Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

fredag 24. desember 2010

Amerika eller Finnskogen?

Det jeg lurte litt på nå, når jeg gikk til Tesco Supershop, i Liverpool, for å gjøre julehandelen.

Det var om hu oldemora mi, (mora til farmora mi), Birgit Mogan, fra Rollag.

Hu ble det sagt om, (i bygdebok for Rollag, som Rollag bibliotek sendte meg), at vokste opp, hos fosterforeldre, i Amerika.

Men, dette ble det aldri nevnt noe om, i 'Ågot-huset', at hu mora til Ågot, hadde vært i Amerika.

(Ikke mens jeg var der, ihvertfall, og jeg prata ganske mye med Ågot og faren min og dem der).

Men hu prata jo nesten Toten-dialekt, og sa ting som 'je vet itte je', (hu mora til Ågot, ifølge det Ågot sa til meg, under oppveksten, selv om Ågot noen ganger babla litt og snakka kanskje litt utenom sammenhengen, som om det hu sa var puslespill-biter nesten. Noe hu forresten var ganske fæl til å drive med selv, altså å pusle puslespill).

Og faren min, han nevnte en gang, et av de første årene, etter at jeg flytta fra mora mi i Larvik, til faren min på Berger og begynte å spise middag hver dag, hos farmora mi, Ågot, på Sand.

Der jobba faren min da, på snekkerverkstedet til farfaren min, Øivind.

Som var like ved siden av huset til Ågot og Øivind da.

Så faren min, han var stadig oppe i huset til Ågot, sammen med onkel Håkon og farfaren min Øivind, for å ta pauser.

Og i en av disse pausene, (eller om det var etter at han var ferdig med å jobbe en dag), så nevnte han såvidt det, (og gjorde seg litt morsk i målet vel), at noen i slekta til Ågot, vel hadde vært fra Finnskogen.

(Han spurte Ågot et kort spørsmål om det her da, (utenom sammenhengen vel), og hun svarte bekreftende på det, husker jeg, at de og de, i slekta hennes da, hadde vært fra Finnskogen).

Og en gang, som faren min dro med meg, til Karlstad, i Sverige, på helgetur, på begynnelsen av 80-tallet, så stoppa han lenge, på parkeringsplassen, utafor jernbanestasjonen, i Grue Finnskog, av en eller annen grunn.

Så det er et eller annet med slekta til faren min, og Finnskogen, det skjønner jeg.

Kan det være det, at hu oldemora mi, Birgit Mogan, egentlig ikke vokste opp i USA, men egentlig vokste opp i Finnskogen da?

Og at de lurte Rollag-bygda, og sa at hu Birgit hadde vært i Amerika, (hos fosterforeldre), men egentlig, så hadde hu bare vært i Finnskogen?

Kan det ha vært noe sånt som har skjedd, lurte jeg på nå, når jeg gikk til butikken, i stad.

Men men, det er mulig jeg tar feil og.

Men vi får se hva som skjer.

Vi får se.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS.

Faren min babla også noe om at Klara-elven rente fra Norge og inn i Sverige, når vi kjørte til Karlstad den gangen, husker jeg.

Men men.

Det sam(m)e gjorde faren min, da vi kjørte til Vestlandet, da jeg var tre år vel.

Faren min stoppa, også tok han med meg og Pia ut av bilen, også forklarte han at elva rant på den og den måten da.

Og det samme en gang i Larvik og, på 70-tallet, da fikk han meg og Pia til å vasse i Lågen, tror jeg det kan ha vært, den elva som renner ved det veikrysset, etter Verningen, hvis man kjører E18 mot Larvik, og tar av til høyre, like før den trafikkmaskinen/veikrysset, hvor avkjøringa til Kvelde/Lågendalen/Kongsberg er.

Så det var nok Lågen, (altså Numedalslågen), vi vassa i da, jeg og Pia og faren min vel, på 70-tallet, siden den elva var like ved avkjøringa til Lågendalen, kom jeg på nå.

(Selv om den elva vel er breiere ved Halsen tror jeg, like før den renner ut i Larvikfjorden der, hvis jeg husker det riktig.

Men det er kanskje bare hukommelsen min som spiller meg et puss.

Hvem vet).

Så det er nok noe med faren min og elver, tror jeg.

Selv om faren min nok er litt sånn hemmelighetsfull av og til og.

Av en eller annen grunn.

Men men.

Så sånn er nok det.

Så det er litt spesielt, vil jeg si.

Men men.

Men vi får se hva som skjer.

Vi får se.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter