Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

torsdag 15. juli 2010

Jeg sendte en e-post til Svelvik bibliotek, om noe slektsforskning, osv.




Gmail - Spørsmål om eiendommen Rokksvoll på Sand, Strømm og Svelvik Bygdebok










Gmail


Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>




Spørsmål om eiendommen Rokksvoll på Sand, Strømm og Svelvik Bygdebok











Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>



Thu, Jul 15, 2010 at 6:01 AM




To:
bibliotek@svelvik.kommune.no






Hei,

jeg bor i England, og har som hobby å drive med slektsforskning.

Jeg har kontaktet Larvik og Rollag bibliotek, om diverse slektsforskning, og de har sendt bilder fra bygdebøker og lokalaviser osv.


Begge mine fars foreldre, jobba for Jebsen, på Berger.

Farmora mi, hu sa at Jebsen hadde bestilt dram på hennes rasjoneringskort, under krigen, (for hu var tjenestepike, fra Rollag, hos Jebsen).


Og så hadde postmann erta henne, så hadde farmora mi tatt med flaska ned til 'n Ola, og drikki opp flaska.

Ågot Mogan Olsen het hu, og min farfar het Øivind Olsen, og var fra Holmsbu, hvor faren hans var fisker.


Men dem måtte snekre fiskekassene og derfor ble det sånn, at farfaren min ble snekker på fabrikken til Jebsen, og snekra noe stamper.

Så flytta de til Sand, etter krigen.

Og starta bedriften Strømm Trevareindustri.


Ved siden av der Jebsen Møbler ligger nå, og hvor det vel heter Berger Bil nå.

Men eiendommen het visst Rokksvoll, mener jeg farmora mi sa.

Og eiendommen tilhører visst den dag i dag, tror jeg, en Lersbryggen.


(Det var vel en Lersbryggen som var på Stortinget, eller noe, mener jeg å ha lest i arkivet til Aftenposten).

Har det vært gård på Rokksvoll før?

Der hvor Jensen Møbler har lager-rampe nå, (så jeg på Google maps), der het det 'Jordet til Lersbryggen før'.


Så jeg lurte på om dere tilfeldigvis hadde noe om den eiendommen, i noe bygdebøker, som dere kunne sendt, til meg i England, sånn som Rollag bibliotek gjorde.

For det hadde vært artig, som noe suplement til slektsforskinga mi.


Dessuten har jeg et krav på det huset til Ågot, for hu var nesten som en mor for meg, faren min lot meg bo aleine, på Bergeråsen, men jeg spiste middag hos Ågot og Øivind, hver da.

Jeg og en i klassen som het Tom-Ivar Myrberg, vi vaska og støvsugde hos Ågot og Øivind, mens vi gikk i 6. klasse, skoleåret 1982/83, tror jeg det må ha vært.


Eller året før.

Så vi havna på førstesida, av Svelvik-avisa.

(Jeg ble kalt Erik Olsen da).

Kanskje dere har den sida i arkivet, sånn som Biblioteket i Larvik, hadde om morfaren min, som het Johannes Ribsskog, og som var kontorsjef i Sætre, før han flytta ned til Nevlunghavn, og han var også rådmann i Hadsel i Vesterålsen, før han flytta til Klokkarstua eller Holmsbu, var det vel.


Han må jeg vel kontakte Hurum bibliotek om kanskje.

Dem har kanskje egen lokalavis der og.

Det finner jeg nok ut av.

Men det hadde vært veldig artig å finne ut om det var noe steinaldergård, eller noe, der før kanskje?


Eller hva det kan ha vært, før det ble Strømm Trevare, og industriområde.

Der Jensen Møbler ligger, så ble det kalt 'Saga'.

Var det noe industri der i gamle dager og?


Og det var vel en kiosk der og, som ei som het Liv styrte, en trebygning, hvor det seinere ble Sandbu Tepper.

Og det var også ei systue der, som søstrene til farmora mi jobba i.


De het Margit og Anne, og de fikk seinere systue på Strømsø, husker jeg.

Hadde vært veldig artig om dere hadde mulighet til å finne noe eventuelt om dette, for jeg tror ikke dem har bygdebok for Strømm i England.


Selv om jeg skjønner det hvis dere ikke har tid.

På forhånd takk uansett ihvertfall!

Mvh.

Erik Ribsskog

PS.

Jeg har nemlig overhørt at jeg er forfulgt av noe som ble kalt 'mafian', i Oslo.


Så jeg har flykta til England.

Men jeg får ingen av mine rettigheter, fra politiet i hverken Norge eller England.

Så jeg vet ikke hva som foregår.

Jeg var bare butikkleder i Rimi, i Oslo, og student ved ingeniørhøyskolen, i Oslo, da dette startet, i 2003, så jeg har ikke helt skjønt hva som har foregått.


Også er jeg arbeidsledig flyktning, i England nå.

Så da har jeg litt fritid da, så da tenkte jeg at jeg kunne drive litt med slektsforskning osv.

Men men.

Så sånn er det.


Så det hadde vært veldig bra, isåfall!







Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter