Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

lørdag 26. mars 2016

Da jeg bodde, i København, i fjor, så fant jeg jo graven, til min tippoldefar Anders Gjedde Nyholm. Og hans mor, (min tipptippoldemor), var Maren Gjedde. Men det som er rart, er at en Goldschmidt, skriver om en Maren Gjedde, i en _roman_, som er fra, cirka den samme tiden, som min tipptippoldemor levde, vel. Hm

maren gjedde

http://runeberg.org/blaabog/1910/0322.html

PS.

Her er mer om dette:

roman om maren gjedde

http://adl.dk/adl_pub/pg/cv/AsciiPgVaerk2.xsql?nnoc=adl_pub&p_udg_id=343&p_vaerk_id=8408

PS 2.

Enda mer om dette:

mer om hjemløs roman

https://no.wikipedia.org/wiki/Me%C3%AFr_Aron_Goldschmidt

PS 3.

Nå står det jo, i PS-et ovenfor, at han 'jøde-skøyern', (Goldschmidt), hadde vært satiriker, før han skrev den boken, hvor han nevnte, en person, med min tipptippoldemors navn, (må man vel si).

Så det kan nok være sånn, (som det også står ovenfor), at satirikeren kunne merkes, i stilen, til forfatteren.

Min tipptippoldemor Maren Gjedde, hun var ikke prestedatter.

Men hun var datter, av Anders 'Gammel-Gjedde' Gjedde, som eide to slott/herregårder, på Mors, (sånn som jeg husker det).

(For jeg bestilte nemlig en bok, (Årbog for Thy og Mors), da jeg bodde, i Leather Lane, (hvor jeg bodde, fra 2006 til 2011), i Liverpool.

Og der stod det, at min tipptipptippoldefar Anders 'Gammel-Gjedde' Gjedde, eide både slottet Højris og ihvertfall en herregård, på Mors.

Men det stod vel også, at han slo seg opp, som forpakter.

(Noe sånt).

Men satiren her, er vel på grunn av, at Gjedde, er gammel dansk/skånsk uradel, etter den kjente admiral Ove Gjedde, (blant annet).

Men så hadde kanskje Gjedde-slekten, hatt noen dårlige år da, etter at Skåne ble tapt, til Sverige.

(Noe sånt).

Så sånn var nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 4.

Hvis man skal prøve, å tolke, denne satiren, noe mer.

Så kan jo: 'En fattig prestedatter', ha vært Danmark.

Danmark var jo pantsatt, til tyskerne.

(Og det var vel ingen som trodde, at de noen gang skulle klare, å få landet sitt tilbake, for å si det sånn).

Og de bruker jo flagget, til den kristne johanitterordenen.

Og det flagget blir kalt: 'Danebrog'.

Og det skulle liksom, ha falt ned, fra himmelen, (borte i Estland/Baltikum), i sin tid.

Men det var egentlig fra et fjell, (at flagget falt ned fra), har jeg lest, et sted.

Og så sa danskekongen, at dette flagget, skal jeg bruke, for Danmark.

Men da kan man lure på, hva som egentlig skjedde.

Danmark har jo ingen fjell, (må man jo si).

Så danskene var kanskje ikke så lystne, på å være korsfarere, oppå fjellet.

Og så lot de kanskje johanitterordenen, få slåss alene, (mot noen hedenske finner, eller hva det kan ha vært), da.

Og så ble kanskje johanitterordenen utslettet, der oppe, på fjellet.

Og flagget falt ned, fra fjellet, (etter at ridderne, hadde blitt presset, ut mot kanten, av fjellet, muligens).

Kan det ha vært noe sånt, som har skjedd?

Hva vet jeg.

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 5.

Nei, det var visst ikke sånn likevel, (når det gjaldt Dannebrog):

ikke sånn

http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/dannebrog/

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter