Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

fredag 12. november 2010

Aass Fatøl på flaske

fatøl på flaske

http://www.klikk.no/mat/drikke/article626620.ece

PS.

Jeg husker rundt den tida, som jeg var russ i Drammen, på slutten av 80-tallet.

(Jeg kom på dette, da jeg leste artikkelen ovenfor).

Så hadde de i Drammen, et flaskeøl som var veldig populært, (og vel også godt, vil jeg vel si, sånn som jeg husker det), som het Aass Fatøl.

Men når jeg tenker på det ølet nå.

Så synes jeg det høres litt dumt ut.

For fatøl, det betyr jo at ølet tappes fra fat, eller tønner da.

Noen sånne slags dunker.

'Cask' heter det vel på engelsk?

Jeg bor like ved en restaurant, som har en utendørs øl-hage osv., her i England.

Og må kaste søpla mi der.

Så jeg vet det, at det ølet de selger der, det tappes fra noen slags tønne-formede jernbeholdere.

Men så ikke i Drammen.

Der selges fatøl på flaske.

Og vel nå også sikkert på boks.

Jeg skal se om jeg kan finne mer om dette på nettet.

Altså, 'Fat'-øl, det peker jo på emballasjen fat/tønne.

Så å selge det fra emballasjen flaske.

Det blir jo nesten helt 'tulleruskt', vil jeg si.

Hva sier dette om Drammen?

Jeg vet ikke, men det burde vel kanskje være på sin plass, med en advarsel, mot Drammen.

Ikke bare har de fatøl på flaske, de har jo også et ordtak, som heter 'bedre med en dram i timen, enn en time i Drammen'.

Så en liten advarsel mot at noe nok ikke er som det burde, i Drammen, er nok kanskje på sin plass.

Så sånn er nok det.

Så vi får se hva som skjer.

Vi får se.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Her er mer om dette:

mer om aass fatøl

http://www.kbsinstitute.org/images/pullo/IMGP7433.jpg

PS 3.

Så det året, som jeg gikk på skole, året som russ, og jobba i Drammen.

Og søstera mi, Pia Ribsskog, bodde hos meg, i leiligheten min.

Og blant annet dro med Lyche/Depeche-gjengen, fra Drammen, på fest, i leiligheten der jeg bodde.

Det året, så var det ikke sånn, at jeg kjøpte Aass Pilsner.

Nei, det ølet ble liksom litt for mye Drammen.

Men Aass Fatøl, det var noe som var nesten helt nytt da, i 1988/89, så det syntes jeg at jeg kunne kjøpe.

Så jeg var ikke en sånn 'hard-core' Drammens-kar.

Jeg kan ikke si at jeg var drammenser, det var jeg ikke.

Men det var nesten som at jeg var fra Drammen.

Jeg var fra Berger, som var i Drammensregionen, og gikk på skole og jobba i Drammen.

Så Aass Fatøl, det syntes jeg at det var greit for meg å drikke.

Det var ikke sånn at jeg drakk Ringnes eller Frydenlund, i russetida.

Når søstera mi hadde fest hjemme hos meg, på Bergeråsen, eller når jeg skulle prøve å 'ta kassa', og få ølkork, i russelua, da var det Aass Fatøl, som det gikk i.

Så sånn var det.

Men det ølet, det solgte de nesten ingen steder, i Oslo.

(Selv om jeg syntes at det ølet var godt.

Det første året i Oslo, da jeg var med Magne Winnem og hans fetter Colin, fra Swindon, som studerte på universitetet, i Oslo, på Lorrys, i Oslo.

Da hendte det faktisk, ihvertfall en gang, at jeg bestilte Aass Fatøl.

(Men Magne Winnem og Colin, de kjøpte Ringnes, eller et eller annet, mener jeg å huske).

For Lorry var et av de få stedene, i Oslo, hvor de solgte det ølet.

Kanskje rart nok, med tanke på at Aass vel er Norges eldste bryggeri?

Men men).

Så i Oslo, så kjøpte jeg mest Ringnes-øl, siden det var et billig og standard øl, liksom.

Det var sjelden at jeg jålet meg til, og kjøpte Lysholmer øl, for eksempel.

Men hvis de hadde solgt Aass Fatøl, på Rimi og i andre butikker, i Oslo.

Så hadde jeg nok kjøpt det ølet.

Hvis det hadde kostet et par kroner mer enn Ringnes, for eksempel.

For Aass Fatøl, er liksom ølet mitt da, for det husker jeg at jeg syntes var veldig godt.

Selv om det har et rart og vel kanskje selvmotsigende navn da.

Men jeg mener jeg har hørt, at man kunne gå på Oluf Lorentzen, eller Jens Evensen, eller noe, å kjøpe Aass Fatøl.

Men de butikkene, de var liksom veldig Oslo-butikker, for meg.

Så det ble litt selvmotsigende, det også, syntes jeg.

Å gå på en Oslo-butikk, for å leite fram noen Drammens-øl, fra en av de nederste hyllene.

Med støv på kanskje.

Og til blodpris.

(Som var slik jeg forestilte meg det, at det ville vært som, å kjøpe Aass Fatøl, fra en av de butikkene).

Nei, det virka ikke noe fristende det heller.

Men hvis de hadde solgt det ølet, på Rimi og/eller Kiwi, eller noe sånn.

Da hadde jeg nok kjøpt det ølet, hvis jeg skulle kose meg med noen øl og en pizza, for eksempel, en gang i mellom.

Selv om David Hjort og de, fra Rimi og Oslo, kanskje ikke hadde syntes det var så populært, hvis jeg hadde dratt med meg Drammen-øl, på 'Oslo-fest'.

(Men jeg vet ikke om de visste at jeg var fra Berger og Larvik, osv?

Hvem vet.

Jeg hadde ikke han David Hjort så nærme, selv om han kanskje trodde det selv.

Hvem vet.

Det var mest noe Rimi-greier for meg, den festinga med han.

Siden jeg husker at han sa, at han kjente masse kriminelle osv., en gang, rett etter at han begynte på Rimi Bjørndal.

Så jeg prøvde å være litt forsiktig, når jeg hadde med han å gjøre da.

Selv om han var en kollega i Rimi, som liksom eglet seg inn på meg.

Så det var ikke så lett for meg heller.

Men men).

Hvem vet.

Bare noe jeg tenkte på.

Men vi får se hva som skjer.

Vi får se.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter