tiden?

Her er mer om dette:

15 unger

PS 3.

Og her er det også noe man kan legge merke til, synes jeg.

Og det er at det står en 'x', etter navnet til min tipptipptipptippoldefar Christopher Nyholm.

Hva kan den x-en stå for tro?

Her er mer om dette:

st hans hospital

PS 4.

Dessuten kan man på bildet ovenfor se at han tipptipptippoldefaren min Jochum Severin Nyholm, han både døde og ble begravet, på St. Hans hospital, i Danmark, (antagelig i København vel, men det skal jeg ikke si sikkert).

Og hvem er St. Hans, i denne forbindelse?

Jo, St. Hans er døperen Johannes, som Johanitterordenen er oppkalt etter.

Jeg skal se om jeg finner mer om dette.

Vi får se.

PS 5.

Her er mer om dette:

en kortform av johannes

http://no.wikipedia.org/wiki/D%C3%B8peren_Johannes

PS 6.

Og fra min oppvekst på 80-tallet.

(Etter at jeg flytta til faren min på Berger.

For da jeg bodde i Larvik, så leika jeg bare med unger på min alder, (og da lærte jeg ikke så mye akkurat).

For mora mi og stefaren min, de behandla meg, (og vel også søstra mi), veldig nedlatende da, (ihverfall mora mi).

Mens, da jeg som niåring flytta til Berger, så behandla min fars foreldre meg, (ihvertfall min farfar, Øivind Olsen), de behandla meg nesten som en voksen.

Eller, min farmor var nesten som et barn, hun var litt naiv kanskje, og ikke så opplyst vel, hun var fra Rollag, i Numedalen, og oppvokst på en gård der, og hadde vel ikke gått mange årene på skole.

Så Ågot behandlet meg som en jevnbyrdig kanskje, men hun var nesten som et barn selv, hun var litt naiv.

Men min farfar han var voksen og lærd nesten vel.

Han satt hele kvelden og løste kryssord, leste avisene og så på nyhetene.

Og han likte å diskutere alt mulig.

Og da pleide han å diskutere aktuelle ting som var i nyhetene og sånn, med meg, da jeg var 9-10 år gammel, (før han fikk slag, seinere på 80-tallet), mens faren min jobba gjerne en time eller to ekstra, (av en eller annen grunn), nede på verkstedet, mens onkelen min Håkon og farfaren min Øivind, de tok kvelden klokka 16 vanligvis.

Og de spiste også middag klokka 13, og hadde pause seinere på dagen.

Og når de hadde pause seinere på dagen, (5 minutter), så satt jo jeg ofte i stua der da, mens dem prata om jobb og annet, faren min og onkelen min og farfaren min og farmora mi.

Så da jeg bodde hos faren min, så ble jeg nesten behandla som en voksen, vil jeg si.

(Og også morfaren min, Johannes, behandla meg litt som en voksen, det siste året jeg bodde i Larvik.

Han inviterte meg, på besøk i Nevlunghavn, (gjennom mora mi), og jeg tok bussen dit aleine, og prata om en avis som jeg og min kamerat Frode Kølner hadde planer om å starte, bl.a.

Han og jeg satt ved et bord i peisestua, i huset til han og mormora mi i Nevlunghavn, og hadde nesten et offisielt møte, vil jeg si, som jeg ikke skjønte helt hva anledningen var, som skyldtes, at jeg ble invitert til dette 'møtet'.

Men han visste kanskje at jeg skulle at jeg skulle flytte til faren min, før mora mi fortalte dette til meg.

Hva vet jeg).

Og da fortalte farfaren min Øivind det, at i Buskerud, så hadde ikke folk fri i St. Hans-helga.

Mens i Vestfold, så hadde folk fri i St. Hans-helga.

(På slutten av 70-tallet/begynnelsen av 80-tallet).

Og dette kan vel komme av to ting, som jeg kan skjønne det.

- At Vestfold ligger nærmere 'bibelbeltet' og Sørlandet, enn Buskerud.

F.eks. i Larvik, så var det jo mange bedehus og kirker.

(I Drammen er det vel stort sett bare en kirke, i sentrum av byen, mens i Larvik så er det mange, som Betania og hva de heter alle sammen.

Frelsesarmeen pleide mora vår og sende oss til for å lage julepynt osv. også.

Og til et slags bedehus sendte hu meg også en gang, med en eldre gutt, som var sønn av ei venninne av henne vel.

Og hu sendte også meg og søstra mi på søndagsskole, allerede da vi bodde på Østre Halsen, husker jeg, da vi bodde i Mellomhagen der, må vel det ha vært.

Og vi måtte be aftenbønn.

Så mora mi var kristen, det er det ingen tvil om, vil jeg si.

Men men).

- Men det kan jo også være pga. at Vestfold ligger mer ved sjøen, og at folk pleier å dra ut på sjøen, på St. Hansaften.

At Vestfold mer er et sommerfylke?

Men det blir kanskje litt søkt, ettersom Hurumlandet osv., også ligger ved sjøen.

Men det kan vel nevnes også.

Men jeg tror at grunnen til at St. Hansaften var/er fridag i Vestfold, og ikke i Buskerud, var at folk var mer kristne, (og hyllet døperen Johannes), mer i Vestfold, (ihvertfall sør i Vestfold), enn i Buskerud, (hvor man kanskje er mer norrøne/nordiske?).

Det er ihvertfall sånn jeg synes det her virker som.

Så det går nok et skille i Norge, ganske nord i Vestfold kanskje.

Og sør for denne grensen så er Norge kristent, (med hvite hus/sørlandsbyer osv).

Mens nord for denne usynlige grensen, må man vel si, så er Norge nordisk da, nesten som i Sverige vel, hvor nesten ingen tror på Gud.

Noe sånt.

I Sverige feirer de jo ikke St. Hans.

Men de har midtsommer-feiring, som ikke har noe kristent navn.

Hvor de går rundt en mai-påle, eller noe sånt.

Kanskje dette hadde vært mer naturlig i Buskerud, enn å brenne St. Hans-bål?

Hva vet jeg.

Bare noe jeg tenkte på.

Vi får se hva som skjer.

Men Norge er nok mer kristnet, enn Sverige.

Og disse johanitterordenen og indremisjonen.

De kriger nok, for å kristne resten av Norge, og kanskje Sverige, for å få disse stedene til å bli som på Sørlandet/Vestlandet, med høy moral og sørlandsbyer med bare hvite hus og bedehus osv.

Noe sånt er det nok, som jeg har havnet mitt inne i.

Siden jeg er fra Berger, som ligger i grenselandet mellom 'det danske/kristne/ mørkhårede eller 'jøder'/sumerere bestemmer Norge', (Sørlandet/Vestlandet), og 'det svenske/nordiske/ blonde/'ariske' bestemmer Norge', dvs. Buskerud, Trøndelag, osv., osv.

Så sånn er nok det.

Så vi får se hva som skjer.

Vi får se.

PS 7.

Jeg mener dette går tilbake til også før kristendommen.

At da angrep sumererne, (les: de mørkhårede/sionistene/'jødene'), Norden, med andre taktikker.

Som 'solkorset' viser.

Det har vært i Norge, siden mange hundre år før kristus fødsel, og det mener jeg er det samme symbolet som vi ser hos døperen Johannes, som også har en sol.

Her er mer om dette:

solkorset i norge

PS 8.

Og her ser man at døperen Johannes-dyrkelsen, (og vel også dagens kristendom da), mye går ut på det samme, tilbedelsen av solen, (jeg tolker kristendommen som et sumerisk plott, sumererne er de som har pyramiden, hvor de på toppen bestemmer alt, mens 'arierne'/de nordiske har et flatt system, hvor alle er like mye verdt):

døperen johannes også sol

http://no.wikipedia.org/wiki/Johannes_d%C3%B8peren

PS 9.

Og vi kan også se dette på St. Hansaften, mener jeg.

(Ihvertfall virker det sånn, synes jeg).

At her er det en forbindelse mellom St. Hans/Døperen Johannes/Johanitterordenen/sumererne og sola.

For St. Hansaften er jo den dagen når sola er oppe lengst.

Så her har disse sumerne da valgt, etter kristningen av Norge og Danmark, og døpe om midtsommer-dagen, til Døperen Johannes-dagen, eller St. Hans-aften, (som betyr det samme).

Men men.

Bare noe jeg tenkte på.

Og dagen som blir kalt Jonsok, i Norge, den dagen er etter døperen Johannes sin fødselsdag vel, (som det står i PS-et ovenfor), og den dagen ble markert med bl.a. en sol, på primstaven, så jeg at det står nå, i PS-et ovenfor.

Så døperen Johannes er linket med sol-dyrkelse, vil jeg si.

(Som solkorset også er).

Og solkorset er et annet tegn for jing og jang, kan man se på Wikipedia, litt lenger opp i den artikkelen, som er i PS-et ovenfor.

Så kristendommen er del av noe østlig religion, hvor mørkt hår er bra og lyst hår dårlig, vil jeg si.

Taoismen.

Noe sånt.

Men men.

PS 10.

Grunnen til at jeg tenkte at det kanskje var sånn ting hang sammen, som jeg har skrevet om i denne bloggposten, det var bl.a. at jeg leste om en jødisk filosof, ved navn Moses Hess, som sa at det var slik, som verdenshistorien hang sammen:

en filosof sier det samme

http://johncons.org/

PS 11.

Så grunnen til at jeg blir tullet med, av myndighetene mm.

Det er nok at det er en hemmelig krig, mellom sumererne og arierne.

Som pågår 'bak teppet'.

Og da prøver alle å blåse i de vanlige lovene som gjelder i samfunnet.

Men de angriper og prøver å vri og vrenge på lover og alt mulig, og til å få drept f.eks. meg, men få det til å se ut som selvmord, f.eks.

Eller finne lure måter å nekte meg mine rettigheter, f.eks.

Sånn er nok egentlig verden, vil jeg si.

Men jeg vil ikke være del av en hemmelig krig.

Jeg vil ha mine rettigheter som det står om i norske lover, blant annet.

Så denne hemmelige krigen, det er ikke min krig.

Jeg vil ha åpenhet og gjennomsiktighet i samfunnet.

Og jeg vil ha kontroll på livet mitt, være i HV og være med å passe på Norge, og jeg vil ha kompansasjon for urett som har blitt begått mot meg, og jeg vil at de skyldige skal straffes, sånn at det er en viss form for rettferdighet i samfunnet.

Men dette synes umulig i dagens Norge, siden forskjellig undergrunn tuller med alt og alle, virker det som.

Så sånn er nok det.

Så vi får se hva som skjer.

Vi får se.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter