Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

fredag 7. mai 2010

Telefonsalg er ikke et verdispørsmål

Nå tenkte jeg på det, da jeg var og trente, at hun Annikken Holmsen, har hemmelig nummer, siden hun ikke liker telefonsalg.

Og jeg likte heller ikke telefonsalg, da jeg bodde i Norge, så jeg reserverte meg mot telefonsalg.

For jeg hadde en slitsom jobb, og når jeg hadde fri, da likte jeg å slappe av, for å komme meg til hektene igjen, før en ny, slitsom jobbuke.

Så sånn var det.

Men da jeg fortalte det til Magne Winnem, (en tidligere kamerat), så angrep han meg.

Og sa at da var jeg ikke god.

For jeg hadde jobbet med telefonsalg, som ekstrajobb, for å tjene penger til lappen.

Så da dømte Winnem meg, siden jeg ikke likte å få telefoner fra telefonselger.

Så var jeg dobbeltmoralsk, mente han.

Men, dette tenkte jeg på, da jeg var og trente istad.

At dette med telefonsalg, det er jo ikke et moralsk spørsmål bare.

Nei, for for eksempel, da jeg jobba på OBS Triaden, så hendte det at jeg jobba i ferskvareavdelinga.

Og da kunne jo jeg selge fisk derfra, selv om jeg ikke likte fisk selv.

Og jeg kunne jo stable opp hundematen, når jeg jobba på Rimi, selv om jeg ikke hadde hund selv.

Var jeg liksom dobbeltmoralsk da?

Dette gir ingen mening, mener jeg, det Magne Winnem sa.

Han er nok en moralist, som skal dømmme andre.

Men en dum sådan, som tror han er overdommer, eller Gud.

Så sånn er nok det.

For er det noe galt i å jobbe med telefonsalg, som ekstra jobb, (på vegne av idrettsforeninger), for å få råd til lappen?

Nei, jeg tror ikke det er noe galt.

Det er jo en ganske vanlig jobb vel.

Og er det noe galt å reservere seg mot telefonsalg?

Nei, det er vel ganske vanlig det og.

Og er det noe motsetning, mellom dette?

Nei, det tror jeg ikke.

Dette går vel mer på livssituasjon, tror jeg.

Kanskje hvis jeg hadde hatt et kjedelig liv, og jobbet med noe som ikke var slitsomt i det hele tatt, og hatt masse penger, mer enn jeg klarte å bruke.

Da hadde jeg kanskje syntes at det hadde vært artig, å fått telefoner fra telefonselgere.

Hvis jeg for eksempel ikke klarte å finne ut hvor man kunne kjøpe ting.

Husmødre synes kanskje det er artig at noen ringer, så får de slått av en prat.

Så dette med telefonsalg er ikke nødvendigvis et moralsk spørsmål, mener jeg.

(Selv om Magne Winnem nok mener det).

Så han ble negativ til meg fordi jeg hadde hatt en ekstrajobb, som telefonselger, men ikke likte telefonsalg selv.

Så sånne moralister, kan være litt forstokka, frykter jeg.

Mora hans var også veldig religiøs, som hele slekta hans omtrent.

Så religionen gjør noe med en, tror jeg, sånn at man blir litt sånn moralistisk og dømmende, mot sine bekjente og venner.

Så det syntes jeg er litt ekkelt.

Men men.

Og politiet er også sånn tror jeg.

Eller hvem han egentlig var, han jeg prata med på irc igår, som reagerte på at jeg kjøpte øl.

Men jeg tror at å drikke seg litt pussa, en gang i måneden kanskje, det kan være bra, tror jeg.

Legene sier jo også det, at alkohol i moderate mengder, det kan være sunt for en.

Og jeg tror at hjernen liksom blir fornøyd av å drikke litt en gang i blant.

At man liksom slapper av litt etterpå.

Sånn at man blir litt laid-back kanskje.

Noe sånt?

Magne Winnem sa at han ikke drakk, for han fikk så vondt i hue, dagen etterpå.

Var sannheten at han ikke drakk fordi at alkohol var synd i hans øyne?

Var han blitt hyper-kristen, plutselig, sånn som resten av slekta hans?

Hva vet jeg.

Men man kan lure ihvertfall, vil jeg si.

Moralen får bli at Magne Winnem og politiet og andre, får slutte å bli så dømmende, mot sine samtidige.

Og heller la dommerne i rettsalen, gjøre dømmingen.

Og eventuelt Gud på dommedag, hvis han finnes.

Selv om jeg ikke tror på det.

Vi får se hva som skjer.

Mvh.

Erik Ribsskog

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter