Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

tirsdag 8. desember 2009

Fire danske kronestykker, i tivoli i København, sommeren 1978

I 1977 eller 78, så fikk jeg noen mynter av faren min, på Sand eller Bergeråsen, når jeg var på besøk der.

Så sparte jeg de myntene, i en sparebøsse.

Så var mora mi og stefaren min, Arne Thomassen, blakke.

Så lånte de myntene mine, som jeg måtte gå å kjøpe kaffe til dem for, hos Fru Landhjem, i Jegersborggate, i Larvik, i hennes kolonial.

Så maste jeg om å få tilbake de pengene.

Så sa de, at jeg skulle få de i Danmark, dit vi skulle på sommerferie.

Så fikk jeg fire danske kronestykker, i tivoli i København.

(Enda de skyldte meg 15 kroner, eller noe, tror jeg).

Så sånn var det.

Så spilte jeg på flipperspill, for to kroner, kanskje.

Så kjøpte jeg et kandisert eple, til søstra mi, for resten av pengene.

(For jeg trodde jeg skulle få mer penger, siden de skyldte meg mer, men det fikk jeg ikke).

Så sånn var det.

En dag før vel, så hørte vi en eksplosjon.

Kan baron Adeler ha dødd da?

(Som hevn fra danskene, siden jeg klagde til bestermor Ingeborg, om at danskene ikke var snille mot Norge, under dansketida, som jeg hadde lært på Østre Halsen skole, i første klasse?).

Også er det noe 'mafian'-plott, at man skal få mynter, når noen dør?

Jeg fikk en femkronemynt, da min farfar Øivind Olsen døde, av min farmor, en mynt det var jord på.

Også fikk jeg fire kronestykker, var det vel da, danske, av min stefar Arne Thomassen, på tivoli i København, sommeren 1978.

Så om det var noe 'mafian'-greier, med de her myntene, lurer jeg på nå.

Min fetter Ove, stjal jo også to tikrone-mynter, fra meg en gang, husker jeg, på slutten av 90-tallet, var det kanskje.

Var det noe 'mafian'?

Hvem vet.

Det er mye rart, ihvertfall.

Så sånn er det.

Bare noe jeg kom på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS.

Og den siste dagen vi var i Danmark.

Så skulle Arne Thormod (Thomassen), på galoppbanen, like utafor København, var det vel.

Jeg likte ikke mora mi og stefaren min så bra.

Så jeg spurte om jeg kunne få fem kroner, å spille for.

Så spilte jeg fem kroner, på en kusk som het Ole Olsen vel.

(For det var navnet på faren mins familie, Olsen).

Og da vant han Ole Olsen løpet da, så fikk jeg en god del danske sedler.

Kanskje 30-40 kroner, eller noe, i noen rare danske sedler.

Noe sånt.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter