Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

tirsdag 20. juli 2010

Baron Adeler-arvinga

Jeg kan si mer om hvordan det var med baron Adeler-arvinga.

Hvordan det funker igjen.

For det har jeg tenkt en del på.

Sånn som jeg har skjønt det.

Så blir de som arver en baron, de blir baroner og baronesser.

Dette gjelder i Norden.

(I for eksempel England, så er det andre regler).

Så da mormora mi, Ingeborg Ribsskog, arva Holger baron Adeler.

Så arva også morfaren min, Johannes Ribsskog, Holger baron Adeler.

Så da ble morfaren min baron.

For morfaren og mormora mi, de hadde felleseie.

Han døde i 1985, i Spania.

Men han hadde jo felleseie, med mormora mi.

Og da hu døde ifjor sommer.

Så arva bl.a. jeg.

Og jeg arva ikke bare henne.

Jeg arva også morfaren min.

(Selv om jeg ikke har fått noen malerier e.l. enda, men det blir en annen sak, mener jeg).

Men jeg arva det å være baron, fra felleseiet, til mormora og morfaren min.

Etter de nordiske reglene.

Sånn tolker jeg det her.

Så sier folk, at adelskapet er avskaffet i Norge.

Men det gjaldt bare adelsslekter, som oppholdt seg i Norge, det året den loven dukket opp, (som var i 1814, eller 1821, eller noe).

Så sier folk at Holger baron Adeler, var fra Danmark.

Ja, men han var etter Cort Adeler, som ble adelsmann, mens han og slekten hans bodde i Norge, i Brevik-området osv.

Så dette er en norsk adelsslekt.

Så jeg er derfor en norsk baron.

(Selv om jeg bor i England.

For jeg er norsk statsborger).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Baron Erik Ribsskog

PS.

Og da må jeg visst ha et baroni, mener jeg.

(Tenk bare på Baroniet Rosendal).

Men jeg har jo hevd på huset til farmora og farfaren min på Sand.

(Som jeg har sendt om, til Tingretten i Drammen).

For farmora mi lot meg disponere noen skuffer i reolen i stua der, til å ha tinga mine i.

Og da må det bli sånn, at jeg har bruksretten, til det huset der da, mener jeg.

Og farfaren min, Øivind Olsen, han var jo fra Holmsbu.

Så han mente det het Strømm da, der vi bodde.

Og ikke Svelvik, Sand eller Berger.

(Han kalte jo firmaet sitt Strøm Trevareindustri.

Og jeg husker at han også sa det, sånn at jeg hørte det, at det het Strømm der vi bodde da.

Mener jeg å huske, ihvertfall.

Fra tidlig på 80-tallet).

Så da får det bli baroniet Strømm, mener jeg.

Så sånn blir nok det da.

Baron Erik Ribsskog av baroniet Strømm.

(Eventuelt baroniet Rokksvoll, som eiendommen vel heter.

Men nesten ingen bruker det Strømm-navnet.

Så det er vel greit å bruke det og, mener jeg, om eiendommen Rokksvoll da.

Det må vel være greit.

Siden Lersbryggen eier tomta til Rokksvoll, mener jeg.

Men farfaren min sa at det het Strømm der og.

Og det er det bare en håndballklubb, som heter nå, mener jeg.

Så da kan jeg nok kalle det huset, til Ågot og Øivind, for baroniet Strømm da.

Og den veien til det huset osv.

Og hagen da.

Det som hører til huset, for det blir vel ikke hele eiendommen Rokksvoll, sånn som jeg skjønner det.

Men men).

Noe sånt.

Så sånn blir nok det.

Så vi får se hva som skjer.

Vi får se.

PS 2.

Her er mer om dette:

baroniet strømm

PS 3.

Til Olav som skriver kommentar.

Jeg tror det må bli sånn, at da vår slekt arvet Holger baron Adeler, (i 1980).

Så ble vår slekt, plutselig en baron-slekt.

At Ribsskog ble baroner, istedet for Adeler, (men som baron Adeler, som var en tittel).

Og da blir man vel baron, når man flytter hjemmefra.

Så jeg ble nok da baron, i 1980, da faren min flytta ned til Haldis.

(Kanskje det var derfor, at faren min lot meg bo aleine?)

Det er vel litt rart, om en ni år gammel gutt, blir forlatt for å bo alene.

Dette var kanskje noe baron-greier, synes jeg vel kanskje at det ser ut som nå.

Så da ble nok jeg baron, da jeg fikk mitt eget bosted, i 1980.

Og søstra mi, da hu fikk egen leilighet, i Oslo, på slutten av 90-tallet.

F.eks.

At hu da ble baronesse.

Noe sånt blir det vel antagelig da.

Så sånn er nok det.

Så vi får se hva som skjer.

Vi får se.

PS 4.

Og grunnen til at jeg ikke kunne arve baron-tittelen, fra faren min.

Det var fordi at foreldra mine skilte seg midt på 70-tallet, de ble separert, i 1973, og så skilt i 1975, mener jeg det var.

Mens Holger baron Adeler, han døde i 1979 eller 80.

Så jeg måtte derfor arve baron-tittelen gjennom mora mi da, siden hu var skilt, når vår slekt overtok som baron-slekten da.

Så sånn blir nok det.

Og mora mi var eldste barn, av bestemor Ingeborg, og jeg er mora mi sitt eldste barn.

Så jeg regner det som ganske sikkert at jeg nok er baron da.

Gjennom mine foreldre.

Men deres ekteskap, var jo oppløst.

Men jeg var jo født innefor ekteskap.

Og min morfar ble vel kanskje baron da, når Holger baron Adeler døde.

Siden han og bestemor Ingeborg arva.

Og nå arva jeg en baron, (som en av hovedarvingene).

Selv om det her kan være litt komplisert.

Det er nesten sånn at det er umulig å finne ut av.

(For det finnes jo ingen regler oppskrevet om dette.

Og vi lever jo nå i en moderne verden, vi kan se at kongehuset forrandrer dette, ved at prinsesser kan arve tronen.

Så da kan vel jeg arve det å være baron, fra min morfar og mormor, regner jeg med.

Siden moren min døde, i 1999.

Så blir jeg da regnet som en sønn, regner jeg med.

Av bestefar Johannes, som vel da ble baron, i 1980.

(Ihvertfall ble bestemor Ingeborg baronesse).

Så jeg regner med at det er i orden, for meg å si jeg er baron da.

Siden det er så mye regler og virrvarr.

Så den eneste måten å gjøre dette på, er nok bare å kalle seg baron.

Så sånn er nok det.

Så vi får se hva som skjer.

Vi får se.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter