Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

tirsdag 22. mai 2012

Min Bok 3 - Kapittel 42: Enda mer fra Terningmoen

Jeg var jo vant til å runke hver dag, da jeg bodde i Leirfaret 4B, på Bergeråsen og seinere i Oslo.

Men på Terningmoen, så var ikke det så lett.

Når man bodde på åttemanns-rom, osv.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Men Randen, (på lag 1), han hadde jo sagt til meg det, at det lukta sæd, på doen, på brakka, der.

Så da tenkte jeg det, en gang, (husker jeg), at kanskje det var lov å runke der, da.

Så da prøvde jeg det en gang, (husker jeg).

Men da kom troppsass. Øverland, og noen andre inn der, mens jeg var på do, og prøvde å runke, husker jeg.

Og jeg husker at Øverland kommenterte hvem det var, som hadde en så stor bærepose, (en bærepose jeg hadde fra Top Secret), som var så full av hårgele, osv., da.

For jeg kjøpte liksom alt mulig sånt da, som hårgele og Clerasil og sånn da, og skulle liksom være ordentlig da.

Så da funka det dårlig, husker jeg, å prøve å runke på doen der.

Det ble bare som noe stress, husker jeg.

Så da ble det ble til at jeg runka, når jeg kom hjem til Oslo igjen, i helgene da.

Selv om det gikk historier der, om en soldat, som runka, i senga si, hver kveld.

Selv om det lå folk, (og hørte på), i senga under.

Og han soldaten, han hadde visstnok sagt det, at han bare måtte runke, (eller noe), da.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Det var også sånn, om morgenene, på lagsrommet vårt.

At spesielt Paulsen, (men også Bricen vel, og flere andre), gikk rundt der, med 'mårrabrød', i bokser-shortsen sin.

Jeg var på en måte en annen generasjon, enn de som jeg var på lag med.

For jeg brukte underbukse, og ikke bokser-shorts, (husker jeg).

Og jeg digga ikke techno-musikk, så mye, som for eksempel Sundheim, fra Valdres, gjorde da.

Så det å gå rundt med ståpikk, i underbuksa, det var noe som bød meg litt imot, må jeg innrømme.

Så jeg pleide å sitte på sengekanten, med dyna over meg, til morrabrødet mitt hadde gått ned da, om morgenene, (husker jeg).

I motsetning til de fleste andre på laget vårt der, (som ofte var et par år yngre enn meg da), som fløy rundt på hele brakka der, med 'telt', (som hu tyske Dorthe Gensow, som jeg bodde på studentleilighet sammen med, seinere, da jeg studerte ved University of Sunderland, i 2003/04, kalte det, på engelsk).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Da jeg begynte på lag 2 igjen, etter juleferien, på begynnelsen av 1993.

Så erstattet jeg jo Grønning, fra Sarpsborg, som geværmann 1.

Og han hadde sengeplass, over lagfører Bricen.

Men jeg, jeg var mest glad i å ha underkøye.

Så noe av det første jeg gjorde, da jeg ble med på lag 2 igjen, det var at jeg spurte om det var noen, som ville bytte sengeplass med meg.

Og da ville Paulsen det, (husker jeg), som var geværmann 2 vel.

Så da fikk jeg underkøye-plass likevel.

(Og jeg fikk vel da den samme sengeplassen, som jeg hadde hatt, den forrige gangen, som jeg var på lag 2.

Altså før jeg var på reservelaget).

Men jeg skjønte etterhvert hvorfor Paulsen gikk med på å bytte sengeplass med meg, (tror jeg).

For seint hver søndag, (etter at jeg hadde kommet dit med toget fra Oslo), så kom svære Sundheim, (med bil tror jeg), fra Valdres da, og han bråkte jo så det rista i hele køyesenga, når han skulle opp i overkøya si, med sine 120-130 kilo, (eller hva det kan ha vært).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Og Paulsen, (fra Kløfta), han sa også det en gang, husker jeg.

At han hadde tatt Grønning i å runke, i senga si, på rommet, før han ble overført til HV, da.

Så kanskje det var derfor at Grønning ville over til HV, siden han hadde blitt driti ut av Paulsen.

Hvem vet.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Så sånn var det.

Sundheim, han var så glad i sånn techno-aktig pop-musikk.

Og en gang, på rommet, på Terningmoen.

Så hadde han lagd sin egen versjon, av en sang som ble mye spilt, på radio, på den her tiden, nemlig Ace of Base, med 'All that she wants'.

Og Sundheim sang sånn her:

'All that Skjellum wants is another brain'.

Og den sangen, den hadde jeg også faktisk hørt, på radio, på rommet mitt, på Ungbo, på Elingsrudåsen, helgen før det her da.

Så da fant vel jeg på noe tull jeg og, tror jeg.

(Hvis jeg husker det riktig).

Og det var 'it's gone tomorrow'.

(Noe sånt).

Så Sundheim og jeg vi dreit ut Skjellum litt da.

(Mest for morro skyld vel).

Med en egen versjon av den Ace of Base-sangen da.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Det var fortsatt mye mer som hendte, dette året, som jeg var, i Geværkompaniet.

Og dette tenkte jeg at jeg skulle prøve å få skrevet mer om, i de neste kapitlene, av Min Bok 3.

Så vi får se om jeg klarer å få til det.

Vi får se.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter